De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELKOM. WELKOM + INTRODUCTIE Basiswerking en principes PLANNING Basiswerking en principes Systeemoverzicht en componenten Diagnose en service werkzaamheden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELKOM. WELKOM + INTRODUCTIE Basiswerking en principes PLANNING Basiswerking en principes Systeemoverzicht en componenten Diagnose en service werkzaamheden."— Transcript van de presentatie:

1

2 WELKOM

3 + INTRODUCTIE Basiswerking en principes
PLANNING Basiswerking en principes Systeemoverzicht en componenten Diagnose en service werkzaamheden AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

4 INTRODUCTIE + De werkplaats De klant brengt de auto met een defect aan het aircosysteem.  Hoe kan ik snel een diagnose stellen? De compressor van deze auto is vorige maand vervangen. Waarom is de compressor nu weer kapot? Hoe moet ik dit uitleggen aan de klant? Een monteur doet altijd 50 ml olie in de nieuwe compressor. Is dat goed? “Het spoelen van een aircosysteem doe je alleen in hele uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als de compressor kapot is gegaan.” Is dit antwoord goed? Leid nu de training in door werkelijke probleemstellingen van alledag gerelateerd aan de trainingsonderwerpen. Maak hiermee duidelijk wat de cursisten mogen verwachten van de training. Vraag aan het eind of dit overeenstemt met hun eigen verwachtingen. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

5 + BASISWERKING OVERZICHT AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Het Systeem Het airconditioning systeem is een gesloten systeem, bestaande uit twee secties. De sectie welke het koelende effect produceert (lage druk) loopt van de expansieklep (3) als een vloeistof, door de verdamper(4) en vervolgens weer terug door de expansieklep (3)als een damp. De Compressor & Condensor De damp van de expansieklep (3) loopt naar de compressor (2), door het comprimeren van de damp condenseert deze in een opgewarmde vloeistof (hoge druk). De vloeistof gaat dan naar de condensor (1)waar deze wordt afgekoeld. De Droger De droger (5) dient voor het verwijderen van luchtbellen of onzuiverheden uit het koelmiddel. Het beschermt het hele systeem voor beschadiging door vervuiling. De Verdamper & Expansieklep De verdamper (4) is in principe hetzelfde als de condensator: een groot oppervlak werkt als een warmtewisselaar net zoals bijv. een radiator. De expansieklep (3) laat het vloeibare koelmiddel in de verdamper. Vanwege de expansie gaat het koelmiddel vanuit de vloeistoffase weer over in de gasfase. Het verdampingsproces vereist veel warmte die wordt geabsorbeerd uit het interieur van de auto. Wanneer het koelmiddel de verdamper heeft gepasseerd, stroomt het terug naar de compressor. Dit wordt de lagedrukzijde genoemd. Toon het basissysteem van een Airco. Laat de cursisten aanwijzen waar het koudemiddel in vloeibare toestand is en waar het in gasvormige toestand is. Vraag hoe we die toestanden noemen. (Aggregatietoestanden) Welke andere aggregatietoestand kennen we nog meer die niet in aircosysteem voorkomt? (vaste toestand) Welke overgangsfasen kennen we in een aircosysteem? (verdampen: vloeibaar -> gas, condenseren: gas -> vloeibaar) Welke overgangsfasen kennen we nog meer die niet in een aircosysteem voorkomen? (smelten: vast -> vloeibaar, stollen: vloeibaar -> vast, rijpen: gas -> vast, sublimeren: vast -> gas) AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

6 + …oC BASISWERKING H2O bij 100°C AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Aggregatietoestanden water bij 1 bar. Normale situatie. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

7 + …oC BASISWERKING H2O bij 150°C AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Aggregatie toestanden water bij 5 bar. Geef het voorbeeld van de snelkookpan. Wat is het principe van een snelkookpan? AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

8 + …oC BASISWERKING R134A bij 2 bar AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Nu over naar de aggregatietoestanden in een airco systeem met koudemiddel, hier bij 2 bar. Verdamper instromen, verdamper uitstromen. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

9 + …oC BASISWERKING R134A bij 16 bar Temperatuur Tijd AMS1
Aggregatietoestanden koudemiddel bij 16 bar. Condensor instromen, condensor uitstromen AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

10 + …oC …oC BASISWERKING R134A bij 2 en 16 bar Condensatie AMS1
Volledige cyclus van aggregatietoestanden koudemiddel in een airco systeem. …oC Condensatie AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

11 + …oC …oC BASISWERKING R134A bij 2 en 16 bar Condensatie
Leid hier tevens de termen oververhitting en nakoeling in en vraag waar in deze grafieken deze processen plaatsvinden. …oC Condensatie Afgifte warmte Opname warmte AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

12 + OVERVERHITTING&NAKOELING Oververhitting van het gas:
RESUME Oververhitting van het gas: Temperatuur uitgang verdamper – Verdampingstemperatuur = … … [°C of K] Nakoeling van de vloeistof: Condensatietemperatuur – Temperatuur uitgang condensor Leg uit hoe je de verdampingstemperatuur kunt bepalen. Geef een dikke duim waarde voor oververhitting voor een goed werkende airco (4 – 7 °C) Leg uit hoe je de condensatietemperatuur kunt bepalen. Vertel wat de voorwaarde is om nakoeling te bepalen (condensatietemperatuur en temperatuur uitgang condensor moeten tegelijk bepaald worden). Geef een dikke duim waarde voor nakoeling voor een goed werkende airco (10 – 15 °C) AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

