De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatieavond Personal coach

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatieavond Personal coach"— Transcript van de presentatie:

1 Informatieavond Personal coach
Welkom

2 Even voorstellen Naam: Dorien Stals (STD62) Sinds 1999 onderwijs
Tot 1999: accountantskantoor Vakken: Nederlands SBC Informatiekunde in de brugklas Directieadviseur docent-ontwikkelaar onderwijskundige projecten Taal-rekenen LOB Informatievaardigheden Breinvriendelijk studeren

3 Even stilstaan Vorig jaar zelfde tijd, zelfde plaats in andere omstandigheden. Citaat: “ Elke school, elk bedrijf of instelling heeft zijn pareltjes. Die hebben wij ook. En SBC is een van die hele mooie parels waar wij van het Dendron College bijzonder trots op zijn.” In memoriam: directeur vmbo Clim Parren

4 SBC Sector- & Beroeps Competenties

5 Kiezen is moeilijk! VMBO-leerling kiest op jonge leeftijd een sector en beroep. Leerjaar 2: Praktische sectororiëntatie de Doe-dagen bedrijfsoriëntatie. Leerjaar 3: snuffelstage, mentorles, Beroepskeuzetests SBC 3: computervaardigheden ontwikkelen MAS Introductie SBC 4 Doorlopende leerlijn naar Leerjaar 4: SBC = loopbaanleren voor VT 4

6 De media 'Knelpunten onderwijs kosten miljarden per jaar‘
Weg van school na foute keuze De media Verstandige studiekeuze is trekken aan een dood paard 'Knelpunten onderwijs kosten miljarden per jaar‘ RIJSWIJK (ANP) - Verkeerde studiekeuzes en het lerarentekort kosten per jaar 16 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers die de Nationale DenkTank dinsdag naar buiten bracht naar aanleiding van een onderzoek in het onderwijs. Aanpak schooluitval ligt op schema Het ministerie van Onderwijs ligt op schema met de aanpak van schooluitval. Het afgelopen jaar daalde de schooluitval landelijk gezien met 10 procent, precies het percentage dat het kabinet zich ten doel heeft gesteld. Middelbare scholieren willen meer begeleiding UTRECHT (ANP) - Meer dan de helft van de middelbare scholieren is niet tevreden met de geboden studiekeuzebegeleiding.

7 Mei 2006: de opdracht Bedenk iets om competentiegericht leren in de TL vorm te geven iets met algemene beroepscompetenties meer praktijk in de TL Je mag er één extra lesuur mee vullen. iets met het huidige sectorwerkstuk.

8 Loopbaanleren Wat kan ik? Wat wil ik? Hoe kan ik dat doen
Waar kan ik dat doen? Wie kan me erbij helpen?

9 SBC in praktijk Flexibiliteit
2-uursvak, blokuur aan het eind van de dag ICT-lokaal Clusters onderwerpkeuze. Begeleiding door 2 docenten: Nederlands en beroepsgericht vak (Z&W, TC/LB, EC, ). Samenwerking met mbo-opleidingen De leerling heeft 3 dagdelen onder lestijd ter beschikking voor oriëntatie op beroep- en opleiding buitenshuis Leerlingen werken met lesbrieven die speciaal voor SBC ontwikkeld zijn. Contacten met studenten van mbo-opleidingen (oud-leerlingen). Decaanbezoek onderdeel bij SBC. Elke leerling een Personal coach De leerling voert buiten de school een aantal praktijkopdrachten uit bij zijn personal coach. Flexibiliteit

10 De proefkonijnen: VT 4D van 2006-2007

11 Hoe een ongemotiveerde, luie minimalist inspiratie vond via
het SBC-verhaal. Hij werd een bijna voorbeeldige leerling. Proefkonijn Teun Hoe snel kan het gaan? In juni geslaagd. In september al in dienst van Volk en Vaderland. In december als gastdocent bij SBC: uniformberoepen.

12 Wat doet een personal coach?
Praktijkbegeleiding van half oktober tot half maart Ontvangt de leerling op momenten dat het de coach schikt Geeft de leerling een kijkje achter de schermen van het beroep van zijn/haar keuze. De leerling een of meer belangrijke vaardigheden binnen het beroep aanleren. De leerling laten ervaren hoe het werk in praktijk is. Contactpersoon: de leerling andere afdelingen van het bedrijf/de instelling onder de loep laten nemen. Beoordelen van opdrachten met behulp van diverse beoordelingsmodellen De coach mag op school een gastles verzorgen. De coach kan zijn instelling/bedrijf openstellen voor een excursie met een groep leerlingen binnen de beroepssfeer

13 Wie kan er coach worden? Iedereen met een beroep op mbo- of hbo-niveau waarvoor een leerling van ons daadwerkelijk interesse heeft. Iedereen die graag wil dat VMBO T-leerlingen een goede keuze kunnen maken. Iedereen die enthousiast met zijn werk bezig is. Iedereen die wil investeren in jongeren en in de toekomst van zijn eigen vak/bedrijf. De leerling van vandaag is de collega van morgen. Ouders mogen niet hun eigen kind coachen.

