De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!"— Transcript van de presentatie:

1 INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
23 mei 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder Infrabel SeaRail - 23 mei 2008

2 INHOUD Een explosieve groei van de markt
Welke ambitie voor het spoor binnen die groei? SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008

3 EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT
SeaRail - 23 mei 2008

4 1. EVOLUTIE VAN DE BEHOEFTEN VAN DE BEDRIJVEN
1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 1. EVOLUTIE VAN DE BEHOEFTEN VAN DE BEDRIJVEN Internationalisering van de waardeketen leidt tot drie basisactiviteiten Global sourcing Betreft het inkopen van grondstoffen, materialen en halffabrikaten in steeds verder gelegen werelddelen Global production Bepaalde productie-activiteiten van een aantal industrieën worden gecentraliseerd in één of meerdere vestigingen van waaruit de hele wereldmarkt wordt bediend Global distribution Door de toenemende internationale concurrentie worden de distributienetwerken gerationaliseerd door centralisatie van voorraden Stijgende vraag naar transport SeaRail - 23 mei 2008

5 2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (I)
1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (I) Afstoten van secundaire activiteiten ter realisatie van kostenminimalisatie Vroeger Grond- stoffen Grond- stoffen Kapitaal Kapitaal Arbeid Arbeid Onderneming 1 Onderneming 2 Stijgend belang van transport en logistiek SeaRail - 23 mei 2008

6 2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (II)
1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (II) Toeleveranciers Kapitaal De onderdelen van de productieketen functioneren samen als een netwerkonderneming, een flexibel productiesysteem Onderneming 1 Onderneming 2 Grondstoffen Arbeid Nu SeaRail - 23 mei 2008

7 3. AANZIENLIJKE GROEI VAN DE HAVENS EN CONTAINERISATIE
1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 3. AANZIENLIJKE GROEI VAN DE HAVENS EN CONTAINERISATIE Totaal tonnage + containerisatie Bron: Eos 2005, scenario hoge groei en duurzaam beleid Bron: Infrabel 2008, scenario hoge groei en duurzaam beleid Havens en containers ondergaan een spectaculaire stijging SeaRail - 23 mei 2008

8 4. DE BELGISCHE ZEEHAVENS EEN BIJZONDERE TROEF
1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 4. DE BELGISCHE ZEEHAVENS EEN BIJZONDERE TROEF België in het hart van Europa Vele hinterlandbestemmingen via Wegtransport Binnenvaart Spoorvervoer De ontwikkeling van de zeehavens impliciteert een noodzakelijke evolutie van het transport naar het hinterland SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008

9 5. HET HINTERLAND VIA WEG? De weg geraakt verzadigd.
1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 5. HET HINTERLAND VIA WEG? Het Belgische verkeer in cijfers (2002) 26,2 miljard km verreden op de Belgische snelwegen 9 miljoen uren in de files Kost voor de maatschappij : 114 miljoen € Bron :Transport & Mobility Leuven - Working paper – Lokale component dominant, maar ook transitverkeer Lokale component dominant, maar ook transitverkeer: voornamelijk lokaal verkeer zorgt voor verzadiging, maar ook transitverkeer De weg geraakt verzadigd. De andere - meer milieuvriendelijke – modi, spoor en binnenvaart moeten hun kans grijpen SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008

10 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI?
SeaRail - 23 mei 2008

11 1. MODAL SPLIT RAIL VOOR CONTAINERS
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? Haven van Antwerpen Haven van Zeebrugge 1. MODAL SPLIT RAIL VOOR CONTAINERS Haven van Antwerpen Haven van Zeebrugge SeaRail - 23 mei 2008

12 2. REALISATIES SINDS 2006 (I) BUNDEL KALISHOEK
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (I) BUNDEL KALISHOEK 6 terminal-, 4 bundel- en 2 omloopsporen Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok In dienst sinds 12/2006 SeaRail - 23 mei 2008

13 2. REALISATIES SINDS 2006 (II)
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (II) BUNDEL KROMMENHOEK 2 bundelsporen, 3 bijkomende bundelsporen en 1 omloopspoor Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok In dienst sinds 02/2007 SeaRail - 23 mei 2008

14 2. REALISATIES SINDS 2006 (III)
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (III) BUNDEL LIEFKENSHOEK 16 bundel- en 2 omloopsporen Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok In dienst sinds 09/2007 SeaRail - 23 mei 2008

15 2. REALISATIES SINDS 2006 (IV)
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (IV) GENTBOOG Verbinding tussen de L10 (Antwerpen-Linkeroever – Kennedytunnel) en de L59 (Antwerpen – Gent) Directe verbinding tussen de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge In dienst sinds 04/2008 SeaRail - 23 mei 2008

16 2. REALISATIES SINDS 2006 (V) NIEUWE LIJN 202A
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (V) NIEUWE LIJN 202A Van Oostende-vorming naar bundel Plassendale Gekoppeld aan seininstallatie (in gebruik genomen 04/2008) Technisch in dienst SeaRail - 23 mei 2008

17 2. REALISATIES SINDS 2006 (VI)
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (VI) CORRIDOR C Strategische as voor goederenvervoer (Antwerpen/Basel/Lyon) Eerste EESV (Europees Economisch Samen- werkingsverband) gewijd aan Corridor voor vrachtvervoer Implementatie van ETCS (installatie vanaf 2007 van de automatische stopfunctie) SeaRail - 23 mei 2008

18 2. REALISATIES SINDS 2006 (VII)
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (VII) GSM-R Gestandaardiseerd en interoperabel digitaal communicatiesysteem Verbetering van de veiligheid van het treinverkeer en het personeel Eerste indienststelling sinds 12/2006, einde voorzien in 2009 Vóór (2006) Na (2009) SeaRail - 23 mei 2008

19 Andere realisaties (timing te bepalen)
2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 3. NEXT STEPS 2008 Bundel Groene Banaan (Gent) 2009 Werken diverse spoorbundels (Zeebrugge) 2010 Kluizendok (Gent) 2011 Bocht ter Doest (Zeebrugge) 2012 Ongelijkgrondse kruisingen vertakkingen Schijn en Krijgsbaan (Antwerpen) 2013 Liefkenshoekspoorverbinding (Antwerpen) 2014 2015 IJzeren Rijn (Antwerpen) Andere realisaties (timing te bepalen) Modernisering vormingsstation (Zeebrugge) / Derde spoor Brugge-Zeebrugge (Zeebrugge) 2016 L204 naar Nederland (Gent) Ontsluiting Zeewezendok (Oostende) Tweede haventoegang (Antwerpen Doortrekking L11 2017 2018 Derde en vierde spoor Brugge-Gent (Zeebrugge) SeaRail - 23 mei 2008

20 Afspraak op SeaRail 2010 met nieuwe stand van zaken
SeaRail - 23 mei 2008


Download ppt "INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!"

Verwante presentaties


Ads door Google