13 + COMPONENTEN Orifice tube Expansieventiel:
EXPANSIEORGANEN Orifice tube Expansieventiel: Thermostatisch Expansieventiel Interne drukvereffening Externe drukvereffening Blokexpansieventiel AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

14 + SYSTEEMOVERZICHT ORIFICE TUBE AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Toon het systeem. Stel de volgende vragen: Waar zit de orifice tube? 2. Wat doet de orifice tube? In welke richting moet de orifice tube geplaatst worden? Moet je nog ergens rekening mee houden als je de orifice tube vervangt? (Maat, kleur) Is er een reden dat de droger/accumulator bij dit systeem tussen verdamper en compressor is geplaatst? Zo ja, welke reden? Wat zijn de voor- en nadelen van deze systemen? In het algemeen voor hogere koelcapaciteiten, dus voor voertuigen die bij hoge omgevingstemperaturen. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

15 + SYSTEEMOVERZICHT Waar zit de Orifice tube? Wat doet deze?
Moet je ergens rekening mee houden als je deze vervangt? Toon het systeem. Stel de volgende vragen: Waar zit de orifice tube? 2. Wat doet de orifice tube? In welke richting moet de orifice tube geplaatst worden? Moet je nog ergens rekening mee houden als je de orifice tube vervangt? (Maat, kleur) Is er een reden dat de droger/accumulator bij dit systeem tussen verdamper en compressor is geplaatst? Zo ja, welke reden? Wat zijn de voor- en nadelen van deze systemen? In het algemeen voor hogere koelcapaciteiten, dus voor voertuigen die bij hoge omgevingstemperaturen. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

16 + COMPONENTEN ORIFICE TUBE Filter Gekalibreerde opening
Ingang verdamper Let op de pijl! O-ring; scheiding HD / LD Gekalibreerde opening Toon de details van de orifice tube. Let op de inbouwrichting! In het bijzonder de gekalibreerde opening. Stel de vraag: “Waar dient de gekalibreerde opening voor?” Dus, zijn alle orifice tubes hetzelfde? Het effect van vervuiling. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

17 + SYSTEEMOVERZICHT EXPANSIEVENTIEL AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Toon het systeem. Stel de volgende vragen: Waar zit het expansieventiel? 2. Wat doet het expansieventiel? Welke varianten kennen we? Is er een reden dat de droger/accumulator bij dit systeem tussen condensor en verdamper is geplaatst? Zo ja, welke reden? Wat zijn de voor- en nadelen van deze systemen? Relatief laag energieverbruik. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

18 + SYSTEEMOVERZICHT Waar zit het expansieventiel? Wat doet deze?
Welke varianten zijn hierop? Waarom zit er een droger accumulator extra erbij? Toon het systeem. Stel de volgende vragen: Waar zit het expansieventiel? 2. Wat doet het expansieventiel? Welke varianten kennen we? Is er een reden dat de droger/accumulator bij dit systeem tussen condensor en verdamper is geplaatst? Zo ja, welke reden? Wat zijn de voor- en nadelen van deze systemen? Relatief laag energieverbruik. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

19 + COMPONENTEN Thermostatisch 1. Membraan 2. Naaldklep
3. Capillair buisje 4. Temperatuurgevoelig element 5. Koudemiddel inlaat 6. Koudemiddel uitlaat Het hier getoonde exemplaar is met inwendige drukvereffening. Stel de vragen: Waar dient het temepratuurgevoelige element voor? Waar is dit element aan gemonteerd? Maar ook: Is het ventiel gevoelig voor vervuiling? Wat kan het effect zijn van een vervuild expansieventiel? Nog eerdere modellen hadden een uitwendige drukvereffening waarbij een tweede koperen leiding verbonden is met de uitgang van de verdamper. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

20 + COMPONENTEN Thermostatisch AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Het temperatuur afhankelijk meetelement hangt aan de uitgang van de verdamper! AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

21 + COMPONENTEN 1 2 4 3 BLOKVENTIEL Naar compressor Van condensor
Verdamper uitgang Verdamper ingang Probeer interactief tot het werkingsprincipe van het blokventiel te komen. Stel vragen als: Wat wordt er geregeld en waarmee? Hoe wordt de regeling bepaald? Stel ook hier weer de vraag wat de effecten van vervuiling kunnen zijn. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

22 + COMPONENTEN 1 2 4 3 Wat wordt geregeld en waarmee? Vervuiling?
BLOKVENTIEL 1 2 4 3 Wat wordt geregeld en waarmee? Vervuiling? Probeer interactief tot het werkingsprincipe van het blokventiel te komen. Stel vragen als: Wat wordt er geregeld en waarmee? Hoe wordt de regeling bepaald? Stel ook hier weer de vraag wat de effecten van vervuiling kunnen zijn. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

23 + COMPONENTEN De compressoren zijn te verdelen in 4 varianten:
1) Vaste opbrengst compressor: Schotten Scrol Zuiger 2) Variable opbrengst compressor met interne regeling (zuiger) 3) Variable opbrengst compressor met externe regeling (zuiger) 4) Elektrisch aangedreven compressoren (scrol) Noem de meest gebruikte varianten van de airco-compressor. Geef aan dat de schottenvariant verder niet besproken zal worden gezien het kleine aantal op de markt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

