De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS

Verwante presentaties


Presentatie over: "CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS"— Transcript van de presentatie:

1 CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS
WORKSHOP: CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS

2 Programma Twee praktijken: 2nd Story Respite House & Human Service Research Institute Discussie en Droom Twee praktijken: Howie the Harp & Housing First Resource Center

3 2nd Story Respite House Letterlijk een huis
Biedt respijt voor zes gasten Ervaringsdeskundigen in dienst Leren relaties benutten om: Uit oude patronen en rollen te komen; Verandering te ervaren; Verhalen te delen; Met staf een crisisplan op te stellen. “It’s like a deer caught in the headlights of a car”. Filmpje 2nd Story

4 2nd Story Respite House Fonds
Onderzoek (5 jaar) of dit effectief is om discussie aan te gaan met ‘medische wereld’ Van ziekenhuis direct naar 2nd Story, ipv ‘traditionele route’ van behandeling Doorbreken vicieuze cirkel Door 2nd Story ‘beter’ benutten van ‘traditionele route’

5 Human Service Research Institute
Onderzoek naar 2nd Story en Intentional Peer Support (IPS) Shery Mead over IPS

6 Intentional Peer Support
Behouden van integriteit van ‘peer support’ Opgenomen door ‘systeem’ als ‘handelswaar’ ipv dwingen systeem anders te denken (community development) Dat benutten in alternatieve crisisvoorzieningen Spontaan ontstaan van peer support? Intentional: elkaar helpen en uitdagen in andere manier van denken Mensen halen uit comfortzone

7 IPS kerncompetenties Intentie leren ipv helpen Focus op relatie
Bewust van eigen intenties (agenda, veronderstellingen, etc) Wederzijdse empathie (waarderen en valideren van ervaringen) Taal (vrij van medische jargon) Onzekerheidshantering Focus van probleem naar creatie Bewust van invloed ervaring op identiteit Geven en ontvangen van moeilijke boodschappen Zelfreflectie

8 Empowerment van CRO Steven Segal: Meet-instrument voor persoonlijke en organisatorische empowerment Onderzoek naar ervaren gevoel empowerment van bezoekers CRO Bezoekers langdurige zorg Bezoekers, staf en bestuur organisaties bestaan uit (ex-) cliënten Type 1: democratische besluitvorming  meest positieve invloed op organisatorische empowerment Type 2: hiërarchische besluitvorming  slechte invloed op empowerment, zelfs in vergelijking met regulier

9 American Dutch Dream Wat heeft jullie geïnspireerd?
Wat nemen jullie mee? Wat zouden jullie (samen) kunnen opzetten? Een respijthuis in Amsterdam?

10 Howie the Harp, Peer Advocacy and Training
Opleiding voor ervaringsdeskundigen Arbeidsbemiddeling Intro filmpje

11 Curriculum Zes maanden ‘in-class training’ (40 studenten) en drie maanden stage met supervisie Focus op werk- en sociale vaardigheden en sollicitatietraining Didactische vaardigheden, groepsactiviteiten en rollenspellen

12 Thema’s training Peer Wellness and Coaching (o.a. WRAP)
Culturele competenties Harm Reduction Zelfbeschikking (vrij van) en zelfredzaamheid (vrij tot) Belangenbehartiging en activisme Groepsprocessen en leiderschapsvaardigheden Rapportage schrijven CV schrijven en solliciteren Computervaardigheden

13 Housing First Resource Center
Dagactiviteiten ontworpen door bewoners Housing First Gerund door peers Sociaal werker ondersteunt en faciliteert Wijk betrokken bij HFRC Detacheert peers bij ACT teams Housing First Supervisie en coaching

14 American Dutch Dream Wat heeft jullie geïnspireerd? Wat neem je mee?
Howie the Harp in Nederland? Of Samenwerking met: Hogeschool van Amsterdam (TOED, GEO); Herstelbureau; Housing First; en Cliëntgestuurde organisaties (bijvoorbeeld SCIP) van HVO-Querido? Andere ideeën?


Download ppt "CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS"

Verwante presentaties


Ads door Google