De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Goeroebijeenkomst SRM 5 juni 2012 Karel A. Winkelaar

Verwante presentaties


Presentatie over: "Goeroebijeenkomst SRM 5 juni 2012 Karel A. Winkelaar"— Transcript van de presentatie:

1 Goeroebijeenkomst SRM 5 juni 2012 Karel A. Winkelaar

2 De communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie
waarom dit boek ? voor wie bedoeld ? opzet van het boek ? research / observaties > hypothesen / conclusies adviezen aan ambitieuze adviseurs DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

3 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Waarom dit boek? Veel boeken over PR, communicatie en communicatiestrategie. Veel boeken over adviseren. Nu een boek dat beide fenomenen samenvoegt. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

4 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Waarom dit boek ? Congres `De Wereld van Communicatie´ (2009) Hoogleraar strategische communicatie Noëlle Aarts: “Communicatieadviseurs zouden zich veel meer met de inhoud van het beleid moeten bemoeien.” Dagvoorzitter Jeroen Smit (auteur De Prooi): “...Maar kunnen ze dat wel? Zijn zij wel een serieuze gesprekpartner.. ?” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

5 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Waarom dit boek? Betteke van Ruler (Communicatie, februari 2011): “Ik denk dat er in dit vak nog te veel geliefhebberd wordt. Er wordt onvoldoende gekeken naar de vraag: wat kan ik met mijn deskundigheid bijdragen aan deze organisatie?” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

6 Tijd voor comm-advies op positie
Jan Driessen (VEA, Aegon, in Communicatie, februari 2010): “Organisaties moeten communicatie vanaf dag één betrekken bij hun strategie en productontwikkeling. Alles moet deugen: de bedrijfsvoering, de mensen, de producten en de communicatie.” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

7 Tijd voor comm-advies op positie
Peter Jurgens (ex. Corporate Communication Boer & Croon) in Communicatie (december 2009): “Veel topmensen maken merk en communicatie tot leidend thema in hun stijl van leidinggeven. Hun besef en kennis van strategische communicatie is toegenomen. Maar daarmee leggen ze ook de lat veel hoger voor hun communicatiedirecteur en zijn of haar mensen.” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

8 Communicatieadviseur op positie ?
Beginnende en ervaren communicatieadviseurs altijd zelfde dilemma: hoe kom ik op strategische positie in de organisatie ? hoe raak ik meer betrokken bij besluitvorming ? ... en vooral eerder betrokken bij besluitvorming ? kortom, hoe kom ik aan tafel bij het bestuur / MT? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

9 Wensen opdrachtgevers ?
Opdrachtgevers en bestuurders altijd zelfde wensen t.a.v. communicatieadviseurs: wees strategischer/beleidsmatiger met je advisering. ...en zit eens wat minder in de uitvoering. kom eerder met vragen en standpunten. wees steviger en stelliger in je advies. laat zien wat jouw bijdrage aan de organisatie is. Communicatie in het hart van het beleid’ (J. Wallage) DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

10 appeltje - eitje...? Als communicatieadviseurs
en hun opdrachtgevers allemaal hetzelfde willen - communicatieadvies op strategisch niveau - waarom gebeurt dat dan niet? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

11 COMMUNICATIE-ADVISEUR
DEEL 1 DE VERKENNING Waarom ben je nog niet op strategische positie ? DEEL 2 DE ORGANISATIE Welk type organisatie past het best bij jou en jouw ambitie ? 4 DELEN DE COMMUNICATIE-ADVISEUR DEEL 4 DE PRAKTIJK Hoe maak je jouw strategische positie in de praktijk waar ? DEEL 3 DE BIJDRAGE Wat draag jij bij aan het succes van de organisatie ? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

12 ‘communicatieadviseur’, maar dat in de praktijk niét zijn.
Deel 1: De Verkenning Wél de functie ‘communicatieadviseur’, maar dat in de praktijk niét zijn. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

13 “Opvallend... “... aan de ene kant ceo's die meer professionaliteit en
toegevoegde waarde van communicatie verwachten; aan de andere kant communicatieprofs die willen dat communicatie serieus wordt genomen. Het lijkt alsof twee partijen die hetzelfde doel nastreven - business-succes - elkaar maar niet kunnen vinden, terwijl beide communicatie van levensbelang vinden.” Frank Körver, Boer & Croon, Communicatie, dec. ’09. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

14 Research / observaties > hypothesen / conclusies ?
Hoe kijken communicatieadviseurs en opdrachtgevers aan tegen dit vraagstuk? Interne en externe ontwikkelingen en oorzaken in het vak? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