24 + COMPONENTEN Vaste opbrengst COMPRESSOREN Tandwiel Olievuldop
Behuizing Aandrijfas Tuimelschijf Zuiger Afdichtrubber Cilinderkop Aanzuigdrukventiel Schroefaansluitingen Vaste opbrengst Toon de principewerking van de vaste opbrengst compressor. Een vaste opbrengst compressor is altijd voorzien van een magneetkoppeling. Stel de vraag: Welke soort olie heeft dit type compressor nodig? (PAG, PAO, rekening houdend met de specificaties opgegeven door de fabrikant) AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

25 + COMPONENTEN Vaste opbrengst Welke olie? ……… COMPRESSOREN AMS1
Toon de principewerking van de vaste opbrengst compressor. Een vaste opbrengst compressor is altijd voorzien van een magneetkoppeling. Stel de vraag: Welke soort olie heeft dit type compressor nodig? (PAG, PAO, rekening houdend met de specificaties opgegeven door de fabrikant) Welke olie? ……… AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

26 + COMPONENTEN Variabele opbrengst Welke Olie? ……… COMPRESSOREN AMS1
Toon hoe de regeling werkt voor de variable opbrengst van de compressor. Stel de vraag: Welke soort olie heeft dit type compressor nodig? (PAG, PAO, rekening houdend met de specificaties opgegeven door de fabrikant) Welke Olie? ……… AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

27 + COMPONENTEN Variabele opbrengst COMPRESSOREN AMS1
Geef aan dat de werking eender is met de hiervoor getoonde compressor. Nu wordt de opbrengst elektronisch geregeld door het motormanagementsysteem. Deze compressoren hebben in de regel geen magneetkoppeling. Dat betekent dat de compressor altijd draait bij draaiende motor! Stel de vraag: Wat gebeurt er als de compressor vast loopt? (Poelies van deze compressoren zijn voorzien van een vastloopbeveiliging.) AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

28 + COMPONENTEN Elektrisch aangedreven Welke Olie? ……… COMPRESSOREN AMS1
Leg uit dat dit een compressor van het scrol type is. Stel ook hier weer de vraag welke olie gebruikt moet worden. (POE, rekening houdend met de specificaties opgegeven door de fabrikant) Welke Olie? ……… AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

29 + COMPONENTEN Druksensoren en drukschakelaars kunnen dienen voor:
Drukbeveiliging Te hoge druk → compressorwerking stoppen → voorkomen explosiegevaar Te lage druk → compressorwerking stoppen → voorkomen smeringtekort Condensorkoeling Te weinig nakoeling → aansturing van condensorventilatoren → waarborgen koelcapaciteit Vorstbeveiliging verdamper Te lage druk van de lagedrukzijde = Te lage temperatuur verdamper → compressorwerking stoppen → voorkomen verdamperbevriezing Leg uit wat de functies zijn van het meten van drukken in het systeem om het systeem goed te laten functioneren AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

30 + COMPONENTEN Pressostaat Zorgt voor aansturing van? …………
DRUKSCHAKELAAR Pressostaat Dit is een voorbeeld van een drukschakelaar, ook wel pressostaat genoemd. De pressostaat is vaak op het drogerfilter/accumulator gemonteerd. Deze kan zowel de magneetkoppeling van de compressor als de condensorventilator(en) met 2 snelheden rechtstreeks aansturen. Zorgt voor aansturing van? ………… AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

31 + COMPONENTEN 1. Hogedrukzijde inlaat
DRUKSENSOR 1. Hogedrukzijde inlaat 2. Spanningsvariërende druksensor 3. Elektronica 4. Keramisch membraan 5. Drukkanaal 6. Drukomzetter Leg uit dat er in het algemeen twee typen druksensoren worden gebruikt: Spanningsvariërende sensor (Spanning varieert tussen 0 (druk laag) en 5 (druk hoog) volt. We spreken hier van een analoge sensor. Duty-cycle sensor (50 Hz blokspanning, korte “aan” tijd (10%) is druk laag, lange “aan” tijd is druk hoog). We spreken hier van een digitale sensor. Beide sensoren worden gevoed door het motorstuurapparaat alleen is het uitgangssignaal van beide sensoren anders. De druksensoren worden gebruikt in systemen waar zowel de compressorkoppeling als de condensorventilatoren elektronisch aangestuurd worden door (meestal) het motorstuurapparaat. Spanning variërende sensor of duty cycle sensor AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

32 + REGELKRINGEN Oudere systemen:
OVERZICHT Oudere systemen: De knop in het interieur schakelt via een relais de magneetkoppeling van de compressor in. De pressostaat beveiligt het systeem tegen te hoge druk en smeringstekort (te lage druk) en zorgt in de meeste gevallen voor het activeren van condensorventilatie. Modernere systemen: Door gebruik te maken van een elektronisch gestuurd opbrengstventiel kan men aan de hand van veel verschillende parameters de opbrengst van de compressor zodanig regelen dat: de invloed op het rijgedrag van het voertuig minimaal is; de slijtage van het systeem zoveel mogelijk beperkt wordt. Stel de vraag of we überhaupt over regelkringen mogen spreken bij de “oudere systemen”! Tussen de twee systemen zit een heel groot grijs gebied! Dit zijn de twee extremen. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

