De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Enquête 2012 Kinderopvang Miki.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Enquête 2012 Kinderopvang Miki."— Transcript van de presentatie:

1 Enquête 2012 Kinderopvang Miki

2 Inleiding Heel veel cijfertjes, we gaan er de algemene trend uithalen, anders wordt het binnen het kwartier oersaai. Deze powerpoint komt op de webstek en zal dus 100% ongecensureerd te consulteren zijn door iedereen. Als je meer uitleg wil over iets, roep stop en stel je vraag … 3 2 1

3 1. kinderopvang

4 a) Respons

5 Invulpercentage

6 b) Hoeveel kinderen zijn er in het gezin?

7 c) Hoeveel kinderen zijn geweest/komen/gaan naar Miki?

8 d) Indien er een verschil is tussen antwoord b en c:

9 Waarom? - Dicht tegen school. - Visie andere opvang past niet bij onze ideëen. - Onze twee andere kinderen werden opgevangen door de grootouders. - Vertrokken bij onthaalmoeder: Er werd te veel in ons privé bemoeid, bovendien wist zij het altijd beter. - Vertrokken bij andere crèche: Die crèche had bezoek gehad van Kind en Gezin. We konden ons contract niet meer aanpassen door het te veel aan kindjes. - De eerste zoon werd opgevangen door de grootouders, maar een tweede kleinkind werd te zwaar voor hen. - Andere opvang: gebrek aan structuur, stabiliteit, geleide activiteiten. - stoppen van de onthaalmoeder - Miki puivelde bestond nog niet ten tijde van mijn eerste twee kindjes

10 e) Bent u momenteel zwanger?

11 f) Zou u bij een (eventuele) volgende zwangerschap terug voor Miki kiezen?

12 g) Zou u ons aanbevelen aan derden?

13 Waarom? - Omdat ik vind dat men bij de opvang elk kind individueel behandelt. - Visie - Correcte fijne samenwerking met veel aandacht voor ALLE aspecten van het kind. - Flexibele uren, flexibele vakantieregeling, flexibele opvang. Is het ganse jaar door open. IKG-systeem. Veel activiteiten met de peuters. Zelfstandigheidtraining peuters. - Omdat Miki zeer goed werkt aan de ontwikkeling van het kind, wat wij zeer belangrijk vinden. - Wij merken dat ons kind vooruitgang maakt, en dat ze zich goed voelt bij Miki! - We zijn zeer tevreden. Alles gebeurt correct, goede verstandhouding tussen ouders-verzorgsters. - Andere creche zag er vuil uit en onverzorgd. Miki was heel netjes en straalde vertrouwen uit. Miki biedt een snoezelkamer aan en werkt in leefgroepen, bij de andere crèche zaten alle kindjes samen. Marijke gaf bij het eerste bezoek een heel correcte en kordate indruk, iemand die van aanpakken weet en ervaring uitstraalt. Ook een voordeel aan de crèche is de aanwezigheid van een leuke tuin met konijntjes, zodat de kindjes kunnen buiten spelen van zodra de zon schijnt. - Een bekwaam team van begeleidsters, goede communicatie met de begeleidsters, leuke activiteiten voor de kindjes - van dag 1 is ons kind heel graag bij jullie, ze is nooit schreiend afgezet, we hebben vertrouwen in jullie opvang en kordate aanpak van bepaalde zaken.

14 Waarom? - 1 vd belangrijkste redenen is eerlijkheid. Je kind heeft niet elke dag een goeie dag. Het zou niet juist zijn moest met altijd zeggen dat alles goed was. Je voelt direct een warme aangename band. - tevreden - heb weinig op te merken aan de opvang, we zijn over het algemeen tevreden. We maken ons alleen zorgen over het grote personeelsverloop. - kinderen worden gestimuleerd om vooruit te gaan, zeer goede voorbereiding op school, kinderen krijgen de beste zorgen - openingsuren: zeer ruim en geen eigen sluitingsperiode - aangesloten bij Kind&Gezin  controle & betalingssysteem - we zijn heel tevreden over de verzorgsters - ruime openingsuren, geen vaste verlofsluiting - mijn dochtertje gaat altijd met plezier naar Miki, dan weet ik dat ze zich goed voelt - zeer flexibel, toffe activiteiten, lief personeel - we zijn zeer tevreden over Miki - ’s morgens vroeg open, zeer liefdevolle omgang met kinderen - we zijn tevreden over Miki

15 h) Hoe bent u in contact gekomen met Miki?

16 Andere: - School - Wisten dat er een opvang aan school was. - ‘Den berenboot’ - Door overname van Berenboot. - Via school Doorslaar. - Schoonzus stage gelopen. – dicht bij huis - passeren in de straat – zelfde straat - we wonen in de buurt en hebben het zo opgemerkt - vrienden

17 i) Bent u ook in contact gekomen met andere opvangvoorzieningen?

18 Zo ja, waarom heeft u voor ons gekozen?
- Dicht bij onze woning, onmiddellijke reactie, geen wachtlijst, goeie referenties van andere ouders. - Crèche in plaats van onthaalmoeder. - Contact met Stijn, overtuigd van aanpak. - Enige beschikbare plaats. - Professionelere aanpak. - We zijn nu een jaar verder na de overname en nu zien we duidelijke verschillen met de vorige uitbaters. In een positieve zin. Miki hecht veel belang aan de ontwikkeling van onze kindjes. Er worden zeer veel activiteiten gedaan. Ook is er een duidelijke dagindeling, en deze volgen we thuis zo goed mogelijk op. Deze puntjes ontbraken toch een beetje bij de vorige uitbaters. - Omdat ik een vrije plaats bij jullie heb gevonden. - Onze twee andere kinderen gaan naar school in Doorslaar. - Onze oudste zoon gaat naar school op Doorslaar = praktisch. - bij u hadden we plaats - ben heel tevreden over de kinderverzorgsters en ook over de communicatie - Wel eens naar Patjoepelke gebeld maar daar waren de wachtlijsten even lang, zowel bij de crèche als voor de onthaalouders.

19 Zo ja, waarom heeft u voor ons gekozen?
- Andere crèche zag er vuil uit en onverzorgd. Miki was heel netjes en straalde vertrouwen uit. Miki biedt een snoezelkamer aan en werkt in leefgroepen, bij de andere crèche zaten alle kindjes samen. Marijke gaf bij het eerste bezoek een heel correcte en kordate indruk, iemand die van aanpakken weet en ervaring uitstraalt. Ook een voordeel aan de crèche is de aanwezigheid van een leuke tuin met konijntjes, zodat de kindjes kunnen buiten spelen van zodra de zon schijnt. - dichtbij de deur, vriendelijk onthaal - Ruime openingsuren. Open tijdens schoolvakanties - dichtbij, vrije plaats en goede eerste indruk bij kennismaking - vriendelijker, betere openingsuren, hoe men met de kinderen bezig is, gemakkelijker gelezen, bepaalde veiligheidsaspecten. - dichtbij, goede indruk van begin, duidelijke regels, heel vriendelijke verzorgsters - positieve ervaring met de opvang, correct naar ouders en kinderen toe. Persoonlijke aanpak, kind is geen nummer. - dichtbij, plek, modern - bij jullie was er plaats (op doorslaar niet), goede professionele indruk - orde, netheid, aangeboden structuur