15 Wat willen communicatieadviseurs?
Strategisch betrokken bij beleid. aan de voorkant van veranderingen en besluiten. Gelijkwaardig worden gezien en meepraten in MT. Tijdig voorzien worden van informatie. Strategisch bezig kunnen zijn met communicatie niet alleen met middelen. minder hapsnap. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

16 Top 10 frustraties communicatieadviseurs
1. Ontbreken positie in organisatie als volwaardig communicatieadviseur. 2. Niet serieus genomen collega-afdelingen (‘communicatiemeisje’). 3. Gebrek aan informatie (“ik kan toch niet weten wat ik niet weet...”). 4. Communicatie wordt te laat betrokken (“opdracht wordt over de schutting gegooid”). 5. Communicatiemiddel als ingang voor advies (“ze hebben zelf al een folder gefröbeld...”). DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

17 Top 10 frustraties communicatieadviseurs
6. Iedereen denkt maar verstand van communicatie te hebben. 7. Moeilijk regie voeren op adviesgesprek (“met mijn vragen lijk ik wel een organisatieadviseur”) 8. Omgaan met macht, weerstand, dominante opdrachtgevers. 9. Te snel ja zeggen (“aapje op m’n schouder”). 10. Geaccepteerd advies uitgevoerd krijgen. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

18 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Wat opvalt.... Veel communicatieadviseurs leggen schuld buiten zichzelf. De organisatie en opdrachtgevers zijn oorzaak van niet strategisch kunnen functioneren. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

19 Top 10 frustraties opdrachtgevers
1. Communicatiemensen zijn slecht geïnformeerd. 2. Ze weten te weinig van de business, markt, feiten en cijfers. 3. Ze lezen geen kranten, geen branchebladen (‘OSM-mediagebruik’). 4. Bewegen zich te veel aan de zachte kant van de organisatie (HRM, MVO, PV, relaties, etc.) 5. Te weinig pro-actief, wachten af tot opdracht komt. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

20 Top 10 frustraties opdrachtgevers
6. Heel aardig, maar weinig tegenspel, geen lef, alles moet in consensus (‘communicatiemeisjes’). 7. Goede plannen en ideeën, maar uitvoeren - ho maar. 8. Altijd maar bezig met dingetjes maken en organiseren. 9. Boterzachte doelen, geen verantwoording over effecten van communicatie-inzet. 10. Geen idee wat de bijdrage is van communicatie aan succes van de organisatie. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

21 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Wat opvalt.... Veel bestuurders / opdrachtgevers storen zich aan gebrek aan geïnformeerdheid en stevigheid van hun communicatieadviseurs. Bestuurders / opdrachtgevers weten onvoldoende wat zij van communicatie(advies) mogen verwachten en eisen. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

22 Benchmark corporatiebestuurders
Communicatie wordt benoemd als facilitaire functie. Waardering c-advies in instrumentele producerende rol. Geen noodzaak benoemen outcome van communicatie-inspanningen. Geen sturing op outcome. Weten niet goed wat ze nog meer mogen verwachten. C-adviseur niet omschreven als ´luis in de pels´. Verborgen verwachtingen meer senioriteit, lef, initiatief bij hun communicatieadviseurs. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

23 Benchmark corporatiebestuurders
Conclusies n.a.v. benchmark: Weet bestuurder wel wat hij van de communicatieadviseur kan en mag vragen? Claimen communicatieadviseurs voldoende hun strategische adviesrol? Is bestuurder in staat is die rol te waarderen? Bron: Vannimwegen/ Eigen Haard/ Cover (2007) DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

24 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Paradox Communicatieadviseurs staan fier met die functie in het organigram van de organisatie, maar oogsten vooral waardering oogsten voor de communicatiemiddelen die aan hun creativiteit ontspruiten. Ze krijgen meer waardering voor concrete instrumenten dan voor het leveren van abstracte, strategische bijdragen aan de organisatie. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

25 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Zelfs Cees van Riel.... ... beschrijft hoe vertegenwoordigers van communicatieadviesbureaus tegen identiteit aankijken: “Zij zijn vooral geïnteresseerd in het produceren van communicatie-uitingen die de uiteindelijk gekozen identiteit moeten uitdragen.” Bron: Identiteit en Imago’ Cees van Riel DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

26 “Communicatiemensen zijn té aardig...”
meer met waarden dan met waarde. meer met mensen dan met macht. meer met HRM dan met Marketing meer met maatschappelijk dan met markt. meer met emotie dan met ratio. meer met verhalen dan met harde cijfers. meer met leuk dan met lastig. meer met relaties dan met prestaties. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