33 + REGELKRINGEN OVERZICHT AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Loop interactief door het schema en vraag het publiek welke parameters allemaal van invloed zijn op de werking van de compressor. Welke parameters zijn van invloed op de condensorventilatie? Zonder te veel in detail te treden, maak de cursisten duidelijk dat in dit geval de klimaatregeling een verzoek doet om de compressor in te schakelen. De ECM beoordeelt aan de hand van verschillende parameters of het verzoek uitgevoerd kan worden. Dit schema laat eigenlijk geen regelkringen zien, alles wordt aangestuurd. Probeer samen met de cursisten tot een systeem te komen dat wel regelkringen in zich zou kunnen hebben en teken ze uit op het whiteboard: Temperatuursregeling met temperatuurselectie (gewenste waarde: temperatuurinstelling van de bediener, gemeten waarde: interieur temperatuursensor, actuator: servomotor luchtmengklep) Compressoropbrengst regelen op basis van gewenste koelcapaciteit (gewenste waarde: wordt door de klimaatregeling bepaald a.d.v. verschillende sensoren en bedieningsinstellingen, gemeten waarde: zuigdruk, actuator: elektronisch regelventiel compressor) Er zit een fout in het schema. De pijlen voor de aansturing van de blowermotor staan de verkeerde kant op. Kijk of de cursisten het zien. Vragen kunnen ontstaan bij de cursisten over de CAN-Bus en het feit dat ABS in dit schema staat. Leg in dat geval uit dat de CAN-Bus een netwerk van ECU’s is waarmee de ECU’s met elkaar kunnen communiceren. Het verzoek om de airco compressor aan te zetten vanuit de klimaatregeling, wordt door de BCM op het “netwerk” gezet. Ook het ABS maakt deel uit van dit netwerk. Het ABS meet permanent de voertuigsnelheid en zet deze informatie ook op het netwerk. De ECM ontvangt de boodschappen met het verzoek van de klimaatregeling en de voertuigsnelheid gegeven door het ABS. Deze informatie samen met de sensorsignalen van de ECM geven de ECM de mogelijkheid om te beoordelen of het verzoek uitgevoerd kan worden. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

34 + DIAGNOSE & SERVICE Wat is de klacht van de klant?
STAPPENPLAN Wat is de klacht van de klant? Slechte of geen koeling van de airco Geluiden Beslagen voorruit Geur Is de klacht gegrond, oftewel is de klacht reproduceerbaar? Wijkt de klacht af van de producteigenschappen van het aircosysteem? Is de klacht echt te wijten aan het aircosysteem? Dit zijn essentiële vragen die elke monteur zichzelf moet stellen voordat men focus legt op het aircosysteem. Stel de vragen: “Wat zijn meestal klachten waar de klant mee komt die betrekking hebben op de airco?” “En welke klachten zijn in eerste instantie misschien niet direct te relateren aan de airco?” Een klantenklacht zal meestal betrekking hebben op slechte of geen koeling van de airco… of geluidshinder. Los beslagen voorruit en geur direct op met de cursisten (beslagen voorruit: indirect slechte koelcapaciteit, condensafwatering controleren, pollenfilter vervangen? Geur: verdamper reiniging, pollenfilter vervangen) Is de monteur hier uit en is vastgesteld dat het probleem echt in het aircosysteem gezocht moet worden dan kan men verder gaan. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

35 DIAGNOSE & SERVICE + GELUID In het geval van geluidsontwikkelingen, let op de volgende punten: Bevestigingen van de compressor Slangen en leidingen Multi-V-riem en poelies Abnormale hoge drukken Te veel of verontreinigd koudemiddel Condensorventilatie Vervuild expansieorgaan Geef bij elk punt wat details of laat de cursisten met details komen door steeds de vraag te stellen: “Hoezo kan dit geluiden veroorzaken?” Controleer alle montagebeugels en bevestigingspunten op breuken of scheuren en eventueel ontbrekende bouten of moeren. Elke trilling die hierdoor veroorzaakt wordt, kan de oorzaak van overmatig compressorgeluid zijn. Ga na of de geluiden veranderen als u bijvoorbeeld kracht op de bevestigingspunten uitoefent met een montagehefboom. Als er een verandering optreedt, worden de geluiden waarschijnlijk niet door de compressor veroorzaakt maar wellicht door de bevestigingen van de compressor. Controleer de slangen en leidingen om vast te stellen of trillingen van de motor of pulserend koudemiddel langs die weg in het voertuiginterieur terechtkomen. Houd de slangen/leidingen vast met uw handen en ga na of er veranderingen in het geluid optreden. Controleer de aandrijfsnaren, spaninrichting, spanrollen, vrijlooppoulie van de dynamo en riemschijven op lichte loop, speling en sporing. Overmatige toleranties door versleten onderdelen kunnen geluiden veroorzaken. Overmatige hoge druk kan abnormale compressorgeluiden veroorzaken. Als de hogedrukserviceaansluiting zich na een verstopping in de installatie bevindt, is de werkelijke hoge druk mogelijk hoger dan aangegeven op de manometer. Om een dergelijk probleem op te sporen, kan het handig zijn om de temperaturen bij de condensor te meten. Door teveel of verontreinigd koudemiddel wordt een overmatig hoge druk veroorzaakt. Deze kan op zijn beurt weer compressorgeluiden veroorzaken. Hetzelfde geldt voor koudemiddel met een te hoog aandeel aan niet-condenseerbare gassen (lucht). De oorzaak van ongewone geluiden moet mogelijk ook in de condensor gezocht worden. Als er onvoldoende lucht door de condensor wordt geleid, kan het koudemiddel niet voldoende condenseren en loopt de hoge druk teveel op. Ook dit kan leiden tot het ontstaan van abnormale geluiden. Controleer dus of er voldoende lucht door de condensor wordt gevoerd door de ventilator(en). Controleer ook de condensor- en koelerlamellen op eventuele vervuilingen. Vaak kunnen geluiden ook door een vervuild expansieventiel of smoorklep worden veroorzaakt, bv. Door verontreiniging in de vorm van metaalslijpsel. Daardoor wordt de koudemiddelstroom gereduceerd, waardoor een overmatige hoge druk wordt veroorzaakt. Defecte expansieventielen kunnen bijvoorbeeld ratelende, fluitende of dreunende geluiden produceren, die ook in het interieur zeer goed hoorbaar zijn. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