20 Zo ja, waarom heeft u voor ons gekozen?
- de persoonlijke ontvangst en de vriendelijkheid waarmee we bij de eerste contacten ontvangen werden bij Miki. De duizend en één vragen die steeds met een glimlach beantwoord worden. - dichtbij - afstand tov thuis, gunstige openingsuren, geen sluitingsperiode - bij vorige crèche was er geen vooruitgang bij kindjes te zien, ikg-systeem is goedkoper - openingsuren - positieve aanbeveling door kennissen - betalingssysteem K&G - sfeer, continue beschikbaarheid, uitstekende verzorgsters - de openingsuren, geen verlofperiodes - zag er fijn en gezellig uit, flexibele opvangmogelijkheden, dichtbij huis - actieve werking met de baby’s en peuters, niet te grote groep, huiselijke sfeer, prima uitrusting - we hadden een “warmer” gevoel bij Miki. Begeleiders doen ook echt activiteiten met de kindjes. Hij gaat graag naar de crèche. Er is een tuin aan Miki. We vinden het belangrijk dat hij voldoende buiten kan spelen. - bij andere opvang pas na enkele weken reactie gekregen op onze mail + te duur - bereikbaarheid en beschikbaarheid - locatie en openingsuren

21 2. Onthaal en afhalen

22 a) Is er voldoende tijd om informatie door te geven?

23 b) Vindt U dat elk kind persoonlijk en goed ontvangen wordt?

24 c) Vindt U de ontvangstruimte ok?

25 d) Bekijkt U het infobord?

26 e) Heeft U oog voor affiches of folders?

27 f) Leest U het dagelijks mailtje?

28 g) Vindt u de informatie die wordt meegegeven via het mailtje interessant?

29 h) Krijgt U de informatie die U wil over het verloop van de dag van Uw kind?

30 Uw opmerkingen? - a) Als er geen andere ouders zijn wel. Wanneer veel volk minder. - b) Beetje klein, zeker met veel volk - d) Mag wel opvallender - i) Wel leuk als er meer in staat dan enkel de “feiten” over eten en slapen. Wij zijn altijd benieuwd naar hoe ons kindje het voor de rest stelt, welke activiteiten,… - De kapstokken mogen hoger opgehangen worden - Mailtje is standaard, wordt naar iedereen gestuurd, er staat niets persoonlijk in zoals hoeveel keer een kind zijn stoelgang heeft gedaan of of hij veel heeft geweend,… - Misschien vermelden of kind goed gegeten heeft, naast wat. Eventueel individuele info over hoe kind zich gedragen heeft bij activiteiten, straf,… - Het zou leuk zijn moest er nog vaker een individuele nota zijn. Vb. over de ontwikkeling of de spelvoorkeur…, grappige uitspraken, positie in de groep (Haantje de voorste of juist verlegen). - Krappe ontvangstruimte, zeker wanneer er meerdere kindjes aankomen/vertrekken is het niet makkelijk om kindjes aan te kleden en iets door te geven aan de verzorgsters. - De inkomhal is een beetje klein. - De ontvangstruimte vind ik persoonlijk wat te klein. - Geen.

31 Uw opmerkingen? - Soms is de smalle gang wel heel druk bevolkt en dat bemoeilijkt ook het doorgeven van informatie. Ikzelf vergeet naar infobord/affiches te kijken, mijn echtgenoot heeft er meer oog voor. Het mailtje is interessant voor de grotere kindjes, voor een baby mis ik meer de info over hoe het kind zich daar voelt + veel of weinig eten… - Persoonlijke informatie wordt meestal mondeling doorgegeven bij het afhalen. Deze mag ook toegevoegd worden aan mailtje. - wel alstublieft ook noteren of kindje stoelgang heeft gemaakt. - c) er is wel een verbetering met computer aan het hekje. - soms iets te weinig info ivm hoeveelheid en om ongeveer welk uur je kind gegeten heeft.(vind ik belangrijk voor kleine kindjes, voor peuters niet zo belangrijk) Wel leuk dat we weten wat de kinderen doen. - graag meer persoonlijke info over bezigheden van kind op het dagrapport. - soms meer persoonlijke uitleg gewenst - wij zijn af en toe benieuwd naar de persoonlijke ervaringen van ons kind. De mailtjes zijn volledig, maar soms onpersoonlijk en algemeen. - het is altijd leuk om een persoonlijke “prestatie” van de zoon of dochter te lezen. - is zeer algemeen - soms is de dagvulling iets te algemeen beschreven in de mail

32 Uw opmerkingen? - we willen persoonlijke dingen weten - we hebben al gemerkt dat de info (vooral slapen) in het mailtje vaak niet overeenstemt met wat de verzorgers ons vertellen als we ons kind ophalen. De verzorgsters geven wel juiste en gedetailleerde info. - ik zou graag af en toe wat meer info willen over gedane activiteiten. - info mag uitgebreider. Voorbeeld: aantal pampers (stoelgang-urine), humeur van het kind, persoonlijke anekdotes - graag nog meer persoonlijke informatie - c: iets te krap - soms mag het wat meer gepersonaliseerder, maar we hebben als ouders liever dat jullie bezig zijn met de kinderen dan met het schrijven van ieders dagboekje. - soms meer info over of ze buiten zijn gegaan ja of neen - ivm fruit: is het mogelijk iets meer gevarieerd fruit aan te bieden. - ivm slaap: jammer dat hij niet met knuffel mag slapen - de info is algemeen, voor alle kinderen, wat meer persoonlijke info zou leuk zijn, al is dat niet altijd makkelijk denken we … - bij de allerkleinsten evt. nog detailinfo van tijdstip voedingen + hoeveel gegeten of gedronken - soms heel uitgebreid, andere dagen weinig of niets. ’t Is wel leuk om te weten wat ze zoal doen.

33 Miki antwoordt: - Kapstokken hangen laag voor de kinderen (bevorderen zelfredzaamheid) - U krijgt volgende week een verdere enquête, oa. met diepere bevraging naar de inkom. - Samen met de kindbegeleidsters gaan we kijken om de mail persoonlijker te maken, zonder dat dit statistieken (bv hoeveelheid stoelgang etc) worden of veel tijd in beslag gaat nemen (visie Miki : zorg voor de kinderen komt op de eerste plaats). - Mailtje vermeldt bij baby’s voor flesvoeding wel tijdstip en overgelaten hoeveelheid (dit was al zo). De andere kinderen eten altijd rond hetzelfde uur (11u en 15u). - We vermelden enkel afwijkende zaken ivm eten, stoelgang, … - Mondelinge info overdragen vinden we veel belangrijker dan het mailtje. Er kan meer nuance gelegd worden.

34 3. Activiteiten

35 a) Worden er voldoende begeleide activiteiten aangeboden?

36 b) Is de aard van de activiteiten in orde?

37 c) Besteed U thuis aandacht aan de werkjes die Uw kind heeft gemaakt?

38 d) Is het aangeboden speelgoed … divers genoeg?

39 d) Is het aangeboden speelgoed … kwaliteitsvol?

40 d) Is het aangeboden speelgoed … uitdagend?

41 d) Is het aangeboden speelgoed … aangepast aan de leeftijd?

42 e) Vindt U het goed dat wij per thema werken?

43 f) Weet U met welk thema we bezig zijn?

44 g) Vindt U de thema’s … aangepast aan de seizoenen?

45 g) Vindt U de thema’s … divers genoeg?

46 g) Vindt U de thema’s … goed uitgewerkt?

47 g) Vindt U de thema’s … overbodig?

