De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Craft je eigen inkoop impact!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Craft je eigen inkoop impact!"— Transcript van de presentatie:

1 Craft je eigen inkoop impact!
Piet van Gool Evangelia Demerouti Frank Rozemeijer Gerrit Rooks Zelf voorstellen Rest van het team Sneak preview van een job crafting training

2 Inkoop impact?

3 Success… Wat is het? Komt het van anderen? Is het toeval? Kun je er zelf wat aan doen?

4 Uitgeput of Bevlogen? Hand-out meenemen,
Test je eigen bevlogenheid/burn-out!

5 Wat kun je er zelf aan doen?

6 Job crafting!  meer impact!
Job crafting: het aanpassen van werkomgeving (werkomstandigheden, taken en/of relaties) door individuen zelf om zo een positieve invloed te hebben op de beleving van werk. Doel van deze workshop: Meer job crafting Meer bevlogenheid, Betere prestaties,  meer impact!

7 Het Job Demands-Resources Model
Werkdruk Taakeisen + Verminderde gezondheid - Ambiguïteit Etc. Impact! Bakker & Demerouti, 2008 Zoals je kunt zien bestaat het JDR model uit twee processen: Het oranje proces is het gezondheid schadende proces  door te veel taakeisen worden fysieke en mentale bronnen van het individu uitgeput en kan dus tot vermoeidheid leiden. Het groene proces is het motivationele proces  werkhulpbronnen zorgen voor meer motivatie en geven energie. Daarnaast bufferen werkhulpbronnen het negatieve effect van taakeisen op gezondheid. Dit wil zeggen dat als taakeisen hoog zijn maar de werkhulpbronnen ook hoog zijn, dan hebben taakeisen geen negatief effect op de gezondheid van de werknemer. Zowel het gezondheid schadende als het motivationele proces hebben invloed op organisatie uitkomsten zoals bijvoorbeeld prestatie. Je kunt je eigen werkomgeving ook zo bekijken: welke eisen worden er aan je gesteld en welke hulpbronnen heb je om er aan te voldoen? Mensen laten nadenken over lijstjes van net. - Steun Hulp-bronnen + Motivatie Autonomie + Etc.

8 Als je bevlogen bent dan…
Neem je zelf initiatief Geef je jezelf positieve feedback Ervaar je meer positieve emoties Ben je ook bevlogen in je privéleven Presteer je beter op je werk Ben je ook wel eens moe, maar wel met een voldaan gevoel …en heb je meer inkoop impact! Waarom zou je bevlogen willen zijn?

9 Taakeisen Fysieke, psychologische, sociale of organisatie aspecten van uw werk, die fysieke of mentale inspanning vragen en daardoor gerelateerd zijn aan fysieke en psychologische kosten VRAAG NAAR TAAKEISEN (flipover) Bakker & Demerouti, 2007 Denk aan werkdruk: te veel te moeten doen in te weinig tijd of te veel verschillende dingen in te weinig tijd. Denk aan oneerlijkheid: discriminatie op het werk. Denk aan balans werk-privé: als werk ten koste gaat van privé kan dit ook voor fysieke en mentale kosten zorgen. Denk aan ambiguiteit; onduidelijkheid over je baan, over wat deze precies inhoud, over taken te vervullen. Etc. Eigenlijk alles wat je energie kost! Wat zijn taakeisen binnen jouw baan? Herken je dit? Als je een lijstje moet maken?