36 + DIAGNOSE & SERVICE HERSTELLEN AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

37 + DIAGNOSE & SERVICE Koelingsproblemen:
Meet de temperatuur aan de uitgang van de condensor Neem de hoge druk en bijbehorende condensatietemperatuur op Meet de temperatuur aan de uitgang van de verdamper Neem de lage druk met de daarbij behorende verdampingstemperatuur op Bereken aan de hand van de gemeten waardes de nakoeling en de oververhitting Bepaal met bovenstaande of de hoeveelheid koudemiddel in orde is. Bij schommelende drukken: Sterk schommelend → compressor defect. Ongelijkmatig, soms → vocht in het systeem of expansieorgaan defect. Refereer naar de casus die aan het begin van de training is gedemonstreerd. Teveel aan koudemiddel → Kan de compressor beschadigen door vloeistofslag. Een groot tekort aan koudemiddel → Kan duiden op een lek in het systeem. Stel de vraag met betrekking tot schommelende drukken: “Wat kan hiervan de oorzaak zijn?” Differentieer tussen sterk schommelend en ongelijkmatig/soms. Leg uit dat met het meten van alle temperaturen, het drukverloop in het gehele systeem in één slag duidelijk wordt en nog nauwkeuriger de oorzaak van het probleem gevonden kan worden (bijvoorbeeld een geknikte leiding). Leg uit dat de diagnose van de fabrikant vaak een proces is waarbij de temperatuur uit de ventilatieroosters wordt gemeten in combinatie met het meten van de hoge druk en lage druk. Leg de nadruk op het vinden van de oorzaak van het probleem! AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

38 + DIAGNOSE & SERVICE DRUKKEN AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

39 + DIAGNOSE & SERVICE Normaal Systeem R134a PSI Bar Lagedrukzijde
DRUKKEN Normaal Systeem R134a PSI Bar Lagedrukzijde 21.3 – 35.5 1.47 – 2.45 Hogedrukzijde 200 – 227 13.72 – 15.7 AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

40 DIAGNOSE & SERVICE + DRUKKEN AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

41 DIAGNOSE & SERVICE + DRUKKEN AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

42 + DIAGNOSE & SERVICE R134a PSI Bar Lagedrukzijde 7.11 – 14.2
STORINGEN R134a PSI Bar Lagedrukzijde 7.11 – 14.2 0.49 – 0.98 Hogedrukzijde 100 – 142 6.86 – 9.8 Symptoom: Onvoldoende koeling Staat: Zowel de lage- als hogedrukzijde geeft een lage uitlezing aan. De uitlaatlucht is maar een beetje koud. Oorzaak: Onvoldoende koelmiddel in het systeem, mogelijke lekkage. Correctie: Controleer met behulp van een gaslekdetector op lekkage en repareer deze indien nodig. Herlaad het systeem. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

43 + DIAGNOSE & SERVICE R134a PSI Bar Lagedrukzijde 35.6 – 49.7
STORINGEN R134a PSI Bar Lagedrukzijde 35.6 – 49.7 2.45 – 3.42 Hogedrukzijde 285 – 355 19.65 – 24.47 Symptoom: Onvoldoende koeling Staat: Hogedruk-uitlezing aan zowel de lage- als hogedrukzijde Oorzaak: Overladen airconditioningsysteem, foutieve werking condensorkoeling, foutieve werking condensorventilator. Correctie: Pas de hoeveelheid koelmiddel aan op de gespecificeerde hoeveelheid, inspecteer en reinig de condensor, inspecteer en controleer de werking / repareer de condensorventilator. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

44 + DIAGNOSE & SERVICE R134a PSI Bar Lagedrukzijde 35.6 – 42.6
STORINGEN R134a PSI Bar Lagedrukzijde 35.6 – 42.6 2.45 – 2.94 Hogedrukzijde 285 – 355 19.6 – 24.4 Symptoom: Onvoldoende koeling Staat: Hogedruk-uitlezing op zowel lage- als hogedrukzijde, leidingwerk lagedrukzijde voelt niet koud aan Oorzaak: Aanwezigheid van lucht in het airconditioningsysteem. Correctie: Vervang de ontvanger / droger, inspecteer de hoeveelheid compressorolie en de aanwezigheid van vervuiling in de olie, tap het systeem af en vul het met vers koelmiddel. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