48 h) Vindt U de aangeboden muziek (en DVD’s) … divers genoeg?

49 h) Vindt U de aangeboden muziek (en DVD’s) … kwaliteitsvol?

50 h) Vindt U de aangeboden muziek (en DVD’s) … storend?

51 h) Vindt U de aangeboden muziek (en DVD’s) … aangepast aan de leeftijd?

52 Uw opmerkingen? - a) Geen idee, waarschijnlijk wel - c) Geen werkjes, baby - d) Wij gaan er van uit van wel - h) Wij zijn geen studio 100-fans en hopen dat er ook andere muziek/dvd (kapitein Winokio, Disney bv) aan bod komt. - Omdat ik niet weet over welk thema het gaat, kon ik ook niet op de andere vragen antwoorden. - e) Niet altijd onmiddellijk - h) Geen idee wat er precies wordt beluisterd maar ik vertrouw er op dat de kindjes het leuk vinden. - Ik merk op dat er de laatste dagen veel wordt geschreven in het rapport over wat de kindjes hebben gedaan en vind dit heel fijn om weten. - Leuk om te zien hoe goed de kindjes daar zijn. - heb geen kennis van de thema’s of muziek - ik zou de muren een leuk kleurtje geven - muziek soms veel te luid - muziek ok, maar niet altijd K3 of piet piraat… mooie andere kindermuziek geeft mooie afwisseling. Zelfs uit oude doos ‘kinderen voor kinderen’?

53 Uw opmerkingen? - a + b: ik denk van wel, geen zicht op - c: nog te klein om te knutselen -h: geen idee. Maar volgens mij zijn alle soorten muziek goed voor de ontwikkeling en het leren kennen. - mijn kind is nog baby, ik weet het nog niet. Soms heb ik de indruk dat de muziek nogal luid staat (buiten muziekactiviteiten, bv etenstijd) - h: we gaan ervan uit dat dit divers en kwaliteitsvol is, maar hebben hier weinig zicht op. - weet niet wat wordt aangeboden. - niet te veel studio 100 aub, maar we denken dat er een gezonde mix is. - we zijn tevreden over de vele speeltuigen (oa schuifaf en ballenbad) - h: weet niet wat mijn kind te horen of te zien krijgt, we zouden willen weten welke liedjes worden aangeleerd, dan kunnen we die thuis ook zingen. - weten niet welke muziek jullie allemaal afspelen. - sommige van deze vragen zijn voor ons moeilijk te beoordelen omdat we onvoldoende op de hoogte zijn van het aanbod.

54 Miki antwoordt: - Er is nood aan meer info rond onze activiteiten, we gaan dit ook meenemen in ons actieplan rond het mailtje. We gaan de thema’s ook op het infobord hangen. - Langs de andere kant, staat er wel algemeen in het mailtje welke activiteit ze gedaan hebben, worden deze werkjes altijd meegegeven naar huis (tenzij groepswerk) en zijn ze te bezichtigen in de opvang. - Muziek: gaat van zelf zingen, over studio100, kapitein Winokio, Roompotvakanties naar de klassieke kinderliedjes, met gebruik van youtube. - DVD: hier wordt amper mee gewerkt, enkel in functie van een thema. Tv-kijken is voor thuis.

55 4. Voeding

56 a) Vindt U het menu gevarieerd genoeg?

57 b) Vindt U het menu te gevarieerd?

58 c) Bent U akkoord met de aanbiedingswijze?

59 d) Vindt U persoonlijke drinkbekers noodzakelijk?

60 e) Is er een goede begeleiding tijdens het eten?

61 f) Volgt U thuis het ritme van de kinderopvang
f) Volgt U thuis het ritme van de kinderopvang? (bv stukjes aanbieden vanaf 1 jaar?)

62 g) Is er voldoende communicatie over de voeding van uw kind?

63 h) Hebt U het gevoel dat er genoeg op hygiëne en versheid wordt gelet?

64 Waarom? - Ook hier wordt dit meestal persoonlijk verteld bij het afhalen, maar mag in mailtje opgenomen worden. Vb alles was op, half bordje gegeten,…. - omdat jullie steeds proper werken volgens mij, en 100% hygiënisch is bijna onmogelijk. - we zien niet hoe het gebeurd - crèche laat mij een propere indruk na - wij vinden het positief dat er met diepvriesproducten wordt gewerkt (ivm kwaliteit en hygiëne), minder kans op bedorven vlees ed. - eetruimte altijd netjes opgeruimd en proper. - f: ik was al vroeger gestart (met stukjes?) - a: veel gevogelte, zowel op maandag als op dinsdag, hij komt natuurlijk maar drie dagen per week - f: hij krijgt nu al stukjes - g: je weet niet of hij goed gegeten heeft - ik heb eigenlijk weinig zicht op hoe het eten er aan toe gaat, maar dat geeft niet. - h: mijn kind ondervindt geen problemen (gezondheid) dat door (verkeerde) hygiëne wel zou kunnen optreden - h: ’s avonds wordt dikwijls gekuist, ligt er proper bij, geen schoenen aan bij kinderen in ruimte - e + h: moeilijk te beoordelen omwille van onvoldoende op de hoogte - is verbeterd tov ons eerste kindje, toen startte de opvang net

65 Uw opmerkingen? - Wordt er bijvoorbeeld ook eens iets vegetarisch aangeboden? Vb tofu, quorn-stukjes? Wij zijn zeker voorstander. - Ik weet dat het diepvriesgroenten zijn. Deze zijn goed. - e) Nog niet gezien hoe dit gaat. - g) Zoals gezegd zien we wel wat maar niet hoeveel kind gegeten heeft in rapport. - f) In overleg - Voeding is evenals een persoonlijk aspect. Wij zijn zeer tevreden over de communicatie hier rond. - Soms rode poep. - e) Geen zicht op verloop eetmoment. - We vinden het belangrijk dat kinderen niet-gezoete dranken drinken en zijn blij dat ze bij jullie water drinken. Ook het fruit-vieruurtje vinden wij zeer positief. Vraag? Krijgen de kindjes soms soep in de winter? - Persoonlijke drinkbekers vinden we niet noodzakelijk, zolang ze maar op tijd en stond water kunnen drinken. - h) Ik weet het niet. - De hygiëne wordt beter aangepakt dan vroeger!

66 Uw opmerkingen? e) ben er niet bij e) geen idee h) de neus mag wel meer afgekuist worden - De communicatie over het zelf kunnen eten kan beter, als wij als ouder er niet achter vragen, weten we niet wat het kind al kan en wat niet. - men kan niet altijd zeggen of het kind veel of weinig gegeten heeft - als ik merk dat mijn kind sneller klaar is voor stukjes, zou ik dit zelf proberen en aan jullie zeggen. - maar kindje heeft soms etensresten in zijn nekje als ik hem kom halen. Soms zijn kleertjes nat van zijn speeksel. - te veel verwerkt vlees. Zeer ontevreden over voeding, veel te veel verwerkt voedsel (hamburger, chipolata, vlees in lasagne, blinde vink, gehakt, balletjes in tomatensaus, kippenworst). Dit vlees is voornamelijk restvlees, veel afval verwerkt met veel vet en veel zout. ZEER HOGE GEZONDHEIDSRISICO’S op lange termijn (hart- en vaatziekten, maar ook verhoogde kans op darmkanker). Ik wens dat menu op dat vlak stuk gevarieerder wordt, veel minder verwerkt vlees. Vlees en vis in zijn meest zuivere vorm en zo weinig mogelijk varkensvlees. Maximum 1 maal om de twee weken bereid vlees. 1 keer vegetarisch per week maximum is een optie als variatie op een eitje. Hetzelfde voor vis: gewone vis ipv fish-sticks, gewoon kalkoen, kip, biefstuk, kalfs- of varkensvlees maar niet in verwerkte variant. Het eten vond ik de eerste maand niet goed (opmerking achteraf)

