De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren"— Transcript van de presentatie:

1 Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Meerstemmigheid

2

3 Materiaal Vormgeving Betekenis
Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Leereffecten Materiaal Vormgeving Betekenis Identiteit creativiteit communicatie samenwerken zelfzekerheid zelfstandigheid expressievaardigheden Creëren Beschouwen

4 Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Evaluatiefase IN de les Muzische evaluatie VAN de les De kinderen evalueren Zelfevaluatie Rapporteren Doelenroosters Leerplannen Communiceren Muzenbox, muzenbum, website, blogs

5 Muzisch evalueren Muzisch evalueren kan gaan over:
De evaluatiefase in de les Wat, hoe, werkvormen De muzische evaluatie van de les/activiteit: Uitdagingen, opdrachten, werkvormen i.f.v. Hoofddoelen muzische vorming Leereffecten De verhouding ‘Materiaal – Vormgeving – Betekenis’ De cultuureducatieve waarde van de les De kinderen (dit doen we in het derde jaar) De evolutie van de kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen Rapporteren, communiceren met de ouders

6 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WAT?
Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding) Dit kan je vragen aan de kinderen, of als lkr observeren, later in kaart brengen en rapporteren aan de ouders, … Vormgeving Hebben de kinderen het goed gedaan? Wat het origineel, met overtuiging.. Cfr leerinhouden oude huizen in dia 9 De leereffecten Zie bovenstaande dia’s Vaardigheden Hebben de kinderen bijgeleerd in die vaardigheden? ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

7 Evalueren: de evaluatiefase in een les > HOE?
Het hele proces nog eens overlopen: vragen over De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers Voor de makers: is de voorstelling verlopen zoals jullie dat voorzien hadden, wat was er anders, hadden jullie eerst andere plannen, hoe verliep de samenwerking, vonden jullie het zelf geslaagd,….? Voor de toeschouwers: vonden jullie het duidelijk, was het met overtuiging, wat vonden jullie echt goed aan deze voorstelling? Foto, audio, video > onmiddelijke feedback of klaswebsite Niet altijd mondeling: met kleurkaarten, smiley’s, bewegingen en gebaren, applausje met de handen of de voeten Beoordelingsschaal > zie volgende dia Zichtbaar maken > je kan vaak niet alles omhoog hangen of op een website zetten. Dan maar de leukste dingen, maar zorgen dat alle kinderen aan bod komen. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

8 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WANNEER?
Bij het geven van de opdracht Kinderen moeten weten wat je kriteria zijn. Wanneer is het goed gedaan? Tussenevaluatie Bij complexe opdrachten kan je deze in twee of meerdere stappen opdelen en … Halfweg al eens een paar ‘goede’ groepjes een tussenresultaat laten tonen. Op ‘t einde van de les Later, bij een volgende les. Soms heb je als leerkracht nog wat selectie- of montagewerk achteraf. Een mooi resultaat werkt motiverend voor de volgende keer. De resultaten gebruiken als nieuwe ‘starter’. Ook de kinderen leren omgaan met zaken die ‘onaf’ zijn. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

9 Beoordelingsschalen: beschrijving muziek

10 Beoordelingsschalen: waardeoordeel

11 Beoordelingsschalen: waardeoordeel ‘oude huizen’

12 Evalueren: Muzische evaluatie VAN de les
Wisselwerking beschouwen en creëren Identiteit van het kind Leereffecten Zelfzekerheid Zelfstandigheid Creativiteit Expressievaardigheden Evaluatie Wat? Hoe? Verhouding Materiaal-Vorm-Betekenis Goede starter, materiaal Thema Originele werkvorm

13 Meerstemmigheid: herhaling les 5
Wat is meerstemmigheid ? Met meerdere stemmen muziek maken Stem: ding in je keel Muzikale lijn: 1e stem, .. Stemming: sfeer Instrumenten stemmen, op elkaar afstemmen Stemmen herkennen/imiteren

14 Soorten meerstemmigheid
Als metafoor van de samenleving We beluisteren in iTunes de afspeellijst « soorten meerstemmigheid » Vergelijken met tekeningen Vergelijken naar liederen die we vorige jaar al gezongen hebben

15 echo heterofonie overlapping bourdon ostinato akkoorden parallelle stemmen polyfonie

16 Meerstemmigheid uitproberen
Zingen van meerdere meerstemmige technieken: A suedem I like the flowers Oki doki + bourdon Hurree Hurroo The Lion Sleeps tonight The factory girl Blood and gold Canon in swing

17 Meerstemmigheid oefenen
Met een korte tekst Met stukje van een liedje Met klanken

18 Meerstemmigheid Cfr word document: voorbeelden van de les

19 Meerstemmigheid oefenen
Terwijl de hond in diepe duisternis zijn weg zocht door de stad, kwamen alle katten samen, maakten een vermetel plan. In twee stemmen, in drie De inzetten dichter bij elkaar Melodisch, ritmisch, stiltes en emoties, herhalingen Klinkers en medeklinkers

20 Melodische ostinaat

21 Met aangehouden noten en echo

22 Tonica voor en na

23 Nog wat voorbeelden Aria John Cage (stemming > stemmen)
Cathy Barberian: Stripsody De lustige lezers Smartlapzangers Zie Itunes Smartlappen


Download ppt "Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren"

Verwante presentaties


Ads door Google