De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren"— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
leuk -ook voor leraren

2 Programma Begrippen – waar hebben we het over?
Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden

3 Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren
Projectmatig werken > Zelfstandig leren > Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement >

4 Projectmatig werken Taak afgebakend naar omvang, onderwerp en tijd
In principe eenmalig Taken en verantwoordelijkheden zijn verdeeld Samenstelling team bepaald door de taak Strakke planning en organisatie

5 Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren Projectmatig werken
Zelfstandig leren > Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement

6 Zelfstandig leren Ieder voert zijn eigen taak uit
Ieder voelt zich verantwoordelijk voor zijn taak Ieder is aanspreekbaar op zijn werk Ieder leert (bewust) van het werk en verbetert zijn werk Dit geldt ook voor de docenten

7 Begrippen Samenwerkend leren Vakoverstijgend leren Projectmatig werken
Zelfstandig leren Proces/taakgericht Resultaat en leerrendement >

8 Resultaat en leerrendement
Resultaat = geheel van behaalde leerdoelen Leerrendement = resultaat / inspanning

9 Programma Begrippen – waar hebben we het over?
Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden

10 Ervaringen van en met G2 Vanaf 2000: speciale projecten bij techniek van ca 10 weken = 20 lesuren Systematische opbouw van aspecten van samenwerkend leren Organisatie, taakverdeling en planning Gebruik van ICT Speciale vormen van huiswerk, werkregistratie en beoordelingen. Programma dit jaar…

11 Programma Begrippen – waar hebben we het over?
Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden

12 Programma Begrippen – waar hebben we het over?
Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin Valkuilen om te vermijden

13 Programma Begrippen – waar hebben we het over?
Ervaringen met en van G2 klassen Brainstormen over onderwerp G2a project Vaststellen doelstellingen Organisatie – een begin > Valkuilen om te vermijden >

14 Organisatie - start Opdracht aan de leerlingen omschrijven
De taak van docenten gedetailleerd uitwerken De organisatie opzetten Wie - wat - waar Planning

15 Voorbereiding, een voorbeeld
Projectleiding=coördinatie Uitwerking opdracht inhoudelijk + opdracht aan leerlingen Uitwerking werkvormen + presentatievorm(en) Beoordeling en evaluatie Planning en voorbereiding binnen school

16 Valkuilen bij samenwerkend leren
Imago van ‘buitenschools’ project Samenstelling van groepen Docenten doceren in plaats van doseren Vakkenscheidingen Verkeerde werkvolgorde Onduidelijke of aanpasbare opdracht Werk overnemen van een ander Geen of onduidelijke kwaliteitseisen


Download ppt "Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren"

Verwante presentaties


Ads door Google