10 Werkhulpbronnen Fysieke, psychologische, sociale of organisatie aspecten van uw werk die... Helpen om uw werkdoelen te behalen, Taakeisen en hun fysieke of psychologische kosten te verminderen, Persoonlijke groei en ontwikkeling stimuleren. VRAAG NAAR HULPBRONNEN (flipover) Bakker & Demerouti, 2007 Denk aan: Sociale steun  weten dat je collega’s achter je staan en je helpen indien dit nodig is. Steun van leidinggevende  weten dat je bij hem/haar terecht kunt voor vragen/advies. Ontwikkelingsmogelijkheden  de kans krijgen om te groeien en dingen te leren. Autonomie  vrijheid hebben om zelf te bepalen wanneer je wat doet Diversiteit van takenpakket  afwisseling hebben in je werk Etc. Kunnen zowel intrinsiek motiverend zijn  vrijheid in je werk, competenties ontwikkelen. Maar ook extrinsiek motiverend zijn  als je omgeving veel werkhulpbronnen biedt dan zul je meer geneigd zijn om moeite te doen voor je werk. Wat zijn werkhulpbronnen binnen jouw baan? Kun je een lijstje maken?

11 Werkomgeving kwadrant
BURNOUT BEVLOGENHEID HOOG Wat betekenen die taakeisen en hulpbronnen voor werkbeleving..? Laat zien zonder titels en vraag waar ze het liefste zouden zitten..? Rechts boven –genoeg uitdagingen en genoeg hulpbronnen Wat zou er links onder gebeuren..? Jij als persoon kan dus invloed uitoefenen op taakeisen en hulpbronnen Ga voor jezelf na waar je denkt te zitten. TAAKEISEN APATHIE VERVELING LAAG LAAG HOOG HULPBRONNEN

12 Hoe kun je zelf bevlogen worden of blijven?
Job crafting Werkhulpbronnen te vergroten Taakeisen verhogen door uitdagingen te zoeken Taakeisen te verlagen Als werknemer hoef je geen passieve ontvanger te zijn, maar kun je actief aan de slag met je werkhulpbronnen en taakeisen binnen de kaders van je baan. Je hoeft dus niet afhankelijk te zijn van wat de organisatie je biedt maar zelf werkhulpbronnen creëren en taakeisen vergroten of juist versimpelen. Wij willen je handvaten bieden waarmee je zelf je omgeving kunt “craften” en dus motiverend voor jezelf kunt maken. Het vraagt dus een proactieve houding van jou. Na eigen voorbeelden van begin: nu voorbeelden uit interviews met medewerkers

13 Voorbeelden Hulpbronnen vergroten Taakeisen vergroten
Goede relaties opbouwen met interne klanten/stakeholders teneinde een passende sourcing strategie te formuleren en succesvol te implementeren Advies en hulp vragen aan experts in andere functionele afdelingen bijvoorbeeld bij het maken van een TCO analyse of supply chain mapping Met collega’s samenzitten om stoom af te blazen na een vervelende onderhandeling met een monopolistische leverancier NEVI Opleidingen volgen of inkoop-consultants inhuren Social media gebruiken om in contact te komen met andere inkopers Taakeisen vergroten Niet voor ‘best price’, maar voor ‘best value’ gaan Keten integratie en keten samenwerking stimuleren Zoeken naar nieuwe mogelijkheden om duurzamer in te kopen. Ik ga actief kijken naar wat er allemaal gebeurt op inkoop-congresssen en events en of ik daar iets mee kan in mijn eigen organisatie. Taakeisen verlagen Kiezen van één leverancier die vele kleine kan vervangen. Minder vaak operationele (inkoop)brandjes blussen door taken te delegeren naar anderen. Als de werkdruk te hoog wordt, dan stel ik op tijd grenzen, zeg ik vaker “Nee’ of ‘Nee, niet nu’, of verwijs ik mensen door naar iemand anders, houd ik overzicht en stel ik prioriteiten. Vaak doe je zelf al aan crafting. Uit de interviews blijkt bijvoorbeeld dat veel mensen steun zoeken bij collega’s indien ze tegen moeilijkheden aanlopen. Daarnaast zoeken veel mensen de uitdaging op, hier zie je bijvoorbeeld iemand die bewust uitkijkt naar nieuwe projecten en of deze passen bij haar functie en of ze er iets mee kan.

