De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Weerstand bieden aan weerstand: Overtuigende communiceren bij defensieve ontvangers Prof. dr. Enny Das.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Weerstand bieden aan weerstand: Overtuigende communiceren bij defensieve ontvangers Prof. dr. Enny Das."— Transcript van de presentatie:

1 Weerstand bieden aan weerstand: Overtuigende communiceren bij defensieve ontvangers
Prof. dr. Enny Das

2 Overzicht Angstaanjagende boodschappen Weerstand verminderen Onderliggende processen

3 Fear appeals in gezondheidsvoorlichting

4 ‘Fear Appeals’ Doel van angstcommunicaties: Attitudes en gedrag veranderen door mensen bang te maken voor de negatieve consequenties van een bepaald gedrag Vaak gebruikt in gezondheidsvoorlichting lifestylerisico’s

5 Kernvariabelen Dreiging die van een fear appeal uitgaat is afhankelijk van ernst en kwetsbaarheid voor een bepaald gezondheidsrisico Respons effectiviteit: de mate waarin een aanbeveling effectief is in het reduceren van een gezondheidsrisico Eigen effectiviteit: de mate waarin iemand denkt een bepaalde aanbeveling te kunnen uitvoeren

6 Ernst

7 Confronteren met de waarheid
“Je houdt niet meer van me” “Je bent zelf te dik” “Ik ben gezellig mollig”

8 Gezondheidsvoorlichting
“Ik stop over een jaar” “overdreven campagne” “Je kunt ook onder een bus lopen”

9 Vasthouden aan bestaande overtuigingen om doodangst te onderdrukken
Terror management Vasthouden aan bestaande overtuigingen om doodangst te onderdrukken “Death, therefore, the most awful of evils, Is nothing to us, seeing that, when we are, death is not come, and, when death is come, we are not” (Epicurus, BCE) Das, Arendsen, Bushman, under review; Das, Duiven, Arendsen, & Vermeulen, under review; Das, Bushman, Bezemer, Kerkhof, & Vermeulen, JESP, 2009

10 Overtuigingen als krap autootje
“Er is niets aan de hand met Mr. Incredible”

11 Gevolgen voor informatieverwerking
The Elaboration Likelihood Model of persuasion (Richard Petty & John Cacioppo, 1986) Mate van informatieverwerking Richting van informatieverwerking

12 Lage motivatie, capaciteit
Overtuiging op basis van perifere cues

13 Hoge motivatie, capaciteit

14 Vertekende systematische verwerking (actief defensief)
Actieve verwerking met als doel: geprefereerde conclusie bereiken Ego-involvement (je voelt je bedreigd in je identiteit) Defensieve verwerking (bijv. Das et al., 2003): Negatief: “mijn opa rookt als een ketter en die is 90 en zo fit als een hoentje” Positief: “baat het niet dan schaadt het niet”  Biostabil

15 Hoe krijg je risicogroepen minder defensief?
2 x 2 x 2 factorial design Rokers vs niet-rokers Aanbeveling ondersteund door sterke of zwakke argumenten Stemming: positief of negatief Afhankelijke variabelen: Thought listing Attitudes, intenties Das, Vonkeman, Kolthoff & Boermans, 2014; Das, Vonkeman, & Hartmann, 2012; *Das, Vonkeman & Hartmann, 2012

16 Attitudes

17 Intention to quit smoking

18 Zelfbevestiging (ZB): het ego geruststellen
“maar ik ben een uitstekend schaker” Geruststelling op ongerelateerd domein! Boodschap afkraken Van Koningsbruggen & Das, 2009; Van Koningsbruggen, Das, & Roskos-Ewoldsen, 2009

19 Lessons learned: 1 Shockeren om tot iemand door te dringen? Soms kunnen/willen mensen gewoon iets niet horen (En de mensen die het wel erg vinden vonden dat al)

20 Pogingen om de eigen kwetsbaarheid te ontkennen maken defensief.
Lessons learned: 2 Pogingen om de eigen kwetsbaarheid te ontkennen maken defensief. Dat doe je met je gedachten. Gedachten die je inzet om niet te hoeven voelen dat je kwetsbaar bent.

21 koekjes voor het ego Lessons learned: 3
Risicogroepen voelen zich al slecht over hun slechte gewoonte! koekjes voor het ego José


Download ppt "Weerstand bieden aan weerstand: Overtuigende communiceren bij defensieve ontvangers Prof. dr. Enny Das."

Verwante presentaties


Ads door Google