67 Uw opmerkingen? - g: indien er niets gecommuniceerd wordt, gaan we ervan uit dat alles ok is. - het zou interessant zijn om te weten hoeveel de zoon of dochter gegeten heeft. - evt. iets vaker vis en iets meer variëren qua vissoort - voor kinderen die vanaf 7u in de opvang zijn, is het lang wachten op het middageten. Jammer dat er geen soepmoment of iets dergelijks is in de voormiddag. - wat meer info over groentepap (geplet naar stukjes, samen of apart). Wanneer dit juist wordt gedaan dan kunnen we die thuis ook beter opvolgen. - wel jammer dat er standaard bij vieruurtje geen boterham gegeven wordt. - misschien iets meer variatie vd fruitpap

68 Miki antwoordt: Menu onder de loupe: Gevogelte is het gezondst (mager) : 37% Per week krijgen ze alles 1 keer aangeboden

69 Miki antwoordt: Eten komt van Colruyt, wordt niet met afval geproduceerd (grote productie). Wetenschappelijk zijn ze er nog niet uit of er een verband gelegd kan worden tussen kanker en rood vlees / bereidingen. Onze menu’s zijn goedgekeurd door Kind&Gezin, we volgen hun maatregelen en zullen dat blijven doen.

70 Miki antwoordt: Fruit: Basisassortiment: Seizoensassortiment: Appel
Peer Banaan Kiwi Appelsien Druif Seizoensassortiment: Ananas Meloen Mandarijn Perzik Pruim Nectarine Aardbei (geen succes) Mango (geen succes)

71 Miki antwoordt: - We zijn zelf ook tevreden over het diepvries-assortiment. (en voorstander). - Vegetarisch eten: we kennen zelf te weinig van dit thema, we gaan in de enquête die volgt hier dieper op in. We gaan hier alleszins de algemene mening van de ouders volgen. We zullen wel hulp nodig hebben tot keuzes maken en bereiden. Weet dat u dit zelf altijd mag meebrengen als u hierop staat (FAVV respecteren). - Soep hebben we geprobeerd, zonder succes. Er is ook geen enkel kind dat moeite heeft met wachten tot 11u. - Vissoorten: we zullen in de enquête navragen naar vissoorten die thuis gegeten worden, we zullen de vereisten vermelden. - Fruit: we zullen in de enquête navragen naar fruitsoorten die thuis gegeten worden en wij niet aanbieden. - Vieruurtje is een tussendoortje, boterhammen is avondeten.

72 Miki antwoordt: Bij voeding zaten een aantal opmerkingen buiten thema : - Een rode poep kan met het eten te maken hebben, dan is het nodig te weten wanneer en wat er gegeten is. Net zoals een rode poep niet altijd het gevolg is van onvoldoende verluieren (zuurtegraad, soort pamper, gevoelige huid, …) - We pogen de loopneuzen bij te houden, echter het is soms letterlijk dweilen met de kraan open. - Baby’s kwijlen en maken truitjes nat, de ene al meer dan de andere, als het echt te veel is gaan we de kledij verversen. - Etensresten onder de kin is een probleem geweest, er wordt op gewezen. Uw hulp hierbij is altijd meegenomen. Communicatie.

73 5. Slapen

74 a) Zijn er voldoende slaapmomenten?

75 b) Hebt U het gevoel dat Uw kind zijn/haar ritme kan volgen?

76 c) Vindt U persoonlijk (meegebracht) materiaal belangrijk? Bedlinnen

77 c) Vindt U persoonlijk (meegebracht) materiaal belangrijk? knuffel

78 c) Vindt U persoonlijk (meegebracht) materiaal belangrijk? fopspeen

79 c) Vindt U persoonlijk (meegebracht) materiaal belangrijk? slaapzak

80 c) Vindt U persoonlijk (meegebracht) materiaal belangrijk? deken

81 d) Vindt u het slaapsysteem goed?

82 e) Slaapt Uw kind naar Uw gevoel voldoende?

83 Uw opmerkingen? - Thuis slaapt onze schat veel meer. Vb 1.5 uur in voormiddag en uur in de namiddag. Is doodmoe als we hem afhalen. Vermoedelijk last van ‘lawaai’ en licht. - Meestal slaapt ons kind zowel vm als nm, in de crèche meestal maar 1 keer, misschien ook normaal. Kind vind activiteiten leuk. Speelt graag met de kindjes. Dus ik denk dat ons kind liever bezig is in de crèche dan slapen. - d) Ruimte heel goed! - Hij kan overdag niet veel slapen. - Wij merken naar het einde van de week toe dat ons kind oververmoeid is en lastig kan lopen! Ook als die thuis komt moet die meteen in bed. - Ons kindje heeft in de opvang een ander slaapritme. Doordat ze bij jullie en op de middag al in bed gaat en bvb slaapt tot 14 uur, is ze tegen de tijd dat ik haar afhaal ( ) al moe en bijgevolg thuis wel lastig. Vaak slaapt ze dan nog een uurtje. Wel jammer dat ik haar dan niet veel zie, maar een probleem is dit niet. - slaapt veel minder dan thuis - c: neen, indien altijd gelinkt aan dezelfde persoon - het komt niet door jullie dat ons kindje minder bij jullie slaapt. Je ziet dit op andere plaatsen ook soms. - want kindje is heel moe thuis

84 Uw opmerkingen? - het slapen in groep verhindert wellicht wel een goede lange slaap, maar besef dat dit niet anders kan. - soms te veel kindjes waardoor ons kind wakker wordt - kindje slaapt te weinig, thuis langer + redelijk vermoeid. - jammer dat de knuffel niet meer mag tijdens het slapen, hierdoor slaapt baby niet zo vast. - is normaal denk ik thuis in namiddag ong 3u in de opvang slechts 1u30 - ons kind is geen makkelijke slaper, naar ons gevoel wordt hij te veel verplicht het ritme van de crèche te volgen ipv dat hij te slapen wordt gelegd wanneer hij er nood aan heeft. -c: persoonlijk uit de opvang is ok, het moet niet van thuis meekomen, voor elk kind eigen linnengoed lijkt me ook om hygiënische redenen noodzakelijk - hij slaapt thuis ook nog ongeveer 1 uurtje in de voormiddag en dan 2 uurtjes in de namiddag. Na een dag crèche is hij heel snel moe. Wellicht ook omdat jullie veel activiteiten met hem gedaan hebben. - ja maar (=nee), niet altijd, is niet evident om met veel kinderen samen te slapen. Ben voorstander om kind of bepaalde kinderen apart te leggen die de rust verstoren. - we vinden het goed dat onze kids tijdens mindere momenten apart mogen slapen in de snoezelkamer. - niet altijd gemakkelijk in groep, maar ok voor ons.

