De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007

Verwante presentaties


Presentatie over: "Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007"— Transcript van de presentatie:

1 Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007
Belona congres Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007

2 Overzicht Inleiding Strategie Casestudy Cinema Plus Aanleiding Kunstparticipatie Bioscoopbezoek bij 50-plussers Beschrijving concept Communicatiestrategie Bevindingen Q & A

3 Inleiding - Utopia Geschiedenis
1970 Ontstaan uit een FilmClub 1983 1ste scherm 1999 Overname van CineCity 2002 Fusie Utopia met Polyfilm “Utopolis”

4 Inleiding - Utopia Geschiedenis
OVERZICHT Met de fusie tussen Utopolis en Polyfilm en de overname van Cinecity NV, is Utopia de eerste op het Benelux niveau, de eerste operator op de Luxemburgse markt, derde grootste op de Belgisch-Luxemburgse markt en de vijfde grootste speler op de Nederlands markt. Er zijn nu zetels, 82 bioscoopzalen op 14 locaties in 14 steden.

5 Inleiding - Wie zijn we Hoofdkantoor: Utopia Luxemburg
Hoofdkantoor België: Utopolis Mechelen CEO: Nico Simon CFO: Marleen Elsen COO: Toon Van Gils Country Manager Belgium: Stijn Vanspauwen

6 Inleiding - Waar zijn we gevestigd

7 Inleiding - Waar zijn we gevestigd
Utopia Groep is actief in 4 landen, waaronder België: Utopolis Mechelen zalen zetels Utopolis Turnhout 8 zalen zetels Utopolis Aarschot 5 zalen zetels Utopolis Lommel 5 zalen zetels Totaal: zetels in 29 zalen op 4 locaties

8 Inleiding - Mission Statement
Utopolis wil ontspanningscentra uitbaten, waar naast film ook andere entertainment concepten te vinden zijn en dit in middelgrote steden in de Benelux. Deze Mission Statement uit zich in onze baseline: MOVIES, MOMENTS & MORE!

9 Strategie MOVIES MOMENTS MORE
Topkwaliteit in (digitale) film- en geluidstechnologie Grote Blockbusters én art-house films MOMENTS Filmgerelateerde activiteiten B2C, B2B en scholen Naast cinema ook andere activiteiten in het complex MORE Persoonlijke en familiale, warme sfeer Gratis en veilige parking Gezellig ‘thuis’gevoel

10 Strategie MOVIES, MOMENTS & MORE…

11 Casestudy

12 Cinema Plus 1. Aanleiding?
Markt & trends: “Tsunami van jong-gepensioneerden”. Cijfers -> In 2006 is 34% van de bevolking +50 jaar in Europa. -> In Vlaanderen komen er elk jaar gepensioneerden bij, waarvan in Antwerpen. -> De groei blijft ook op lange termijn bevestigd. In het Europa van 2020 zal 50% van de bevolking +50 zijn! (Bron: DS, Trends)

13 Cinema Plus 1. Aanleiding? “Tsunami van jong-gepensioneerden”
>> Markt & trends: “Tsunami van jong-gepensioneerden” Verzilvering 50 tot 65-jarigen bezitten 40% van het nationaal besteedbaar vermogen! Reden: huis is afbetaald, kinderen zijn de deur uit, men heeft geërfd, beschikt nog over financiële activa en wie nog werkt, zit aan het hoogtepunt van zijn carrière.