27 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
‘Hard zijn in een zacht vak’ (Timo de Grefte, ex communicatie Wessanen) Overwegende aandacht voor zachte domeinen: medewerkers, communicatie bij verandering, relaties, betrokkenheid, draagvlak, verbinden, ambassadeurs, ‘leuke’ dingen doen. Te weinig aandacht voor harde domeinen: doelstellingen, producten, productie, primaire processen, prestatie, cijfers, statistieken, geld, omzet, winst/verlies, rendement, financieel jaarverslag, macht, economie, branche, markt, marketing, verkoop. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

28 Test breinpositie reputatieaanjagers
Kopgroep: maatschappelijk verantwoord, transparant, ‘goede werkgever. Middenmoot: servicegericht, innovatief. Staartgroep: bedrijfsmatige werkwijze, financiële prestatie. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

29 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Fenomeen zacht - hard Communicatie wordt beschouwd als een ‘zacht vak’: leuk, niet al te moeilijk. ‘Rijnlands model’, democratisch. consensus, harmonisch. feminien. Zachte communicatiemensen in zacht vak = Effect is dubbel zacht. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

30 Communicatie een vrouwenvak ?
Het communicatievak feminiseert: Logeion: 3100 leden, 2/3 is vrouw. PR in USA: 80% vrouw. Winkelman & Van Hessen: 70% vrouw. Marketingcommunicatie NOS: 11 waarvan 9 vrouw. Brainwork Communicatie: 100% vrouw (en één mannelijke administrateur). DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

31 Communicatie vrouwenopleiding ?
Hogeschool Communicatie & Journalistiek Utrecht (2011) DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

32 Communicatie vrouwenopleiding ?
SRM Communicatie (2011) DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

33 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Interne oorzaken Onduidelijkheid communicatievak: geen duidelijke definiëringen: communicatie / PR / corporate / geïntegreerd / strategisch / reclame / publiciteit / promotie Logeion: 55 functienamen; VEA = ‘communicatiebureau’ Automatisme: communicatie is alweer heel ‘gewoon’. Pronk- en zendzucht managers: overschatting belangstelling relaties voor corporate informatie. Overschatting effecten communicatie-inspanningen. Verouderde ideeën maakbaarheid door communicatie. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

34 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Externe oorzaken Reputatie communicatievak, afbrokkeling imago PR. Associatie communicatie met manipulatie informatie en onbetrouwbare reclameboodschappen. Communicatie als schaamlap voor fouten organisaties. Journalisten wantrouwen communicatieadviseurs. Trend: communicatieconsumenten aan de macht, regisseren zelf hun in- en uitgaande informatiestromen. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

35 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Opzet van het boek ? Veel boeken over communicatie en communicatie en -strategie, maar generiek en algemeen gesteld over... corporate communicatie communicatieadviseurs taken en plaats communicatieafdelingen organisaties met communicatie vaak voorbeelden van wereldconcerns. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

36 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Opzet van het boek ? Daarom specifieker, gerichter over verschillende typen communicatieadviseurs. verschillende typen opdrachtgevers. soorten werkorganisatie. soorten adviesbureaus. focus op bijdragen, prioriteiten, taken. diverse inrichtingen van communicatieafdelingen. met ook ‘kleine’ praktijkvoorbeelden. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

37 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Specifieker... Wie ben jij als communicatieadviseur ? Welk soort organisatie past het best bij jou ? Met welk type bestuurder / opdrachtgever ? Aan het halen van welke doelen wil jij bijdragen ? Waar focus jij je dan op (en waarop niet) ? Hoe organiseer je dat ? Waarop wil jij worden afgerekend ? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

38 COMMUNICATIE-ADVISEUR
DE THEORETICUS DE HELPER 4 ARCHETYPEN COMMUNICATIE-ADVISEUR DE BONDGENOOT DE SCOORDER DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

39 Welk soort organisatie past jou ....
Commercieel, overheid, not-for-profit, advies ? Met welk soort structuur en cultuur ? In welke levensfase ? Met welke missie, doelen en ambities ? Met welke waarden en maatschappelijke relevantie ? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

40 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Deel 2: De organisatie Communicatieadviseur in 4 soorten organisatie Commercieel: winst, familiebedrijf, multinational, relatie communicatie - marketing. Overheid: hart van beleid, veranderend krachtenveld. Not-for-profit: professionals, belangen/actie-groepen. Advies: intern en extern, 4 typen c-adviesbureau: ‘kernactiviteit’, ‘divisie’, ‘bijzaak’, ‘upgrade’ DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

