De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING."— Transcript van de presentatie:

1 PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING

2 WAAROM VLUCHTVOORBEREIDING ??????
Uitkomst van onze enquete Realistischer vliegen, FMC, Nav Waar is Wat te vinden Meteo gegevens leren gebruiken Brandstof; verbruik en extra's Belading Omgevings variabelen

3 EN wanneer je al wat langer simulator vliegt voel je soms toch de behoefte om je vluchten wat realistischer te maken. een eerste stap is dan een vluchtvoorbereiding zoals dat ook in het echt gebeurt. in combinatie met de real weather optie van fs en de vliegveld gegevens creeer je ineens een heel andere omgeving waarbij je meer wordt uitgedaagd en je soms voor een onverwachte situatie komt te staan. dit alles geeft onze hobby net dat beetje extra wat nodig is om het te onderscheiden van een spelletje

4 UITGANGSPUNTEN Vlucht van Rotterdam naar Frankfurt
Met een Boeing (mixed uitvoering) 155 passagiers ( lbs) en lbs vracht Arrival Frankfurt op baan 07L Weersconditie: Real Weather Start vanaf kop van de baan (dus niet vanaf Gate) Maken geen gebruik van ATIS en ATC

5 BENODIGDE GEGEVENS (1) ICAO CODE VLIEGVELDEN (VIA INTERNET)
WEER GEGEVENS VLIEGVELDEN (METAR: WIND EN QNH) VLIEGVELD GEGEVENS (SID, STAR, VLIEGVELD, APPROACH) WEER GEGEVENS (EN-ROUTE) ROUTE GEGEVENS FS NAVIGATOR (AFSTAND,VLIEGHOOGTE) BELADING (PASSAGIERS + BAGAGE, VRACHT)

6 BENODIGDE GEGEVENS (2) FUEL (ROUTE, UITWIJK, TAXI, RESERVE, GO AROUND, TEGENWIND) PROGRAMMEREN FMC BAANLENGTE VOLDOENDE ? (GEWICHT, TEMP, VOCHTIGHEID, WINDRICHTING, HOOGTE) TAKE-OFF SNELHEID (FLAPSETTING VS GEWICHT, WIND, TEMP, WET RW, HOOGTE)

7 (Daar kun je dan ook gelijk de IATA code aflezen)
ICAO Code Vliegvelden Je kunt de ICAO code ook vinden op (Daar kun je dan ook gelijk de IATA code aflezen)

8 WEER op ROTTERDAM en FRANKFURT Metar
Bepaal, op basis van de Metar gegevens, op welke baan wordt gestart. Raadpleeg hiervoor: (wereld) Een verklaring van de Metar en Taf codes is terug te vinden op

9 GEGEVENS ROTTERDAM en FRANKFURT Hoogte, SID, STAR, Frequenties
Er wordt vertrokken van vliegveld Rotterdam Voor het raadplegen van EAD moet je je wel aangemeld hebben, (maar dat is kosteloos) Na het aanmelden: - kies “Enter Application” - kies vervolgens “PAMS light” - Selecteer bij Authority (Code) het land waarin het vliegveld ligt waarvan je kaarten wilt hebben. - selecteer bij Authority Type: Civil - selecteer als Language: EN - selecteer bij AIP Type: Charts - selecteer bij Part: AD - selecteer vervolgens Search

10 GEGEVENS ROTTERDAM Hoogte, SID en Vliegveld Chart
Er worden nu alle kaarten van alle vliegvelden getoond van het land dat bij Authority is geselecteerd, zijnde Netherlands Op basis van de ICAO code (EHRD) moeten nu de pagina worden geselecteerd van Rotterdam. Bepaal, op basis van de Metar gegevens, op welke baan wordt gestart. De gewenste kaart, zijnde de Standaard Departure Chart- Instrument van baan 06 of 24 en de Aerodrome Chart. Deze staan op blz 3 oderaan en blz 4.