85 Miki antwoordt: - Slapen gebeurt inderdaad minder in groep dan thuis. - We proberen het ritme van de kinderen te volgen, zeker bij de kleinsten. - Anderzijds zijn de kinderen heel veel bezig, waardoor ze ook minder teken geven van moe te zijn. Er is veel meer entertainment dan thuis. - Door heel de dag bezig te zijn, zal uw kind ‘s avonds ook moe zijn, voor ons een teken dat ze zich geamuseerd hebben. - Wiegendoodpreventie blijft voor ons prioritair bij het slapengaan, hoe moeilijk de ouders het ook hebben met het verbod op knuffels in bed (verstikkingsgevaar) of met het slapen in de speelruimte (-6mnd, verhoogde wekrespons)

86 6. Openingsuren

87 a) Heeft U nood aan opvang op … weekdagen … voor 7u?

88 a) Heeft U nood aan opvang op … weekdagen … na 18u30?

89 a) Heeft U nood aan opvang op … weekdagen … minder?

90 a) Heeft U nood aan opvang op … weekdagen … ‘s nachts?

91 a) Heeft U nood aan opvang op … zaterdag … overdag?

92 a) Heeft U nood aan opvang op … zaterdag … ‘s nachts?

93 a) Heeft U nood aan opvang op … zon- en feestdagen … overdag?

94 a) Heeft U nood aan opvang op … zon- en feestdagen … ‘s nachts?

95 b) Bent U bereid om voor opvang buiten de huidige openingsuren extra te betalen?

96 c) Zou U zelf hiervan gebruik maken?

97 d) Bent U tevreden met de huidige openingsuren?

98 Uw opmerkingen? - c) Misschien indien geen andere oplossing. - Meer mogelijkheden voor halve dagen, afhalen voor uur zou fijn zijn. - Heel uitzonderlijk zouden we zaterdag eens opvang kunnen gebruiken. - Ikzelf moet in de weekends eveneens werken, het zou soms eens leuk zijn dat je naast de grootouders ook beroep kan doen op de crèche. - op feestdagen is het enige wat nog beter zou zijn -c: af en toe als soort babysitdienst, maar is van een andere orde natuurlijk.  - de huidige openingsuren passen perfect in ons huidig gezinsleven. - alles ok - de openingsuren zeker niet inperken - zeer ruime openingsuren - erg positief dat er geen sluitingsperiode is - c: in geval van nood zeker - goede openingsuren, waarvoor dank

99 Miki antwoordt: - Openingsuren blijven zoals ze zijn. - Brengen voor 11u en afhalen na 15u30: hier blijven we bij ons standpunt, dit omwille van de kinderen: - degenen die slapen, laten slapen (zie vorig onderwerp) - kinderen rustig laten eten - kinderen rustig naar bed laten gaan - Breng- en afhaalmomenten beperken (zijn stressmomenten voor de kinderen) -Structuur betekent geborgenheid en veiligheid voor de kinderen - Zaterdag hebben we ooit geprobeerd, was geen succes. De resultaten bevestigen dat het niet de moeite loont om open te doen, afgezien van het sociale aspect. We vinden het wel onze taak deze evt. nood op tijd te detecteren, vandaar deze vraag.

100 7. Inrichting

101 a) Bent U tevreden over de inrichting van de … slaapkamers?

102 a) Bent U tevreden over de inrichting van de … speelruimtes?

103 a) Bent U tevreden over de inrichting van de … inkom?

104 a) Bent U tevreden over de inrichting van de … verzorgingsruimte?

105 a) Bent U tevreden over de inrichting van de … snoezelruimte?

106 a) Bent U tevreden over de inrichting van de … keuken?

107 a) Bent U tevreden over de inrichting van de … tuin/buitenspeelruimte?

108 b) Is er voldoende aandacht besteed aan de veiligheid?

109 c) Is er voldoende aandacht voor hygiëne?

110 d) Wat mist U nog? - Niets, of misschien nog een schommel. - kleur - Parking: bloempot in het midden hindert het parkeren of beperkt het aantal plaatsen. - ik vind de opvang veilig genoeg, het is geen gevangenis. - afgeven kindjes soms wat moeilijk als er meerdere zijn (smalle gang) - modernisering … Tja, ik weet dat dit qua gebouw en omstandigheden niet kan.

111 e) Is de inrichting aangepast aan de leefwereld van de peuters?

112 Uw opmerkingen? - Hygiëne: Soms worden kleertjes wel heel snel vervangen. Niet steeds nodig? Zou fijn zijn als de kleertjes niet ‘verfrommeld’ worden teruggegeven, maar een beetje opgeplooid. - Misschien ook eens denken aan het milieu? Zijn die plastic zakjes voor ‘vuile’ kleren steeds nodig? Soms zit in zo’n groot zakje 1 truitje of zo. Misschien een andere oplossing? Wat ons betreft mogen de vuile kleren gewoon in’t Miki-zakje of rugzakje… - Als de kinderen buiten spelen komen ze altijd terug met zwarte knieën. Deze krijg ik er niet uit, ook al was ik de broeken twee keer na mekaar. - Speelgoed zeer uitgebreid. - Zwarte tegels, goed tegen vallen, maar maken wel zeer hardnekkige vlekken op kleren en handjes. Ons kind was eens steentjes aan het grabbelen buiten de speelruimte, door de draad (evt gevaar voor inslikken van steentjes) - Inkom klein, zou groter mogen, als er twee ouders zijn is het krap. - beneden is er dankzij het keukentje en toebehoren meer aangepast speelgoed voor kinderen van meer dan 18mnd - nieuw speelgoed is super, keuken/winkel - buiten: onze dochter kwam steeds met splinters in haar handen naar huis. Dit is pijnlijk om te verwijderen. Hier kan misschien meer aandacht aan besteed worden. - onvoldoende van op de hoogte

113 Miki antwoordt: - De opvang in Lokeren wordt deze zomer geschilderd (zie krantje). - De bloempot op de parking in Lokeren staat er ter bescherming van de afvoerputjes eronder (de deksels werden in 2008 stelselmatig stuk gereden). Lokeren heeft de grootste parking, met plaats voor 12 auto’s indien er goed geparkeerd wordt. - Modernisering (Puivelde), bij de inrichting hebben we de nieuwe technologieën gebruikt. Het structurele onderhoud van het gebouw, daar wordt geen woord gehouden, al 3 jaar niet. - Kleertjes worden vervangen op het moment dat de verzorgsters dit nodig vinden (liever te veel dan te weinig). - Vuile kleertjes worden omwille van hygiëne met “de hand in de plastieken zak” vastgenomen en door de zak binnenste buiten te draaien zo ‘verpakt’  geen contact en vermijden besmetting.

114 Miki antwoordt: - De rubberen tegels zijn verplicht als valbescherming. Het eerste jaar geven deze inderdaad zwart af. Net zoals gras plekken maakt. Dat is de reden dat we vragen om de kinderen speelkledij aan te trekken. - Steentjes (Doorslaar) is een gekend probleem, waar we op zoek zijn naar een afdoende oplossing. - Splinters (Lokeren): er zijn sinds eind mei tegels over de planken gelegd.

115 8. Krantje

116 a) Leest U het krantje?

117 b) Bewaart U het krantje?

118 c) Vindt U het krantje nuttig?

119 d) Is de informatie voldoende?

