De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing duurzame producten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing duurzame producten"— Transcript van de presentatie:

1 Marketing duurzame producten
Catering op hogescholen Nico Heukels Product Development Sodexho

2 Wat willen de projectpartners?
Er zijn in Nederland 65 hogescholen die studenten bedienen Studenten zijn consumenten van nu én van de toekomst. De wens van de projectdeelnemers is dat consumenten meer duurzame en gezonde producten nuttigen. Het project heeft vier speerpunten inzicht in het consumentengedrag van jongeren op hogescholen bepalen van het energiegebruik van 5 producten ontwikkelen van een productlabel om duurzaamheid effectief te communiceren naar jongeren testen van het productlabel bij 3 hogescholen

3 Wat zijn de projectactiviteiten?
Waardering energie gebruik keten Duurzaam gedrag jonge consumenten Product attribuut voor duurzaamheid Verduurzamen Catering Pilot

4 Wat weten we uit het consumentenonderzoek?
Van 495 studenten is het aankoopgedrag en de houding tegenover duurzaamheid en diverse producten bepaald De studenten zijn in te delen in vijf gedragingen: Bewust en gezond. Geen tussendoortjes Lekker en vet Tussendoortjes met fruit en salades Traditioneel brood/soep. Soms tussendoortje IJs, zoet, belegd brood Veeltussendoortjes

5 Wat zeggen jongeren over.. een appel?
Fruit is zo’n gedoe, kleeft, vieze handen t Scheelt een zak chips als ik een appel eet Het enige stuk fruit dat ik niet lekker vind Het is gezond Energie die in de appel gaat, is zonne-energie Appel is niet speciaal, niet populair Geen geur/kleur/smaakstoffen en geen verpakking

6 Wat zeggen jongeren over.. een candybar?
Kinderslavernij Zin in iets lekkers, niet zozeer honger hebben Het is ongezond, veel calorieën Goed voor de economie, wordt meer aan verdiend dan aan een appel Niet duur, blijkbaar is het niet teveel moeite om een candybar te maken

7 Wat zeggen jongeren over.. breaker?
Veel verpakkingsplastic, zonde om voor zoiets te betalen Goed product; frisse van yoghurt en gezonde pitjes. Je hebt geen lekkend bakje in je tas en geen lepel nodig Gezond tussendoortje Knap bedacht dat het nog door zo’n gaatje past Het is fris, makkelijk, lekker en gezond

8 Wat zeggen jongeren over.. milk & fruit?
Handig, 2 in 1 Nooit op, zal wel duur zijn Friesche Vlag staat er op daar betaal je ook voor Meer verpakking dus meer afval Drink het elke dag. Lest dorstgevoel en zit vitamines, calcium in en verfrissender dan gewone melk Gezond gevoel, ik ben gezond bezig Lekker smaakje en gevoel dat je fruit hebt gegeten

9 Wat zeggen jongeren over.. versfruitje?
Meidenproduct Volgens mij onwijs duur Ik hoef niet alleen gezonde dingen te eten Meer plastic dan fruit Smaakt vers, makkelijk en lekker Niet zo gezond als echt fruit Hoog energiegebruik voor brandstof vanwege oorsprong producten

10 Wat zeggen jongeren over.. verssap?
Verssap, hoe vers is verssap? De verpakking is makkelijk en degelijk Ziet er goed uit! Sap is makkelijker maar fruit is lekkerder Gezond, lekker, zeker goed en echt vers Ik doe af en toe gezond maar het moet wel betaalbaar blijven Het grote nadeel is dat het beperkt houdbaar is waardoor er veel van wordt weggegooid

11 Wat zeggen jongeren over.. labelen?
Iets groen en rond, iets met een boompje of blad. Maar moet wel eerst gepromoot worden voordat je zoiets doet. Goed voor het milieu is prima, hoe goed maakt niet uit Ik zou wel voor een sticker gaan als het even duur is Poster ophangen in de kantine Voorlichting kun je geven maar daar komt niemand op af Zo’n keurmerk als op wasmachines Energie op verpakking schrikt af Rood = slecht en groen = gezond

12 Wat zeggen jongeren over.. duurzaamheid?
Er zijn mensen die er over nadenken, met name oudere mensen (in de 20) Iets is wel of niet duurzaam, niet een beetje

13 Wat is het energiegebruik van producten?
MJ/consumenten-eenheid 1 2 3 4 5 Appel Appelsientje Vers salade Breaker Milk & Fruit Catering Transport Deli-XL Omverpakking Verpakking Bewerking Teelt

14 Wat zijn de conclusies Duurzaamheid business-to-business
Duurzaamheid spreekt niet echt aan bij jongeren Producten duurzaamheid waarde meegeven Duurzaamheidcriteria bij inkoop cateraars Gezondheid communiceren naar jongeren Gezondheid speelt wel een rol in het aankoopgedrag Bijvoorbeeld per voedingsstof top 5 producten In relatie met hoeveelheid calorieën Jongeren info geven over behoeftes en consequenties

15 Wat gebeurt er bij een label ‘duurzaam’ op een appel?

16 Wat gebeurt er bij een label ‘duurzaam’ op breaker?

17 Neemt de aankoopkans toe door labeling?
Zonder labels Met labels Wel kopen (70,6%) (77,1%) Niet kopen (29,4%) (22,9%)


Download ppt "Marketing duurzame producten"

Verwante presentaties


Ads door Google