11 GEGEVENS FRANKFURT Hoogte, STAR, Approach en Vliegveld Chart
Er worden nu alle kaarten van alle vliegvelden getoond van het land dat bij Authority is geselecteerd, zijnde Germany Op basis van de ICAO code (EDDF) moeten nu de pagina worden geselecteerd van Frankfurt Bepaal, op basis van de Metar gegevens, op welke baan wordt geland. De gewenste kaart, zijnde de Standaard Arrival Chart- Instrumnet, de ILS cat II & III van baan 25L, 07R, 25R, 07L en de Aerodrome Chart. Deze staan onderaan blz 3

12 WEERGEGEVENS route Hoeveel tegen/meewind op de route
Raadpleeg hiervoor: (21 ste Operational Weather Squadron) Metar, Taf, Weerkaarten, Weerkaarten met hoogtewinden voor uitsluitend Europa USA, Canada,Mexico, Australië, Europese weerkaarten, weerkaarten met hoogtewinden op verschillende hoogtes en weerkaarten met hoogtewinden over de oceaan (NAT)

13 ROUTE GEGEVENS met FS Navigator of Routefinder
Start fs9 en Fs Navigator en Plan Selecteer Europe, The Netherlands, Rotterdam en Runway with SID Rwy 24 Rechter muisknop en “To Flightplan” Terug naar Europe en Germany Select EDDF,en Runway with STAR Rwy 25 Selecteer in taakbalk vltg en selecteer B737 Selecteer in taakbalk “groene kruisje en selecteer “high alt Airway” en search sid en star Print flightplan

14 ROUTE GEGEVENS afstand, hoogte, snelheid, uitwijk
Bepaal de te vliegen Route mbv de Routeplanner Vul in de ICAO code van vertrekkend vliegveld en vliegveld van aankomst. Controleer de juiste Database Cycle. Geef aan op welke hoogte de vlucht zal worden uitgevoerd. Dit is een gegeven die de vlieger, in onze situatie, zelf moet bepalen Vink aan “use sid en Star” Bevestig met “Find route” en print deze gegevens uit!! De snelheid waarmee gevlogen gaat worden Dit is een gegeven die de vlieger zelf moet bepalen De eventuele uitwijk vliegvelden en de afstand tot deze velden vanaf vliegveld van aankomst

15 BELADING passagiers, bagage, vracht
Bereken ZFW met behulp van het programma LoadMaster van PMDG; op te starten vanuit: C:\ProgramFiles\MicrosoftGames\FlightSimulator9\PMDG\ LoadManager_FS2004.exe Aantal mee te nemen passagiers in business en first class ( = lb) Hoeveelheid mee te nemen vracht bij mixed uitvoering (ca ) Totaal passagiers + vracht lb (=payload) Save ZFW = lb

16 FUEL Berekening via FuelPlanner route, uitwijk, taxi, reserve, go around, tegenwind
Start programma FuelPlanner van PMDG De FuelPlanner is te downloaden van de PMDG site (miscellaneous). Standaard wordt aan fuel mee genomen: Lbs voor Taxi Lbs voor Holding Lbs als minimum reserve bij touchdown Lbs voor go around En-route en uitwijk fuel is uiteraard variabel Selecteer “Board Fuel”

17 B. via programma TOPCAT

18 Minimale startbaanlengte bij 14 C: 4900 ft
OMGEVINGS VARIABELEN TAKE OFF GEWICHT IS: LBS Gegevens uit PMDG manual hfdst 1 Minimale startbaanlengte bij 14 C: 4900 ft Temperatuur: elke Graad meer of minder: 34 ft meer cq minder nodig Windcomponent: bij elke 5 knts wind tegen is 500 ft minder baan nodig bij elke 5 knts wind mee is 100 ft meer nodig Hoogte component: Bij elke 1000 ft hoger gelegen veld: 0,4 % meer N1 Natte baan: Bij een natte baan is 5% meer lengte nodig Thrust setting: 98.8 N1 percentage

19 Programmeren FMC Voer de route gegevens in vanaf de print die in de routeplanner van FS Navigator is geproduceerd. Controleer via de Legs page en Plan knop in Efis of de route correct is ingebracht. Voer ook in OAT en verwachtte windsnelheid en windrichting Corrigeer eventueel de snelheden en hoogtes die bij de Star zijn voorgesteld


Download ppt "PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING."

Verwante presentaties


Ads door Google