120 e) Wat ontbreekt er volgens u?
- Een ‘lief en leed’- rubriek met aankondigingen. Vb een nieuw kindje in de opvang, broertje/zusje geboren … - Eens foto’s van in opvang. - Voor ons niks. - Foto’s van de kinderen zou het leuker maken - Eventueel een fotocollage van de voorbije thema’s, samen met een korte terugblik op deze thema’s. - het zou leuk zijn om het krantje aan te vullen met foto’s van de voorbije activiteiten. - de info is ok, wat fotootjes zou leuk zijn. - dag van bosuitstap

121 f) Wat vindt U van de indeling?
- Ok - Goed. - Zeer duidelijk en overzichtelijk. Leuk ook de info te weten over alles. -Ok - Mooi opgebouwd. - Gemakkelijk te lezen en te volgen. - goed - ok -goed - goed, we krijgen veel informatie, dit zie je niet overal. - verzorgd, duidelijk, aangenaam om te lezen - goed, overzichtelijk

122 g) Vindt U het krantje overbodig?

123 Uw opmerkingen? - door de info die we krijgen, zien we dat jullie steeds beter voor de kinderen willen zorgen, door betere oplossingen te zoeken. - de stijl van schrijven in het krantje en mails is regelmatig in de aanvallende en/of verdedigende stijl, dit komt niet altijd goed over. - ik vind de toon soms te hard, voel me soms een crimineel als ik bepaalde zaken lees. Een vriendelijk woord of verzoek zal de toon zachter maken en zo zal je ook meer feedback krijgen. - mag ook digitaal doorg d worden

124 Miki antwoordt: - De tip om digitaal door te sturen, gaan we toepassen. - We willen eens proberen om “sfeerfoto’s” te integreren. - Lief- en Leedrubriek is in het verleden afgevoerd omdat we niet altijd alle info (op tijd) hebben, waardoor mensen ‘vergeten’ worden, hetgeen ook niet leuk is. - Qua ‘stijl’ geven jullie aan te kiezen voor Miki omwille van een duidelijke structuur en visie, deze visie herhalen we soms in het krantje.

125 9. Website

126 a) Bekijkt U de website?

127 b) Vindt U de informatie snel terug?

128 c) Is de site overzichtelijk genoeg?

129 d) Vindt U de site?

130 e) Naar welke pagina surft U regelmatig?

131 f) Welke pagina bekijkt U nooit?

132 g) Wordt de site voldoende vernieuwd?

133 Uw opmerkingen? - Vermijd te lange teksten! - Misschien leuk als alle verzorgsters kort worden voorgesteld met fotootje bij… - Geen internet. - Foto’s dateren van 02/ Ooit heb ik er wel eens op gekeken bij de start van ons eerste kindje. - foto’s - misschien een foto van het personeel, zodat we al eens op voorhand konden zien wie er werkt. - regelmatiger nieuwe foto’s aub, meer professionele aanpak van de site zelf (layout ed.) - wij zouden het leuk vinden als er soms wat nieuwe foto’s verschijnen - meer foto’s - ik kijk er te weinig naar om bovenstaande goed te kunnen invullen - misschien iets meer foto’s online zetten

134 Miki antwoordt: - Mea culpa, het vernieuwen van de foto’s moet inderdaad rapper. - Foto’s personeel: qua vernieuwen kan die ook tellen, schept vooroordelen - Lange teksten: onze visie is dat mensen die voor ons kiezen, zoveel mogelijk geïnformeerd moeten zijn, zodat ze bewust voor Miki kiezen. - Design: meer kan ik zelf niet, we willen/kunnen er ook niet meer geld aan geven. Het is ook aangenaam dit onafhankelijk te kunnen doen. Het geeft ook onze visie qua creativiteit weer.

135 10. Sociale media

136 a) Gebruikt U sociale media?

137 b) Wist U dat Miki actief is op?

138 c) Volgt U Miki op de sociale media?

139 d) Vindt U de gebrachte updates/statussen/tweets interessant?

140 e) Vindt U het belangrijk dat U zelf ook een mening kan delen op de facebook- of twitterpagina van Miki?

141 Uw opmerkingen? - Het mag soms nog iets meer gericht op de kindjes. Vb leuke anekdotes, grappige situaties in de loop van de dag (zonder noodzakelijk namen te vernoemen). - gewoon leuk - als er problemen zijn, meld ik dit mondeling

142 Miki antwoordt: - We proberen zo interessant mogelijke statussen te brengen, we hebben de hulp van de verzorgsters gevraagd, het is natuurlijk belangrijk dat de kwaliteit van de statussen behouden blijft. - Zelf zouden we graag wat meer interactie van de ouders hebben (er mag gerust gepost worden), zonder dat dit een verplichting is natuurlijk.

143 11. -communicatie

144 a) Hebt U een email-adres?

145 b) Hebt U al gemaild naar Miki?

146 c) Kreeg U antwoord?

147 d) Wat vindt U van de reactiesnelheid op uw mail (gemiddeld)?

148 e) Krijgt U een antwoord dat ter zake doet?

149 Miki antwoordt: Mooi !

150 12. Verzorgsters

151 a) Kan U met Uw vragen bij de verzorgsters terecht?

152 b) Krijgt U de informatie die U wil?

153 c) Apprecieert U de manier van omgang?

154 d) Hebt U vertrouwen in de verzorgsters?

155 e) Als U vragen heeft over de opvoeding van Uw kind, stelt U die aan de verzorgsters?

156 Zo neen, aan wie dan wel? - of aan vroedvrouw aan huis. - soms en grootouders, vrienden - ouders - heb nog geen vragen gehad, anders zou ik wel informeren - de ouders - familie, kennissen en arts - familie, vrienden, K&G, internet - vrienden

157 f) Hebben de verzorgsters voldoende aandacht voor Uw persoonlijke situatie?

158 g) Wie heeft contact met Uw kind in de opvang?

159 g) Wie heeft contact met Uw kind in de opvang?

160 g) Wie heeft contact met Uw kind in de opvang?

161 Uw opmerkingen? - Voorheen vooral Anke, nieuwe verzorgsters nog te vroeg om te beoordelen. - Wij zijn blij met de kordate beslissing die onlangs werd genomen in belang van onze kindjes en de werking van de crèche! - Verzorgster kan kortaf reageren wanneer kindje weent als het gebracht wordt. Wij voelen ons als ouder daar niet altijd goed bij. Verzorgster kan ook begripvol reageren in dezelfde situatie en dan troost ze het kindje. Dan vertrekken wij wel met een goed gevoel. Algemeen gesteld zijn wij tevreden over de zorg. - Vriendelijke communicatie. We krijgen de nodige antwoorden op al onze vragen. - d) Ik ken ze nog allemaal niet, maar waarom niet? - Op zich vinden wij dat er iemand extra mag bij komen, maar de meisjes doen het wel goed. - f) hoeft niet. Wij zijn nu reeds 3.5 jaar “klant” bij Miki en in deze periode zijn er eigenlijk te veel personeelswissels geweest. Voor de kinderen betekent dit iedere maal opnieuw de nieuwe verzorgsters leren kennen en vertrouwen. Naar de ouders toe kon de communicatie over een ontslag vaak beter: het gebeurde heel snel (van de een op andere dag) en er werd geen duidelijke uitleg gegeven. Maar op zich zijn we wel iedere maal tevreden over de verzorgsters.

