De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kopen is kiezen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kopen is kiezen."— Transcript van de presentatie:

1 Kopen is kiezen

2 Geld Chartaal geld: munten en bankbiljetten
Giraal geld: geld dat op je bankrekening staat.

3 Consumeren en investeren
Consumeren: kopen van goederen en diensten door gezinnen. Investeren: kopen van goederen en diensten door bedrijven om anderen goederen en diensten mee te produceren (b.v. machines)

4 Afzet en omzet Afzet: aantal producten dat wordt verkocht
Omzet: waarde van de afzet, te berekenen door afzet te vermenigvuldigen met verkoopprijs. Voorbeeld: fietswinkel B. verkoopt in fietsen voor gemiddeld € 500. De afzet is dan en de omzet is €

5 Marktaandeel Marktaandeel: welk deel van de totale markt heeft een bedrijf. Marktaandeel afzet: (afzet van het bedrijf/afzet van de hele markt ) x 100% Marktaandeel omzet: (omzet van het bedrijf/omzet van de gehele markt) X 100%

6 Voorbeeld bedrijf afzet Marktaandeel afzet Prijs Omzet
Marktaandeel omzet Coca cola 60 miljoen liter 60% € 1,50 € 90 miljoen 53% Pepsi 40 miljoen liter 40 % € 2,00 € 80 miljoen 47% Totale markt 100 miljoen liter 100% € 170 miljoen

7 Markaandelen supermarkten

8 Marktleider Bedrijf met het grootste marktaandeel
In Juli had Ipad volgens GFK 54% marktaandeel, wie zijn de andere 46% een overzicht Jumbo neemt C1000 over voor 900 miljoen

9 4.14 In 2010 worden fietsen verkocht. Dit is 91,3% (daling van 8,7% tov 2009) van aantal fietsen dat in 2009 wordt verkocht. In 2009 worden dan ( /91,3%) x 100% = fietsen verkocht Gemiddelde prijs 2010 = omzet 2010/afzet 2010 = € / = € 757,17

10 4.14 Gemiddelde prijs 2009 = omzet 2009/afzet Omzet 2009 = (€ /97%) x 100% = € / = € 712

11 4.15 Marktaandeel Accel in omzet = 612,4/898 X 100% = 68,2%
(N-0)/O X 100% = ( – )/ x 100% = / X 100% = - 8,57% / x 100% = 16,1% Gemiddelde prijs Gazelle = omzet/afzet = € / =€ 700,50. Gemiddelde prijs accel = € / = € 724,73

12 4.5 Marketing Marketing: alles wat een bedrijf doet om meer te verkopen Instrumenten van marketing zijn de vier P’s: prijs, product, plaats en promotie Hoe deze instrumenten worden ingezet en worden gecombineerd noemen we de marketingmix.

13 Product Hoe ziet het product eruit en wat kan ik ermee doen.
Kenmerken van het product Verpakking Merk (A merk en huismerken; huismerken worden steeds belangrijker in de supermarkten)

14 Plaats Waar verkoop ik mijn product?
Op internet en/of in een winkel (brick en click). Click en collect van V&D Waar in de winkel (bij kassa, vooraan, onderaan in het schap) Waar staat de winkel ( Kalverstraat, Zuid oost) Hoe ziet mijn winkel eruit (mooie inrichting, muziek, denk aan Apple store.)

15 Prijs Welke prijs vraag ik voor mijn product? Geef ik kortingen?

16 Promotie Reclame Acties (mini’s, voetbalplaatjes)

17 Personeel Vaak kennen we ook nog een 5e P
Namelijk de P van personeel. Deskundig en vriendelijk personeel verkoopt meer

18 4.6 Reclame Commerciële reclame
Ideële reclame (voor een goed doel):Sire: geef kinderen hun spel terug…. Verborgen reclame (GTST) Reclamecode: regels over reclame waaraan iedereen zich moet houden (b.v. geen reclames over roken, snoepreclames met een tandenborstel…)

19 Reclame Reclame gaat via media. Media zijn de middelen waarmee reclame wordt gecommuniceerd zoals tv, radio, internet, kranten, billboard etc…

20 4.7 Consumentengedrag Duo Penotti. Duo Penotti en de vier p’s Prijs
Product: verschillende potten, keurmerk op de pot Plaats: waar wordt het verkocht, webwinkel, waar staat het in het schap? Promotie: op tv: twee kleuren in een potti.

21 4.7 Consumentengedrag Marketing en reclame beïnvloeden ons bij het maken van keuzes.

22 Hulp….. Consumenten organisaties en keurmerken helpen ons bij het maken van keuzes. Consumenten organisaties: consumenten-bond, vereniging eigen huis, anwb. Helpen b.v. met vergelijkend waren onderzoek. Keurmerken: helpen ons bij maken van keuzes Er zijn heel veel keurmerken, waaronder utz

23

24

25 Eko Biologische producten Bekendste keurmerk

26

27 Fair trade Keurmerk voor eerlijke handel, boeren krijgen minimumprijs voor hun producten

28

29 Kema keur Veiligheid electrische apparaten Marketing instrument

30

31 Made by Keurmerk voor verantwoorde kleding

32

33 UTZ Keurmerk voor duurzame landbouw Opgericht door Albert Heijn

34

35

36 Filmpjes Made by en UTZ

37 MVO Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ondernemen gericht op winst maar rekening houdend met mens en natuur We spreken ook wel van de drie P’s (profit, planet en people)

38 Drie p’s Profit: winst People: goede lonen, goede arbeidsomstandigheden, geen kinderarbeid Planet: geen milieuvervuiling, lage Co2 uitstoot, afvalscheiding etc

39 MVO Steeds meer bedrijven doen aan mvo
Steeds meer bedrijven zetten mvo in als marketinginstrument

40 Opdracht eigen spijkerbroek (of ander kledingstuk)
Van welk merk is je spijkerbroek? Wat heb je ervoor betaald? In welk land is je spijkerbroek gemaakt? Wat doet de fabrikant/winkel waar je de broek hebt gekocht aan mvo (zoek op internet)? Opdracht verwerken in je werkstuk bij mvo

41 computerlokaal Opdracht over mvo (eigen spijkerbroek)
en ga verder met het werkstuk Toets 26 maart……over hoofdstuk 4 Opdracht Efteling: maken en telt mee voor rapport Volgende week sommen oefenen. Boekjes met uitwerkingen


Download ppt "Kopen is kiezen."

Verwante presentaties


Ads door Google