41 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Deel 3: De bijdrage Verbinding tussen organisatie en communicatie. ‘geen communicatievraagstuk zonder organisatievraagstuk’. Wat beschouwt de organisatie als succes ? Aan welke resultaatcomponenten waar kun/moet je als communicatieadviseur bijdragen ? Op welke aandachtsgebieden focus je dan de communicatiedoelen en -strategie ? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

42 COMPONENTEN ORGANISATIE
REPUTATIE PRESTATIE 4 RESULTAAT COMPONENTEN ORGANISATIE POSITIE RELATIE DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

43 Bijdrage aan Prestatie...
‘Prestatie is gedrag’. 80% reputatie ontstaat door prestatie. Ron van der Jagt: “...gedrag en handelen van een onderneming heeft verreweg de grootste impact voor corporate reputaties.” (Dossier ’Corporate reputatiemanagement’ 2004) “Be good and tell it” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

44 Bijdrage aan Prestatie...
Vervullen van de visie en missie. Realiseren van organisatiedoelstellingen. Resultaat in omzet, rendement, winst-verlies. Primaire processen, productie, dienstverlening. Markt, marketing, communicatie i.s.m. marketing. Vraag: bijdragen van communicatieadviseur aan / focus op welke de fase(n) in de cyclus van de organisatie. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

45 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
lange termijn VISIE - MISSIE middenlange termijn DOELEN ORGANISATIE BELEIDS- CYCLUS eindstreep RESULTAAT korte termijn OPERATIE DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

46 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Bijdrage aan Positie... Communicatieadviseur en positie / positioneren. Positioneren een marketingtool ? Branding ? “Positie is de plek waar organisatie en haar stakeholders elkaar fysiek en mentaal ontmoeten voor uitwisseling van producten, diensten en denkbeelden.” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

47 Bijdrage aan Reputatie...
Communicatieadviseur en reputatie / imago. Verschil reputatie / imago ? Worden communicatieadviseurs reputatiemanagers ? Opgaven communicatieadviseur managen reputatie: realisme, risico & kansen, regie DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

48 Verschil reputatie / imago ?
BP-affaire, Golf van Mexico in actualiteitenrubriek: “De reputatie die BP opbouwt door dat olielek maar niet dicht te krijgen, is niet goed voor het groene imago dat BP ons zo graag wil voorhouden.” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

49 Bijdrage aan Reputatie...
Realisme: magie doorbreken, segmenteren belangen. Risico & kansen: emotie, vertrouwen, nieuwe media. (consequenties van organisatiekeuzes op reputatie) Regie: be prepared, maakbaarheid, crisis-communicatie. Voorbeelden: NS, UMC-Utrecht, AD-oliebollentest DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

50 Bijdrage aan Reputatie...
Noodzaak reputatiemanagement op strategische positie in de organisatie. David Bernstein: “Als we niet weten wat ons image is, dan kunnen we nóch communiceren, nóch op behoorlijke wijze ons bedrijf leiden.” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

51 Bijdrage aan Reputatie...
Regie op reputatie? “Altijd weer blijken mensen in hun smacht naar macht en door hun publiciteitsgeilheid de zwakste schakel in het proces dat jij als communicatieadviseur wilt beheersen.” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

52 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Bijdrage aan Relatie... Krachtenvelden. Belangenbalans: eigenbelang partijen in relatie. Belang van ‘aandacht’ en ‘vertrouwen’. Verbinden? Dan ook verzilveren. Worden we niet té transparant ? Voorbeeld: Ziggo bij Radar DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

53 Bijdrage aan Relatie... Hoogleraar strategische communicatie Noëlle Aarts: “Strategische communicatie is een middel om de interne organisatieprocessen af te stemmen op wat er extern gebeurt. Door middel van strategische communicatie kan op adequate wijze contact worden gezocht en kunnen relaties worden onderhouden met relevante groepen in de omgeving van de organisatie” DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

54 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Bijdrage aan Relatie... Waarom lopen klanten weg? dood: 1% verhuizing: 3% nieuwe vriendschap: 5% prijs: 9% ontevreden over product: 14% onverschillige behandeling: 68% Bron: McKinsey & Company, Boston DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

55 Bijdrage aan Relatie met de media...
Mijn haat-liefde-verhouding met de pers. Veranderende medialandschap, journalistiek ambacht. 3 stellingen: - ‘Media hebben altijd behoefte aan goed verhaal’. - ‘Journalisten wantrouwen communicatiemensen v.v.’ - ‘Media versterken imago’s en reputaties’ Voorbeeld hype: interview met Wijnand Duyvendak DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