162 Uw opmerkingen? - + heel vriendelijk, jong meisje, lang en smal. Bleke huid en rome haarkleur (ken de naam niet) - Te weinig stabiliteit bij de verzorgsters. Te veel veranderingen geweest op korte termijn. - heel erg om te zeggen, maar ik onthou nooit het meisje met het mooie rode haar. Zij zorgt ook voor ons kind. - dit is de enige echte opmerking dat ik heb, de verzorgsters stellen zich niet uit zichzelf voor aan nieuwe ouders. Iedereen is lief, beleefd, zeer begaan met je kind. Geven info over hoe de dag was, maar ik ken enkel Sofie omdat zij zich heeft voorgesteld. Stijn en Marijke kennen we natuurlijk ook, maar weet niet of zij echt in contact komen met onze spruit. - we hebben al met veel personeelsverloop te maken gehad. Dit is erg vervelend. De vragen die we daarbij hebben: is de selectie niet streng genoeg? Is het werkrooster niet te zwaar? Moet het statuut van zelfstandig medewerker niet herzien worden? - we zijn super tevreden over de vaste verzorgsters (Evy en Veerle), we vinden hen warme persoonlijkheden met engelengeduld en laten ons kind met een gerust hart achter bij hen. TOP ! We merken ook dat ons kind hen erg graag heeft en horen hetzelfde van andere ouders. - wij zijn heel blij dat onze kinderen graag naar miki komen. Verzorgsters (Evy, Veerle en Lea) zijn altijd lief en vriendelijk voor onze kinderen. - ik heb nog niet de tijd gehad om met het ‘team’ volledig kennis te maken.

163 Miki antwoordt: - We pogen steeds een goed team voor de opvang van uw kind samen te stellen. Soms komen we bedrogen uit en dienen we kordate beslissingen te nemen. Meestal nemen de mensen zelf deze beslissing om de samenwerking te stoppen. Spijtig genoeg is niet iedereen voor kinderopvang in de wieg gelegd, het is een job waarvoor je moet geboren zijn., ‘t is een roeping. - Bij vertrek respecteren we de privacy van de vertrekker, u krijgt de uitleg waarvan wij denken dat u ze nodig heeft. - Wij vinden ook dat er extra begeleiding mag zijn, het is financieel niet mogelijk. We hopen op het nieuwe decreet kinderopvang. - Selectie is zeer streng, hier gaan we echt niet over 1 nacht ijs. - Werkrooster is niet te zwaar, er worden nooit pauzes in rekening gebracht waardoor het zeer zwaar lijkt.

164 Miki antwoordt: - Momenteel is het zelfstandig statuut het enige financieel mogelijke, alternatief ons voorgesteld door officiële instanties is werken met activa, gesco, schoolverlaters die niet aan een job geraken en ex-gedetineerden. Deze voordelen die je hier geniet zijn tijdelijk (je stelt het probleem van rotatie even uit) en ik weet niet wie zit te springen om de laatste categorie op zijn kind te laten passen? En ja, het gebeurt op een ander …

165 13. Algemeen

166 a) Zijn er genoeg contacten met de ouders? … Formeel

167 a) Zijn er genoeg contacten met de ouders?... Informeel

168 b) Vindt U dat er genoeg ontmoetingsdagen zijn buiten de normale opvang (opendeurdagen, receptie, …)?

169 c) Bent U zelf aanwezig op deze dagen?

170 d) Bent U geïnteresseerd in info-avonden georganiseerd door Miki?

171 e) Bent U geïnteresseerd om mee te werken aan?

172 f) Kreeg U bij het eerste contact alle info die U wenste?

173 g) Is de samenwerkingsovereenkomst duidelijk?

174 h) Heeft U de samenwerkingsovereenkomst gelezen?

175 i) Heeft U de samenwerkingsovereenkomst bewaard?

176 j) Kijkt U regelmatig de samenwerkingsovereenkomst na?

177 k) Heeft U tips?

178 Zo ja, welke? - In verband met mailtje: Dit is in 1 richting. Misschien nuttig als ouders ook (dagelijks) info kunnen doorgeven (buiten mail naar Marijke sturen). Soms onvoldoende tijd om alles door te geven wat je wil (andere ouders in de inkom, zelf gehaast op weg naar je werk, kindjes die de verzorgsters nodig hebben,…) - Nu zijn we steeds verplicht om alle vakantiedagen, ook voor 1 dag, een maand op voorhand door te geven. Zou het niet mogelijk zijn om toe te laten dat elk kind per jaar bvb 4 dagen (aparte) afwezig kan zijn zonder een dokterbriefje of het volle tarief te betalen? Er kan altijd iets onverwacht gebeuren waardoor je kind 1 dag niet kan komen. Voor langere periodes vinden we het vanzelfsprekend dat dit doorgegeven wordt op voorhand. - een welkomsbord in de gang (foto van wie er die dag werkt). Is aangenaam voor als er een oma of zo om hun kleinkind gaat, is leuker als men kan zeggen dat het Sofie was ipv het meisje met het zwarte haar. - samenwerkingsovereenkomst is veel en heel zakelijk/formeel, de 1ste keer toen ik deze las, had ik het lastig - ivm de pampers. Gezien ons kindje geregeld thuis komt met kleertjes van jullie, of met een overvolle pamper (die bij thuiskomst meteen dient ververst te worden) en wij toch drie euro pampergeld per dag betalen, vinden wij dat er te weinig verversmomenten zijn. Tip, misschien toch proberen de pampers regelmatiger te controleren. - de overeenkomst online plaatsen

179 Uw opmerkingen? - e) Indien combineerbaar met het werk. - h: partner deed dit

180 Miki antwoordt: Mail terugsturen, dit kan, Stijn zorgt ervoor dat dit doorgeskyped wordt naar de desbetreffende crèche (vergeet deze niet te vermelden dan, versnelt het proces!). Een alternatief is het opschrijven en afgeven, dit wordt af en toe gedaan. Vroeger was er een heen-en weerschriftje, later een mapje, hier werd door de ouders amper gebruik van gemaakt. Het doorgeven van vakantie op voorhand heeft twee redenen: misbruik voorkomen (wij worden niet betaald!) en ons de kans geven om deze dag nog aan andere ouders, die hier nood aan zouden hebben, aan te bieden. Uiteraard kunnen wij in uitzonderlijke gevallen uitzonderlijke maatregelen toestaan. Welkomsbord: we werken met vaste mensen, steeds dezelfde, elke dag aanwezig.

181 Miki antwoordt: De samenwerkingsovereenkomst is een zakelijke overeenkomst tussen ons en de ouders. Dit is een echt contract. Veel mensen zien het zo niet, we zijn wel 100% een zelfstandige onderneming. Online zetten doen we niet, het opstellen heeft geld gekost, we gaan dit niet zomaar cadeau doen aan concullega’s. De belangrijkste zaken staan online. Pampervergoeding is gemiddeld 2.30€ per dag. Er wordt ververst: 9u / voor slapen / na slapen / 17u én telkens als het nodig is. Een kind dat dus in de vm gaat slapen krijgt standaard minimaal 6 pampers. Grotere kinderen minimaal 4. Gemiddeld wordt een pamper geen 2u gedragen. Wat wel frequent voorvalt is dat kinderen op vaste momenten urine of stoelgang maken, soms is dit op het afhaalmoment. Bij baby’s worden er frequent kleertjes vervangen, zelfs als er enkel een geur in hangt. Dit heeft niets te maken met onvoldoende verversen, wel met slappe stoelgang …

182 14. Intrum Intrum is de facturatiedienst van Kind&Gezin, die U de factuur voor de opvangdagen stuurt.

183 a) Bent u tevreden over deze facturatie via Intrum?

184 b) Bent U tevreden over de tijd die U krijgt om te betalen (tijd tussen ontvangen brief en uiterste betaaldatum)?