14

15 SBC-coaches in cijfers
2009 2010 2011 Leerlingen: · 114 126 166 Coaches: 108 120 160 Docenten: 8 9 11 2011 2012 2013 124 122 115 ? 9 8 moeilijker vindbaar (zorg en jeugdzorg) 2 coaches afgehaakt vanwege de leerling 1 leerling op eigen initiatief van coach veranderd 36-38 coaches bezochten informatieavond coaches kwamen op een ander moment voor informatie Een aantal coaches verzocht per of telefonisch om extra informatie 10 bedrijven/instellingen bieden excursie aan voor het nieuwe schooljaar

16 10 vragen uit de praktijk Wat is het doel van SBC?
Hoeveel tijd kost het mij als coach? Over welke periode gaat het? Op welke dagen, hoeveel uren? Is coachen vergelijkbaar met stagebegeleiding? Mag de leerling ook zelf taken uitvoeren of mag hij alleen toekijken? Hoe zit het met privacygevoelige beroepen? Moet ik er een verslag of een rapport van maken? Welk verwachtingspatroon ligt er ten aanzien van ons? Wat doe ik als ik denk dat de leerling helemaal niet past in mijn beroepenveld? Mogen mijn collega’s ook helpen en de leerling begeleiden? Kan/mag ik nog meer doen bij SBC?

17 We werken in TeleTop

18 Het lesmateriaal Lesbrieven Handleiding sectorwerkstuk
Uitgave: Wat gaan we doen vandaag? Praktijkopdrachten Verwerkingsopdrachten Bestaande websites voor loopbaanoriëntatie Tkmst-boekjes van de decaan Beoordelingsformulieren Alles wat leerlingen/gastdocenten/coaches inbrengen kan interessant zijn voor een grotere groep leerlingen. Kenniscentra

19 Gastlessen en excursies
Excursie Parkhotel afdeling Beauty, fitness & Welness Onderwijs: student en onderwijsassistent Sport en bewegen: 3 opleidingen Politie en Marine Horeca Toerisme & recreatie Studenten van mbo verpleegkunde Zorginstelling: La providence SPW Beveiliging fotografie

20 Vervolg gastlessen en Excursies 2010-2011
Toverland Landmacht Marechaussee Kenniscentra Apotheek Jeugdzorg Tandtechniek Bank- en verzekeringswezen Verpleegkunde algemeen en psychiatrische verpleegkunde Eigen zaak: Kamer van Koophandel en jongste ondernemer St. Lucas

21 Nicole Aarts Creativiteit, wat een heerlijkheid! Waarom? Omdat creativiteit dat voor mij betekent. Een heerlijkheid. Iets wat me zo gelukkig maakt. Iets waarin ik me kan uiten. Iets wat ik eigenlijk het liefst op zou willen eten, zo fijn. Heerlijk, vind ik dat.

22 Op de werkvloer “Ik vind het wel goed dat je deze opdrachten moet maken, je leert zo veel meer over je vervolgopleiding en eventueel ook je beroep. Omdat je dadelijk bij de opleiding ook misschien grote opdrachten moet gaan maken, weet je dat je daar zeker op tijd aan moet beginnen. Ik hebt hier heel veel van geleerd!!” Fleur Hermans

23 Wat deden onze leerlingen zoal in praktijk?
Chantal: Basisonderwijs 20 keer bij de coach groep 1/2 Renée: Autisme, Widdonck een spel geleid voor zmo-kinderen Ricky: Politie, inval op een hennepkwekerij Sandra: Secretariaat, computerprogramma notarispraktijk. Tim en Bij de landmacht, koken te velde Femke: Facilitair management regelen van een lunch voor de werknemers van een bloemenbedrijf Manouk: leider bij PBN (werkweek) sport en recreatie Dennis: adviseren van autotype bij bepaalde klanten Roy: Bakken van kerstbrood Annette: verzorgen van voetmassage Roos: bloeddruk en temperatuur meten bij enkele patiënten Timo: Verkeer regelen

24 Kinderverzorging in Praktijk

25 Veel variatie in de praktijk
Cleo: OK-verpleegkunde, rondleiding op de OK en leren hechten Saskia: Mode en design, ontwerpen en maken van eigen galajurk Moniek:Theologie, begeleiden excursie brugklas naar Oriëntalis Ellen: Paardenhouderij; kinderfeestje organiseren en ukkieles Nick: Horeca, broodjes maken, uitserveren en afrekenen. Rick: Docent Duits, op het Raayland College, lesgeven etc Tom: ICT-project met bijbaantje ! Melissa: ontwerpen en uitvoeren van een eigen dans Sabriena: tekenles geven op Raayland Chiara: met de coach naar Zwitserland om paarden te verkopen Manon: t-shirt ontwerpen voor productie in Turkije Marieke: assisteren bij castreren kater en andere operaties

26 Met Manon in de mode

27 Pleitwedstrijd Een rechtzaal op school

28 BELANGRIJK!!!!!! Sectorwerkstuk moet voldoende zijn! V/G
Cijfers tellen bij Nederlands Lesbrieven geven criteria

29 Drie eindproducten Drie deadlines De coach is WELKOM!
De documentatiemap Het sectoronderzoek De presentatie Drie deadlines 12 december: de documentatiemap 5 maart: het sectoronderzoek Op afspraak: de presentatie De coach is WELKOM!

30 DEADLINE Een vreemd verschijnsel:
Let op! Er zijn deadlines voor de leerlingen! 1 documentatiemap: 2. sectoronderzoek: 3. presenteren op afspraak vanaf Een vreemd verschijnsel: tegen de deadline bezoeken veel leerlingen hun coach.

31 Uw Contact met de school:
Informatieavond Website en en bellen met docent en/of coördinator Evaluatieavond bijwonen: 26 maart 2013

32 Wat een klas! Bedankt voor uw tijd en aandacht.
Veel succes als coach!!!

33 Heeft u ook zo’n dorst?


Download ppt "Informatieavond Personal coach"

Verwante presentaties


Ads door Google