De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOP INNOVATIE ATHLON CAR LEASE : CREATIE INNOVATIEKLIMAAT 30 April 2009 Lieven BEYL – Manager Marcom & Innovation.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOP INNOVATIE ATHLON CAR LEASE : CREATIE INNOVATIEKLIMAAT 30 April 2009 Lieven BEYL – Manager Marcom & Innovation."— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOP INNOVATIE ATHLON CAR LEASE : CREATIE INNOVATIEKLIMAAT April Lieven BEYL – Manager Marcom & Innovation

2 Wie is Athlon Car Lease Belgium Nv?
Athlon Car Lease Belgium behoort met meer dan voertuigen en 180 medewerkers al jaren tot de top 3 van de Belgische markt van de autoleasing. Athlon Car Lease geldt met haar 25 jaar ervaring als een referentie op het vlak van autoleasing. Naast leasing biedt ze ook verhuur op korte termijn aan via Athlon Car Lease Rental Services. Athlon Car Lease profileert zich op de markt als de mobiliteitspartner bij uitstek. Athlon Car Lease International maakt sinds 2006 deel uit van De Lage Landen International bv. De Lage Landen International bv, onderdeel van Rabobank, is een internationale aanbieder van hoogwaardige activa financieringsproducten en heeft zijn hoofdkantoor in Eindhoven. Athlon Car Lease International is naast België ook actief in Nederland (nummer 1 van de markt), Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal en Polen. In de andere landen is er een netwerk van partners uitgebouwd waarmee nauw wordt samengewerkt. Die partners zijn over verschillende continenten verspreid en verenigen zich onder de naam Fleet Synergy International. Telkens behoren ze tot de marktleiders in het betrokken land, waardoor ze de klanten kunnen adviseren over de plaatselijke gebruiken.

3 POSITIONERING Athlon Car Lease Belgium Nv
Athlon Car Lease denkt toekomstgericht en streeft naar de ontwikkeling van innovatieve en duurzame mobiliteitsoplossing binnen de vijf trappen van de duurzame mobiliteitspiramiede minst duurzaam Climact: energiebesparende projecten & bomen planten Compen-seren Eco begeleiden : EcoCoach; Management by exception; cursus eco driving Ecologisch rijden Eco consult : See lection; flexibility lease, LPG Juiste keuze wagen Mobility lease : Railease, … juiste vervoermiddel op juiste moment Voorkomen/beperken Home work / remote offices meest duurzaam

4 Waarom Innovatie bij Athlon Car Lease Belgium?
1. Dalende groeicijfers van de markt en van Athlon tov markt Daling van de groei in de markt sinds 2001 Groei Athlon lager dan groei in de markt sinds 2005 --> NOODZAAK aan innovatie

5 Waarom Innovatie bij Athlon Car Lease Belgium?
2. Leasingmarkt zeer mature markt + marge’s onder druk + prijs wordt enige beslissingcriteria bij klanten + mogelijkheden om zich te onderscheiden van concurrenten zeer beperkt – iedereen biedt hetzelfde aan. + operationele leasing is risicovol product (restwaarde – kredietrisico)

6 Waarom Innovatie bij Athlon Car Lease Belgium?
3. Externe evoluties op de leasemarkt + Increasing congestion wagens in België : 4,9 mln (+11% >< 1995) Jaarlijkse kilometrage wagens in België : mld km – stijging 14% >< 1996) Stijging van leasewagens +50% vs 2000 GEVOLG NOOD aan flexibiliteit en Mobiliteitsoplossingen + Omgevingsverantwoordelijkheden Fiscale regels veranderen – invoering Co2 taks en koppeling aftrekbaarheid wagen aan CO2 uitstoot. Invoer Smog alarm Autorijden wordt anders bekeken – bedrijfswagens krijgen kwalijk imago + vragen/noden van klanten veranderen Vraag naar alternatieve mobiliteitsoplossingen Evenwicht tussen werk/privé komt opnieuw naar boven Kostenbesparingen worden belangrijker en belangrijker… Maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR policy)

7 Waarom Innovatie bij Athlon Car Lease Belgium?
4. Financiële crisis Voor Athlon betekende dit Duurdere aankoop fondsen via Rabobank (liquiditeitspremie) Strengere normen mbt kredietacceptatie door Rabobank Aanleveren van meer rapporten --> to be in control Problemen op de tweedehandsmarkt – terugval verkoopprijzen

8 Manager Marcom & Innovation
In Search for Innovation  Lieven Beyl Manager Marcom & Innovation

9 Aim for High Performance
Direction and Route Vision Strategy Roadmap to your goal Aim for High Performance Create the right team Support them, give them space Look to be the best in your sector Engage and Inspire Consistent Communication Be visible Show passion Believe in what you are doing

10 Innovatie binnen Athlon Car Lease : The New Mission Statement
Embedded in an inspiring, responsible and innovative culture, it is our mission to deliver excellent and transparent mobility solutions creating sustainable shareholdervalue. Lead through innovation and people Enforce our position in the top 3 Delight customers and employees

11 2008 : opzetten nieuwe structuren voor Innovatie
+ Oprichting MIC team (marketing, INNOVATIE en communicatie) binnen de commerciële afdeling --> Team van 5 FTE met als doel Athlon te herpositioneren en naambekendheid te vergroten en tegelijkertijd innovatieve concepten uit te werken + Oprichting van een “stuurgroep Innovatie” - maandelijkse stuurgroep met 6 tal leden van het management team onder voorzitterschap van ICT director DOEL : definiëren van het Athlon innovatieproces * Ideation team * Verification team Bepalen van de Innovatie criteria Organisatie van “creativiteitssessies” op kwartaal basis Innovation by professor Johan Braet BeCitizen by S. Garrigou Intellectual property by J. Braet Evolution in automotive technology by Mark Pecqueur Organisatie van brainstorms voor Athlon personleesleden 2 brainstorms -> doel high level ideeën

12 2009 : creatie Innovatieklimaat
The Innovation Website

13 2009 : creatie Innovatieklimaat
1. Mogelijkheid om ideeën achter te laten via de innovatiewebsite (intranet)

14 2009 : creatie Innovatieklimaat
2. Duidelijke communicatie van het proces

15 2009 : creatie Innovatieklimaat
3. Begeleiding : Hulp van lid van stuurgroep Innovatie bij het uitschrijven van het idee en bij het volgen van het proces 4. Beloning van ideeën + Indien idee door de eerste verificatieronde geraakt : waardebon van € 75. + Na het slagen tijdens de tweede verificatieronde : waardebon van € 150. + Wanneer idee daadwerkelijk geïmplementeerd wordt : een bonus ter waarde van maandsalaris.

16 Innovatieklimaat : Uitdagingen
+ Hoe innovatieklimaat levendig houden?? +Hoe, in huidige economisch moeilijke tijden, innovatiebudget beschikbaar houden? + Hoe innovatie in het dagdagelijks arbeidsproces krijgen? + Hoe omgaan met innovatie in tijden van reorganisatie en dalende FTE’s?


Download ppt "WORKSHOP INNOVATIE ATHLON CAR LEASE : CREATIE INNOVATIEKLIMAAT 30 April 2009 Lieven BEYL – Manager Marcom & Innovation."

Verwante presentaties


Ads door Google