45 + DIAGNOSE & SERVICE R134a PSI Bar Lagedrukzijde 42.7 – 56.8 2.9 – 3.9
STORINGEN R134a PSI Bar Lagedrukzijde 42.7 – 56.8 2.9 – 3.9 Hogedrukzijde 285 – 355 19.6 – 24.4 Symptoom: Onvoldoende koeling Staat: Hogedrukuitlezing aan zowel lage- als hogedrukzijde, grote hoeveelheden vorst of dauw op het leidingwerk aan de lagedrukzijde. Oorzaak: Storing expansieklep of verkeerde bevestiging van warmtegevoelige buis, koelmiddeldoorstroming wordt niet correct geregeld. Correctie: Controleer of de warmtegevoelige buis correct is bevestigd, inspecteer de expansieklep en vervang deze indien nodig, controleer de conditie / werking van de regelaar en vervang deze indien nodig. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

46 + DIAGNOSE & SERVICE R134a PSI Bar Lagedrukzijde negatief
STORINGEN R134a PSI Bar Lagedrukzijde negatief Hogedrukzijde 99.58 – 142 6.86 – 9.7 Symptoom: Cyclisch patroon koelen en niet koelen. Staat: Tijdens bedrijf van de airconditioning, geeft de lagedrukzijde soms NEGATIEVE DRUK aan en soms NORMALE DRUK.. Oorzaak: De expansieklep bevriest vanwege het vocht en sluit tijdelijk de koelcyclus af. Correctie: Inspecteer de expansieklep, vervang deze indien nodig en vervang de ontvanger / droger, tap het systeem af en vul het met vers koelmiddel. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

47 + DIAGNOSE & SERVICE R134a PSI Bar Lagedrukzijde negatief
STORINGEN R134a PSI Bar Lagedrukzijde negatief Hogedrukzijde 99.58 – 142 6.86 – 9.7 Symptoom: Cyclisch patroon koelen en niet koelen. Staat: Tijdens bedrijf van de airconditioning, geeft de lagedrukzijde soms NEGATIEVE DRUK aan en soms NORMALE DRUK.. Oorzaak: De expansieklep bevriest vanwege het vocht en sluit tijdelijk de koelcyclus af. Correctie: Inspecteer de expansieklep, vervang deze indien nodig en vervang de ontvanger / droger, tap het systeem af en vul het met vers koelmiddel. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

48 + DIAGNOSE & SERVICE R134a PSI Bar Lagedrukzijde negatief
STORINGEN R134a PSI Bar Lagedrukzijde negatief Hogedrukzijde 71.2 – 85.3 4.9 – 5.8 Symptoom: Geen koeling of alleen onderbroken koeling. Staat: De lagedrukzijde geeft als uitlezing een NEGATIEVE DRUK, en de hogedrukzijde geeft een EXTREEM LAGE DRUK aan, ijs te zien rondom het leidingwerk van de droger en de expansieklep. Oorzaak: Vuildeeltjes of waterdruppels zitten vast of zijn bevroren binnen in de expansieklep waardoor het koelmiddel niet kan doorstromen Correctie: Inspecteer de expansieklep en reinig of vervang deze indien nodig, vervang de ontvanger/droger, tap het systeem af en vul dit met vers koelmiddel. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

49 + DIAGNOSE & SERVICE R134a PSI Bar Lagedrukzijde 56.9 – 85.3 3.9 – 5.8
STORINGEN R134a PSI Bar Lagedrukzijde 56.9 – 85.3 3.9 – 5.8 Hogedrukzijde 100 – 142 6.8 – 9.8 Symptoom: Geen koeling Staat: De druk aan de hogedrukzijde is laag en de druk aan de lagedrukzijde is hoog. Oorzaak: Interne lekkage in de compressor. Correctie: Controleer de compressor en repareer of vervang indien nodig. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

50 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Vervanging? Is de oorzaak duidelijk van de defecte compressor? Oorzaken kunnen zijn: Lagerschade door een verkeerde spaninrichting of slijtage Lekkage bij de compressoras afdichting of behuizing Mechanische beschadiging aan de compressorbehuizing Slecht contact van de elektronische aansluitingen Gebrek aan olie Koudemiddel tekort (verbrande olie) Vaste stoffen (spaanders) Vocht Maak wederom duidelijk dat het van cruciaal belang is dat de oorzaak van het probleem gevonden wordt om vervolgschade te voorkomen. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

51 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

52 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Wat vertelt ons de kleur van de olie uit de oude compressor? Rood: Vochtopname (installatie is vochtig geweest, bijvoorbeeld door een verzadigd droger/filter) smeereigenschap van de olie is zeer matig. Zwart: Olie is verbrand, temperatuur van de olie is extreem hoog geweest. Metallic: Metaaldelen van de compressor drijven in de olie. Grijs: Combinatie van verbranding en zeer fijne metaaldelen. Geel/groen: Veel UV-middel door de olie. Foto’s toevoegen AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

53 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOR AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

54 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOR AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

55 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOR AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

56 + DIAGNOSE & SERVICE STAPPENPLAN BIJ VERVANGEN COMPRESSOR COMPRESSOR
Koudemiddel afzuigen Compressor demonteren Systeem controleren op verontreinigingen/ vaste stoffen/ doorstroming STAPPENPLAN BIJ VERVANGEN COMPRESSOR BELANGRIJK! Installatie spoelen Loop door het proces voor het vervangen van een compressor. Vertel dat het spoelen straks uitgebreid aan bod komt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