185 c) Is deze tijd?

186 d) Weet U dat U Uw facturen van Intrum ook digitaal via mail kan toegestuurd krijgen?

187 e) Wil U Uw facturen van Intrum digitaal krijgen?

188 f) Bent U al in contact geweest met de dienst Intrum i. v. m
f) Bent U al in contact geweest met de dienst Intrum i.v.m. een vraag over facturatie?

189 g) Was U tevreden over dit contact?

190 Waarom? - Omdat wij de facturatie per mail kregen en liever toegestuurd krijgen! - we vroegen om onze facturen terug via de post te ontvangen, maar helaas geen reactie. - contact verliep heel moeizaam - factuur stond op 4 dagen ipv op 3 dagen. Na mail hieromtrent werd deze de keer nadien niet aangepast. Geen ramp hoor.

191 Uw opmerkingen? - Facturatie via Zoomit? - snel antwoord en zeer overzichtelijk - c, te kort, 14 dagen is de tijd van de verzending. - g, neen, er werd niet gedaan wat gevraagd werd. En we hadden expliciet gevraagd geen digitale facturen te sturen en we kregen er toch een digitaal doorgestuurd. - Het duurde heel lang om de juiste persoon te pakken te krijgen: alsmaar doorverbinden, doorverbinden lukt niet. 5 keer uw verhaal moeten doen,…. Uiteindelijk is het via mail wel gelukt. - nog niet gekregen - vriendelijk en behulpzaam - te lang voordat antwoord kwam - soms werkt link niet van facturatie - mag zo behouden blijven - facturen komen later dan vervaldatum of niet, men krijgt soms direct herinnering, zelfs via mail-systeem. Onvriendelijke mensen aan telefoon, facturen dubbel gekregen, zelfs na telefonisch contact hierover toch nog herinnering gekregen. Terugbetaling door herberekening kindcode sleept al vier maanden aan.

192 Miki antwoordt: Deze vragen zijn gesteld omdat deze firma facturen int voor diensten die wij geleverd hebben, terwijl wij deze firma, noch hun wijze van omgaan met mensen, hebben gekozen. Zij gaan om met onze klanten. We geven uw bevindingen door aan de juiste instanties.

193 15. Prijs

194 a) Bent u tevreden met de prijs die U momenteel betaalt?

195 b) In welke categorie ligt Uw prijs per volle dag (tussen 5u en 10u aanwezig)?

196 c) Hoe groot is het bedrag dat de opvang krijgt voor diezelfde dag opvang?

197 d) Vindt U dit voldoende?

198 e) Bent U bereid om i.p.v. inkomensgerelateerd te betalen een vast bedrag per maand te betalen?

199 f) Was het feit dat de opvang inkomensgerelateerd werkt een doorslaggevend feit om voor Miki te kiezen?

200 Uw opmerkingen? e) Ja, want zou waarschijnlijk lager zijn in ons geval. f) Nogmaals, de visie want andere crèches, niet IKG, waren goedkoper. a) forfaitaire bijdrage Berenboot: Momenteel is er een semi-forfaitaire bijdrage. Het zou correcter zijn als deze bijdrage berekend wordt op het aantal dagen dat kind naar de opvang komt en er bv ook met vakanties rekening wordt gehouden. e) Afhankelijk van de prijs. - de prijs is belangrijk, het moet betaalbaar zijn. Maar de verzorging, veiligheid, geborgenheid, … van ons kind is prioritair. We geven onze spruit steeds met een goed gevoel aan jullie.

201 Miki antwoordt: De bijdrage is forfaitair, namelijk elke maand hetzelfde, dit is een gemiddelde over de looptijd van uw kind in de opvang (verlof inclusief). We gaan echt geen pampers gaan tellen, noch ons amuseren met uw verlof en ziektedagen (die u al niet betaald) in kaart te brengen. Het is momenteel simpel en duidelijk, namelijk alle maanden hetzelfde.

202 16. Kind&Gezin

203 a) Kent U Kind&Gezin?

204 b) Bent u al in contact geweest met Kind&Gezin?

205 Zo ja, waarom?

206 Andere: - Medisch - Controle, wegen en spuitjes - klacht over vroegere opvang - medische opvolging - controles in consultatiebureau – wegen en meten - consultatiebureau inentingen

207 c) Bent u geholpen door de medewerkers van Kind&Gezin?

208 d) Hebt U een duidelijk standpunt gekregen van Kind&Gezin?

209 e) Wat vindt U van het beleid van Kind&Gezin? Hoe ervaart U dit?
- (te?) Streng beleid inzake wiegedood? Wel belangrijk maatregelen toe te passen, maar binnenkort mag er niks meer… - Ik heb geen mening. - Sommige beslissingen zoals met knuffel in bedje is naar onze menig te ver gaand. Sommige adviezen sluiten niet altijd aan met onze ideeën van opvoeding. - Soms tegenstrijdig, wij zijn niet akkoord met alle visies van kind en gezin., maar begrijpen wel dat deze regels het beleid van een professionele zorginstelling kan vergemakkelijken. - Goed. Soms spreken dokter en de aanwezige verpleegster elkaar tegen, door verschillende info te geven . - Houden weinig rekening met “probleemsituaties”! Ieder kind “moet” maar gezond geboren worden. - Goed. - Kind en gezin is een extra hulp voor de ouders. - Geen slechte ervaringen meegemaakt.

210 e) Wat vindt U van het beleid van Kind&Gezin? Hoe ervaart U dit?
- streng maar is op de meeste gebieden wel nodig - OK, maar soms te betuttelend. - goed - heb er niet echt een mening over - geen mening - redelijk, kan beter, wat bureaucratisch - ik ga niet meer naar kind&gezin, totaal niet tevreden! Is wel goed dat ze controle voeren in sommige opvangen. - zeer verwarrend, bv. op consultatie zegt dokter “max25 gr vis”, even later de verpleegster “zeker 30gr vis”. Ze laten de ouders te snel panikeren: bij eerste bezoek zat ons kindje nog niet op een curve, zo’n probleem dat dat was. Ze proberen alle kinderen over dezelfde kam te scheren, terwijl ieder kind uniek is.

211 e) Wat vindt U van het beleid van Kind&Gezin? Hoe ervaart U dit?
- soms nogal vergaand, vergezocht - iets te rechtlijnig - ok - opvolging kinderen ok - laatste aanvraag kindcode: niet ok ! - soms iets te veel uitgedokterd, te veel tralala

212 Miki antwoordt: Persoonlijk zijn we voorstander van een streng beleid inzake wiegendoodpreventie. Dat is onze grootste schrik en waarschijnlijk het einde van Miki. Deze vragen zijn gesteld omdat Kind&Gezin ons niet alleen controleert, maar ook omgaat met onze klanten en hen advies/uitleg/standpunten geeft over beleid van kinderopvang. We geven uw bevindingen door aan de juiste instanties.

213 EXTRA OPMERKING. - Langs deze weg een dikke pluim voor gans het team
EXTRA OPMERKING!!! - Langs deze weg een dikke pluim voor gans het team. Wij hadden enorme schrik bij de overname maar is super. Nu tenminste info/ tekeningen, enz…. Bedankt voor alles

214 Bedankt voor Uw aandacht
Einde Bedankt voor Uw aandacht


Download ppt "Enquête 2012 Kinderopvang Miki."

Verwante presentaties


Ads door Google