De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het Nieuwe Werken: Smart Company

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het Nieuwe Werken: Smart Company"— Transcript van de presentatie:

1 Het Nieuwe Werken: Smart Company
Imtech ICT Integrated Solutions Bob Smits blog: bobsmits.wordpress.com

2 Van “jagers-verzamelaars” naar “agrarische samenleving”
Pre-industriele tijdperk – tijdperk van de “ambacht” Je was boer, meubelmaker of molenaar. Werk was vaak aan huis, en werk hield zich niet aan werktijden. Scheiding van werk-prive: nee...wellicht om 6 uur. Grote eigen verantwoordelijkheid, je was je werk. In het industriele tijdperk wordt het werk anders – machines bedienen, productie draaien – werk wordt als het ware gecompartimentaliseerd en sterk hierarchisch – duidelijke managementlijnen vertellen precies wat er moet gebeuren, prikklokken bepalen of je voldoende gewerkt hebt. Scheiding tussen werk-prive ontstaat, en verantwoordelijkheid ligt veel sterker in de handen “management” (nieuw vak). Management gaat over taken, sturen, controle en straffen. In het digitale tijdperk wordt geautomatiseerd, productie naar lage-lonen landen verplaatst, en blijft “kenniswerk” over.40%, al snel 80%. Sommigen spreken al over een creative class – waarbij ook ons inhoudelijk werk overbodig is geworden, en alleen “creativity” en “innovation” ons domein blijft. Kenniswerken is netwerken Onze samenleving verandert steeds sneller

3 Industriële samenleving
Werk = plek, salaris = aanwezigheidspremie

4 Witte boorden revolutie?
Kantoor is de plek om niet aan je werk toe te komen

5 Digitale tijdperk: werken en leven integreren

6 Hoe definieer je Het Nieuwe Werken
organisatieinnovatie waarbij medewerkers verantwoordelijkheid hebben om te bepalen hoe, waar en wanneer ze de meeste waarde toevoegen aan vooraf helder gedefinieerde bedrijfsdoelstellingen. Er is sprake van een meer hyperarchische organisatie met netcentrische aanpak ondersteund met moderne ICT middelen.

7 Onze traditionele vorm van communicatie:
Dee vorm van communicatie is uiterst succesvol gebleken gedurende duizenden jaren: Alexander de Grote, oorlogvoeren: standaardiseren van werkzaamheden, inmiddels standaardiseren we steeds meer werkzaamheden en laten het over aan machines. Een heldere boodschap: top down

8 E-mail heeft de hiërarchie voorgoed veranderd
En onze organisatievormen?

9 ICT : een paradigma shift in communicatie
Onze organisaties zijn gebaseerd op structuren van duizenden jaren geleden. Alsof we een leger in het romeinse rijk moeten besturen. Rechts twee plaatjes van internet: de manier waarop nu organisaties op een organische manier gevormd worden. Er zit een discrepantie tussen deze twee die niet lang meer stand zal houden. voorbeelden Het nieuwe leger: !!! Ook het leger is niet meer hierarchies georganiseerd in actie vormen ze een hyperarchie: internet is oorspronkelijk ontwikkeld als netwerk tijdens de koude oorlog om onder alle omstandigheden in de lucnt te blijven. Overzicht generaties

10 En Tweets veranderen de wereld?
Denk om de regel

11 Ook inzetbaar in heel bedrijfskritische situaties!
Onze organisaties zijn gebaseerd op structuren van duizenden jaren geleden. Alsof we een leger in het romeinse rijk moeten besturen. Rechts twee plaatjes van internet: de manier waarop nu organisaties op een organische manier gevormd worden. Er zit een discrepantie tussen deze twee die niet lang meer stand zal houden. voorbeelden Het nieuwe leger: !!! Ook het leger is niet meer hierarchies georganiseerd in actie vormen ze een hyperarchie: internet is oorspronkelijk ontwikkeld als netwerk tijdens de koude oorlog om onder alle omstandigheden in de lucnt te blijven. Overzicht generaties How Technology Almost Lost the War: In Iraq, the Critical Networks Are Social — Not electronic.

12 De ontwikkelingen volgens Gartner:
Afname routine: (mensen)werk wordt minder routinematig Hyperconnectedness: network of networks We gaan meer “swarmen” Patroonherkenning: variaties op thema maken “My place”: sterkere behoefte aan eigenheid "Swarms form quickly, attacking a problem or opportunity and then quickly dissipating," the report notes. "Swarming is an agile response to an observed increase in ad hoc action requirements, as ad hoc activities continue to displace structured, bureaucratic situations." Hoe ziet onze werkomgeving eruit: voor wie doen we dat?

13 Een nieuwe generatie instromers
Voor de 18 jarigen: The internet is integral to their daily life. Essentieel is: power of community Personalisatie (in ieder geval het gevoel van): Ze hebben een onbeperkte keus (en zullen dat dus ook doen) Hoe binden en boeien we de Millenials?