57 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOR AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Nieuwe of gerepareerde compressor monteren Expansieventiel/ smoorklep en filter-droger/ accumulator vervangen Servicestation: Lekdichtheid testen Vacumeren Vullen met koudemiddel (evt. olie/ UV) Systeemdruk-test Lekdichtheid testen Systeem- controle Servicesticker aanbrengen – Proefrit maken – Administratie van de uitgevoerde werkzaamheden BELANGRIJK! Vóór de montage de oliehoeveelheid controleren → evt. bijvullen BELANGRIJK! Vullen van aircosysteem conform voorschriften voertuigfabrikant Loop verder door het proces, noem de stappen, benadruk dat elke stap belangrijk is door extra details te geven/vragen: “Hoezo moet het expansieventiel vervangen worden?” “Er zat van origine geen filterzeef in de aanzuigleiding, hoezo moet deze geplaatst worden?” Stel hier al wat vragen over olie, zoals: Welke olie moet je gebruiken? Hoeveel olie moet er in de compressor? Met betrekking tot diagnose, wat kun je aan de kleur van de olie bepalen? Vertel dat we het hier straks nog wat meer over gaan hebben. PRAKTISCHE TIP Monteer een filterzeef in de aanzuigleiding van de compressor om vervolgschade te voorkomen PRAKTISCHE TIP Voorschriften van de fabrikant in acht nemen: Vacuümtijd Vulhoeveelheid koudemiddel PRAKTISCHE TIP Lekdetectiemiddel bijvullen AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

58 + DIAGNOSE & SERVICE Reparatie door compressorschade?  SPOELEN
Waarom ? Metaalslijpsels verwijderen Zuurresten verwijderen Verstoppingen uitspoelen Verontreinigd koudemiddel en/of compressorolie verwijderen Binnengedrongen stof of zand na een aanrijding of lange tijd gereden met een groot lek in het systeem AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

59 + DIAGNOSE & SERVICE SPOELEN AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

60 + DIAGNOSE & SERVICE SPOELEN AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

61 + DIAGNOSE & SERVICE Er zijn twee methoden: Spoelen met koudemiddel
Spoelen met spoelvloeistof Spoelen met koudemiddel: Systeemcomponenten worden gespoeld met behulp van het airco-servicestation en een extra spoelapparaat met filter en adapters (beide apart verkrijgbaar). Spoelen met spoelvloeistof: Systeemcomponenten worden gespoeld met behulp van een bijkomend spoelsysteem en een chemische oplossing. Resten van het spoelmiddel moeten met stikstof worden verwijderd en het systeem moet met stikstof worden gedroogd. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

62 + DIAGNOSE & SERVICE Spoelen met koudemiddel
Spoelen met spoelvloeistof Voordelen: Geen kosten voor het spoelmiddel Geen extra afvalverwijderingskosten Verwijdert losse vuildeeltjes en olie Goedgekeurd door verschillende voertuigfabrikanten Nadelen: Geen optimaal resultaat bij vastzittende vuildeeltjes Filterelement spoelapparaat regelmatig vervangen Lange standtijden airco-servicestation Voordelen: Verwijdert losse en vastzittende vuildeeltjes Zeer goede reiniging Nadelen: Kosten voor de spoelvloeistof Afvalverwijderingskosten voor de spoelvloeistof Dubbele (fysieke) handeling → Spoelen en drogen Bediscussieer de voor- en nadelen van elk systeem met de cursisten. Vraag aan ze waarom ze voor het een of voor het ander zouden kiezen. Maak duidelijk dat de keus aan hun is! AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

63 + DIAGNOSE & SERVICE Spoelrichting:
SPOELEN Spoelrichting: Bij beide methodes TEGEN de systeemwerking in! Compressor, expansieorgaan, filter/droger en accumulator kunnen niet gespoeld worden. Gebruik de adapter set om deze elementen te overbruggen indien met koudemiddel wordt gespoeld. Bij gebruik van spoelvloeistof worden de te spoelen delen één voor één gereinigd. Vervang altijd het expansieorgaan en de filter/droger of accumulator na een spoelservice. Dit zijn een aantal belangrijke punten waar men rekening mee moet houden als men gaat spoelen. Noem ze zonder in discussie te gaan. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

64 DIAGNOSE & SERVICE + SPOELEN Multi-flow onderdelen laten zich minder goed reinigen. Vervang deze bij twijfel. Wat te doen met de bepaling van de hoeveelheid olie na een spoelservice? Sluit het spoelen af met het weetje over Multi-flow componenten. Leid compressorolie in met de vraag: “Wat te doen met de bepaling van de hoeveelheid olie na een spoelservice?”. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

65 + DIAGNOSE & SERVICE Welke type oliën kennen we?
COMPRESSOROLIE Welke type oliën kennen we? PAG 46, PAG 100 en PAG 150 PAO 68, PAO 68 + UV POE PAO kent maar 1 viscositeit, het is geschikt als alternatief voor de drie verschillende PAG oliën. PAO kan gebruikt worden om een systeem gevuld met PAG aan te vullen maar kan ook voor de complete systeemhoeveelheid gebruikt worden. POE voor elektrisch aangedreven compressoren. Stel de vragen: “Welke type oliën kennen we?” “Welke hiervan zijn hygroscopisch?” (trekken veel water aan) PAG en POE is zeer sterk hygroscopisch. “Kunnen PAG en PAO gemengd worden?” “Waar gebruiken we POE voor?” AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