56 Bijdrage aan succes organisatie
"Wie niet kan aantonen wat de concrete bijdrage van communicatie is aan de realisatie van doelen en strategie van de organisatie, kan ook niet beargumenteren waarom dezelfde organisatie de afdeling Communicatie niet met tien of meer procent zou moeten uitbreiden of mogen inkrimpen." DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

57 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Deel 4: De praktijk Taak en plaats van de communicatieadviseur Logeion ‘Beroepsniveauprofielen’. Typen opdrachtgevers. Stappenplannen, focussen en prioriteren. Proactief positie innemen. Communicatieafdelingen, modellen, teamvorming. Terug naar de Top-10-frustraties van communicatieadviseurs DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

58 TAKEN COMMUNICATIE-ADVISEUR
1. ANALYSEREN 2. ADVISEREN TAKEN COMMUNICATIE-ADVISEUR 4. EVALUEREN 3. ORGANISEREN DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

59 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Taak 1. Analyseren Interne en externe communicatieadviseur. Analyseaanpak: ‘proportioneel analyseren’. De ‘boardroom editor’. Analyseren vanuit organisatiecyclus of vanuit aandachtgebieden organisatie ? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

60 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
MANAGEMENT MARKT AANDACHTS- GEBIEDEN ORGANISATIE MIDDELEN VERBINDINGEN DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

61 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Taak 2. Adviseren ‘Geen macht, wel invloed’ Adviesaanpak: adviesgesprek, vragen stellen: “ik lijk wel een organisatieadviseur.” Communicatiemiddel als ingang adviesgesprek. Omgaan met macht, mores, dominantie. Omgaan met verschillende typen opdrachtgevers. De positie van de opdrachtgever in de organisatie. Wie is probleemeigenaar ? Hoe word je bondgenoot van de geadviseerde? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

62 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

63 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
PERFECTIONIST (theoreticus) DE COLLEGA (helper) 4 ARCHETYPEN OPDRACHT-GEVERS DE MEDEREIZIGER (bondgenoot) DE BAAS (scoorder) DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

64 Organisatieadviseur vs. communicatieadviseur
“Organisatieadviseurs willen pas communiceren als er iets te melden is. Communicatieadviseurs zetten meteen communicatie in om te informeren, partijen te betrekken en eventuele onrust of weerstand weg te nemen.” Bron: ‘Veranderkunst’, OrgComm DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

65 Afrekenen met dogma’s “Iedereen heeft verstand van communicatie.”
Van wie dagelijks leeft in een wereld die draait om communicatie en informatie, kan niet worden verwacht dat hij de knop van deze communicatiebeleving even uitzet, wanneer hij met jou als communicatieadviseur in gesprek gaat. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

66 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Taak 3. Organiseren Denker en doener: éénmaal uitvoerder, altijd .... Managen van verwachtingen: - overschatting van effecten communicatie. - onderschatting strategische woord- en beeldkeuze. Kernwaarden. Social media. Niet alles zelf doen! De organisatie (beter) laten communiceren. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

67 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Taak 4. Evalueren Accountability - verantwoordelijkheid nemen. - verantwoordelijkheid afleggen. Kwaliteit van communicatie? Wat heb je als communicatieadviseur concreet bijgedragen aan het succes van de organisatie ? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

68 Slothoofdstuk: Plaats communicatie
Plaats van communicatieadvies in de organisatie. ‘Direct onder de directie !’ Interne of externe communicatieadviseur. Opbouw communicatieafdeling. Rapporteren. 4 modellen: staf, competentie, cliënt en divisiemodel. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

69 Adviezen aan ambitieuze adviseurs
Actuele kennis van organisatie / branche / economie. Weten van markt, macht, mores, mechanismen, money. Antenne en vertaler zijn van buiten naar binnen. Bewegen aan zachte én harde kant binnen organisatie naast HRM ook Marketing, Financiën, Productie etc. Proactief: initiatief / opdrachten voor zijn. Proportioneel analyseren, keuzes / prioriteren / focus. Verantwoordelijk zijn en verantwoording afleggen. DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

70 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012
Voor wie bedoeld ? Herkenning ? DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012

71 DE COMMUNICATIEADVISEUR SRM 5 juni 2012


Download ppt "Goeroebijeenkomst SRM 5 juni 2012 Karel A. Winkelaar"

Verwante presentaties


Ads door Google