14 Leeftijd is niet altijd bepalend: wel het profiel
Vier generaties aan het werk Traditionalists Boomers Gen X Millennials Born 1922 – 1945 1946 – 1964 1965 – 1980 Training The hard way Too much and I’ll leave Required to keep me Continuous and expected Learning style Classroom Facilitated Independent Collaborative and networked Communication Top-down Guarded Hub and spoke Collaborative Problem-solving Hierarchical Horizontal Decision-making Seeks approval Team informed Team included Team decided Leadership style Command and control Get out of the way Coach Partner Feedback No news is good news Once per year Weekly/Daily On Demand Technology use Uncomfortable Unsure Unable to work without it Unfathomable if not provided Job changing Unwise Sets me back Necessary Part of my daily routine Plaatjes maken van de vier generaties Leeftijd is niet altijd bepalend: wel het profiel

15 Generatiekloof? Plaatjes maken van de vier generaties

16 Digitalisering zorgt voor convergentie
Deze sheet vormt het uitgangspunt voor sheets die de drie te behandelen factoren moeten onderbouwen: CSI en de uitwerking daarvan. Connect: Het bij elkaar brengen van mens, proces, applicatie en informatie. Socialize: Het delen van kennis, contacten en vaardigheden op basis van sociale open netwerken. Integrate: Het combineren van bestaande informatie bronnen en functionaliteit om zo nieuwe inzichten te creëren.

17 Wanneer kun je er echt over HNW spreken?
Deze sheet vormt het uitgangspunt voor sheets die de drie te behandelen factoren moeten onderbouwen: CSI en de uitwerking daarvan. Connect: Het bij elkaar brengen van mens, proces, applicatie en informatie. Centrum: vrijheid van HNW Socialize: netwerken in overdrachtelijke zin Integrate: informatie data en bronnen combineren Socialize: Het delen van kennis, contacten en vaardigheden op basis van sociale open netwerken. Integrate: Het combineren van bestaande informatie bronnen en functionaliteit om zo nieuwe inzichten te creëren. Maar het gaat niet alleen over techniek!

18 Het Nieuwe Werken is een integraal concept:
HNW Organisatie Techniek Mens Omgeving Evenwichtige aanpak noodzakelijk: alleen bij balans is er succes Imtech heeft aandacht voor alle factoren

19 Technniek is gericht op communicatie: its de “C”
Denk erom: nu hebben we het over de communicatie tussen mensen. Minstens zo belangrijk is de communicatie tussen dingen en mensen en tussen dingen en dingen en dingen en applicaties. We noemen dat “the web of things” Het gaat over Just in time: en over formele en informele netwerken (daarom hebben we zoveel verschillende soorten social software uitgevonden: en er komen er nog veel meer.

20 Gebruik Social Media: gedragsverandering
waarom socializen we met ons netwerk? over “nuttige” dingen over “niet direct nuttige” dingen hoe komen we aan onze gestructureerde informatie en onze kennis? Zet je netwerk af en toe “offline” Zelfs Statler en Waldorf hebben digg ontdekt: arme beaker

21 Wat levert het op? Grotere winstgevendheid Kostenbesparingen:
Huisvesting, reiskosten, energie Minder infrastructuurkosten Dynamischer teams, agile organisatie Hogere output: Betere kwaliteit, kwantiteit van output Interactie: informatie, kennis, expertise, sociale netwerken Hogere ROIC, meer creativiteit, inspiratie en innovatiekracht Groener en duurzamer Maar hoe pak je dat allemaal aan?

22 We zullen het slimmer moeten organiseren:
Meer van hetzelfde werkt niet meer! Voorbeelden: Verandert gedrag niet passie etc Loodgieter is goed voorbeeld We zullen het slimmer moeten organiseren: smart company

23 Het Nieuwe Werken: begeleide reis in stappen
Verkennen, team samenstellen meten missie visie bepalen creëer draagvlak route bepalen: de kaart mee op weg gaan: eerste stap terugkoppelen: stilstaan en leren Stap 0: inspiratiesessie Stap 1: factor4index Stap 2: one page strategy Stap 3: mindmapsessies Stap 3: architectuur /functioneel ontwerp Stap 4: gefaseerde projectaanpak Stap 5: iteratie Bij missie visie: denk om groot denken maar klein beginnen Smart Company

24 Het Nieuwe Werken logische stappen: smart company
Intake, Inspiratiesessie, Factor4, advies Matchen visie, missie, vertalen naar concrete projecten, OnePage businesscase / projectaanpak Connect: Unified Communications Socialize: Social Software landschap Integrate: UC, Social Software, applicaties Smart Company Team: samenwerkende specialisten advies, projectmanagement, ontwikkeling, implementatie

25 Conclusie: de techniek voorbij, een management uitdaging
De uitdaging voor de techniek wordt groter: samen met je klant naar de top, dat is de echte uitdaging

26 Dank voor de aandacht! Vragen?
Bob Smits Blog: bobsmits.wordpress.com Imtech ICT Integrated Solutions


Download ppt "Het Nieuwe Werken: Smart Company"

Verwante presentaties


Ads door Google