14 Hoe kunnen je leren craften?
Denk na over je eigen omgeving: Wat zijn demands/-resources die je energie geven een positieve bijdrage geven aan je inkoop prestatie Welke demands/-resources zou je graag willen versterken/vergroten? Welke demands/-resources zou je graag willen verminderen/veranderen? Bespreek je lijst met je buurman/buurvrouw Vijf minuten over nadenken en vijf minuten uitwisselen met buurman/vrouw Uitwisselen: delen van persoonlijke, werk gerelateerde best practice verhalen Reflectie: wat kan ik van mijn eigen verhaal en dat van anderen leren (key points) Actie: job crafting, kleine aanpassingen in werkaspecten (hulpbronnen/ taakeisen) om je eigen werkplezier te vergroten.

15 Voorbeelden job crafting
Hulpbronnen verhogen Taakeisen Verlagen Uitdagingen zoeken Feedback zoeken Steun zoeken Netwerk van mede inkopers uitbreiden. Autonomie gebruiken Investeren in relaties met interne klanten/leveranciers Taken versimpelen, verlichten Efficiënter werken / plannen / time mgt. Delegeren Perfectionisme en Idealisme loslaten Heldere afspraken maken Gebruik maken van relaties Talenten / interesses, · Strategisch denken · Nieuwe projecten · Duurzaamheid op de kaart zetten · Supply-chain integratie · Inkoopfunctie binnen je organisatie naar een nieuw niveau tillen

16 Job crafting: basis aannames
Crafting doe je zelf, op eigen initiatief Het gaat om kleine aanpassingen Wat je precies ‘craft’ is aan jou Zorg dat het geen negatieve effecten heeft voor anderen of op je eigen productiviteit Taakinhoud veranderen? Overleg met betrokkenen De ‘puzzel’ wordt niet zo zeer groter of kleiner, maar beter passend.

17 Persoonlijk Crafting Plan
Stel voor de komende week een craftingsdoel op: Week 1 Hulpbronnen verhogen Doel: Ga voor jezelf iedere week na of het is gelukt! Houd hierbij de best practice verhalen en de job crafting voorbeelden in je achterhoofd.

18 Persoonlijk Crafting Plan
SMART: welke acties / resultaten wanneer? Specifiek: wat ga je precies doen? Waar? Wanneer? Meetbaar: hoe kan je achteraf nagaan in hoeverre je je doel bereikt hebt? Afgesproken: sta je zelf achter het doel? Wil en kan je er echt voor gaan? Zo niet, pas het doel aan zodat je er wel voor wil en kan gaan. Realistisch: haalbaar gegeven de tijd? Tijdsgebonden: bepaal de tijd waarbinnen het doel bereikt moet zijn.

19 SMART of niet-SMART Aanstaande woensdag zal ik na het overleg om uur, 15 minuten vrij maken om met mijn interne klant Piet te praten over wat hij mij goed ziet doen op mijn werk en wat beter kan volgens hem. Komende donderdag na de lunch, zal ik een afspraak inplannen met Iris om te vragen of zij mij kan helpen met de inhoudelijke invulling van het nieuwe project. Als goed voornemen voor 2017, ga ik proberen meer feedback te vragen over mijn functioneren op het werk.

20 Kortom: Denk aan de voorbeelden en je eigen werkomgeving.
Welk aspect/ uitdaging/ of hulpbron wil je meer inbouwen in je werk? Op wat voor manier zal dit bijdragen aan jouw werkplezier/ motivatie/ carrière? Stel concrete (SMART), motiverende crafting doelen op! Check met je buurman/buurvrouw en zorg dat je ook echt gemotiveerd bent om het te doen! Schrijf je doelen voor iedere week op!

21 Nog even de punten op de i zetten
Individu Initiatief Interventie Inkoop Impact!

22 Heel veel succes met het verder craften van uw inkoop impact!
Dit was een sneak preview! Interesse is de complete training? Neem contact met ons op! Vragen, reacties of suggesties:


Download ppt "Craft je eigen inkoop impact!"

Verwante presentaties


Ads door Google