14 Cinema Plus 2. Kunstparticipatie - algemeen
De babyboomgeneratie die op het punt staat de kaap van de 55 jaar te passeren, is een omvangrijke generatie. Als de participatiecijfers niet veranderen en als alle condities gelijk blijven, zal een groter absoluut aantal 55 tot 64-jarigen aan cultuur participeren. (Bron: Seniorenstudy “Onbetreden paden”)

15 Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers Halfjaarlijks
2002: 52.1% bezoekt bioscoop 1x/6maand tov 2007: 17.2% = DALING VAN 67% Wekelijks 2002: 8.3% bezoekt bioscoop 1x/6maand tov 2007: 1.1% = DALING VAN 86,74%

16 Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers bezoekt bioscoop:
-> 55.14% met partner -> 15.1% met vrienden of kennissen -> 12% met kleinkinderen -> 9% gaat alleen -> 8.4% met kinderen -> 0.36% met de buren

17 Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers Redenen van terugval?
-> volgens 33% is de gezelligheid van vroeger weg en is het thuis gezelliger -> voor 11.3% is de prijs van het ticket te duur Redenen als DVD-verhuur, slechte bereikbaarheid, teveel jongeren... worden niet aangegeven. => Opportuniteit!

18 Cinema Plus 3. Bioscoopbezoek... bij 50-plussers
Nochtans kijken 50+ graag naar films -> 86% kijkt wel eens naar tv film/dvd/video ... waarvan 50.8% wekelijks en 11.4% dagelijks => Opportuniteit! (Bron: Studie SeniorenNet)

19 Cinema Plus 4. Beschrijving concept Frequentie: 1x maand
Tijdstip: dinsdagnamiddag om 13u30 -> 17u00 = optimaal gebruik zaalcapaciteit Locatie: Utopolis Mechelen en Utopolis Turnhout Prijs: €10.50 (incl. 2 drankjes waaronder wijn, koffie,fruitsap)

20 Cinema Plus 4. Beschrijving concept Programma
13u30: aankomst in receptieruimte + workshops 14u00: start rondleiding achter de schermen in de projectieruimte (10 pers.) 14u15: inleiding film door gastspreker 14u25: start film 15u30: einde van de film met nabeschouwing 15u45-16u30: verderzetting receptie met drankje, hapje en workshops 17u00: einde voorzien – gift voor iedereen. Opmerking: Aanpassingen vanaf 09/’07

21 Cinema Plus 4. Beschrijving concept U vraagt, wij draaien...
> Geluid minder hard > Geen reclame voor de film > Persoonlijke aanpak (personeel dat volledig ter beschikking staat van senioren) > Aangepast ‘ritme’ (voldoende tijd voor ‘koffieklets’, koffie op smaak, duidelijke uitleg,...)

22 Cinema Plus 4. Beschrijving concept Filmselectie 2007 27 maart
The Queen, Wildhogs, Calendar Girls 8 mei La Môme 5 juni Venus 10 juli Das Leben Der Anderen 18 september To Walk Again 2 oktober Ben X 6 november Man zkt Vrouw

23 Cinema Plus 4. Beschrijving concept Bezoekersaantallen Maart
The Queen, Wildhogs, Calendar Girls 64 Mei La Môme 83 Juni Venus 45 Juli Das Leben Der Anderen 89 Sept To Walk Again 65 Okt Ben X 127

24 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie 2. Selectie op doelgroep 55+
1. Lokale media 2. Selectie op doelgroep 55+ 3. Samenwerkingsverbanden met verenigingen

25 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Resultaat De Streekkrant, PP
Website Cross-media via LMN Flyering (markten, ...) Ledenmagazines Tv-programma op Rtv Axie (Utopolis filmmagazine) Mediobox PR MOND à MOND-reclame!

26 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Flyer

27 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Advertentie

28 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Wedstrijd

29 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Radio

30 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Pers
GvA, Het Laatste Nieuws, Nieuwsblad, De Streekkrant, Regionale tv, Radio 2...

31 Cinema Plus 5. Communicatiestrategie Pers Radio 2...

32 Cinema Plus 6. Bevindingen 1/ Media: test DS
2/ Filmkeuze: onbekend = onbemind 3/ Prijselasticiteit: laag 4/ Programma: finetuning na 4 edities

33 Vragen en opmerkingen Stijn Vanspauwen
Country Manager Utopolis Belgium +32 (0)478/


Download ppt "Casestudy - Cinema Plus Oktober 2007"

Verwante presentaties


Ads door Google