66 + DIAGNOSE & SERVICE Olie hoeveelheidsbepaling: COMPRESSOROLIE AMS1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

67 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOROLIE AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

68 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOROLIE AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

69 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOROLIE AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

70 + DIAGNOSE & SERVICE SPOELEN AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

71 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOROLIE
Olie hoeveelheidsbepaling na spoelen? De VOLLEDIGE systeemhoeveelheid moet toegevoegd worden. Compressoren komen gevuld binnen. Is daarmee per definitie de juiste hoeveelheid olie aanwezig voor het specifieke systeem? NEE, een compressor kan op verschillende type voertuigen toegepast worden waarvan de systeemconstructies allemaal verschillend zijn. Dus moet de vulhoeveelheid aan de hand van voertuigspecificaties bepaald worden. Stel de vraag: “Hoeveel olie moet er in het systeem na een complete spoelservice?” AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

72 + DIAGNOSE & SERVICE Procedure olie vullen, gespoeld systeem:
COMPRESSOROLIE Procedure olie vullen, gespoeld systeem: Verwijder de olie uit de compressor. Draai daarbij de compressoras 10x rond. Meet de juiste hoeveelheid olie af voor de complete systeemhoeveelheid. Vul de compressor met de afgemeten hoeveelheid olie. Draai de compressoras 10x rond. Leg de procedure uit voor het correct vullen van de compressor met olie bij een GESPOELD systeem. Bij het verwijderen van de olie wordt de as van de compressor een aantal keren gedraaid om de olie zo goed mogelijk te verwijderen. Bij het vullen van de compressor wordt de as van de compressor ook een aantal keren gedraaid maar nu om de olie goed te verdelen in de compressor. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

73 + DIAGNOSE & SERVICE Procedure olie vullen, niet gespoeld systeem:
COMPRESSOROLIE Procedure olie vullen, niet gespoeld systeem: Verwijder de olie uit de oude compressor (draai daarbij de compressoras 10x rond). Meet de hoeveelheid olie uit de oude compressor. Verwijder de olie uit de nieuwe compressor (draai daarbij de compressoras 10x rond). Vul de nieuwe compressor met een hoeveelheid schone olie overeenkomstig de hoeveelheid uit de oude compressor. Draai de compressoras 10x rond. Leg de procedure uit voor het correct vullen van de compressor met olie bij een NIET gespoeld systeem. Geef aan dat de oude olie opgevangen moet worden in een maatbeker. De vulhoeveelheid van de nieuwe compressor met schone olie wordt hiermee bepaald. Maak de cursisten duidelijk dat als een olieprobleem heeft geleid tot compressorvervanging, deze procedure al nooit aan de orde mag komen, we zouden dan immers het systeem moeten spoelen. Bij het verwijderen van de olie wordt de as van de compressor een aantal keren gedraaid om de olie zo goed mogelijk te verwijderen. Bij het vullen van de compressor wordt de as van de compressor ook een aantal keren gedraaid maar nu om de olie goed te verdelen in de compressor. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

74 + DIAGNOSE & SERVICE Compressor filterzeef:
Extra bescherming van compressor tegen beschadigingen door vuildeeltjes Plaatsen in de aanzuigleiding, tegen stromingsrichting in! Overtuig de cursisten van het nut van een compressor filterzeef na een spoelservice. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

75 + DIAGNOSE & SERVICE COMPRESSOROLIE AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1
Maak de cursisten duidelijk dat in alle componenten van het aircosysteem zich olie bevindt. Bij vervanging van 1 of meerdere delen van het systeem moet het respectievelijke deel van de olie aangevuld worden, als niet het hele systeem gespoeld wordt. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

76 + DIAGNOSE & SERVICE Samenvatting: Diagnose stappenplan
COMPRESSOR Samenvatting: Diagnose stappenplan Compressor vervangen (procedure) Spoelen Compressorolie Filterzeef Vat het verhaal nog kort samen en geef de cursisten het inzicht dat de cirkel rond is met betrekking tot Diagnose en Service. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

77 + DIAGNOSE & SERVICE Klacht van de klant:
STELLING Klacht van de klant: ‘de airco koelt niet goed meer’ ‘de airco werkt helemaal niet meer’. Casus: Airco-onderdelen worden vervangen of regulier airco-onderhoud uitgevoerd. Onmiddellijk of korte tijd daarna, werkt de airco niet meer goed. Introduceer de casus aan de cursisten. Stel de vraag: “Komt deze situatie bekend voor?” “Wat kunnen de oorzaken zijn voor het niet meer werken van de airco na vervanging van onderdelen of regulier airco-onderhoud?” AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

78 + DIAGNOSE & SERVICE Controle hoeveelheid koudemiddel
Te weinig koudemiddel Vaststelling ‘natuurlijk verlies’ of ‘lekkage’ Lekkagetest Vervangen lek onderdeel of alleen filterdrogerelement. Vacuümeren en vullen (koudemiddel en olie) Stel de vraag: “Hoe wordt doorgaans de klacht van de klant opgelost?” Bespreek met de cursisten welke van de genoemde stappen ze uitvoeren en waar ze daarbij op letten. Trainer info: In dergelijke gevallen wordt gewoonlijk eerst de hoeveelheid koudemiddel in het koudemiddelcircuit gecontroleerd. Daarbij wordt vaak vastgesteld dat het systeem te weinig koudemiddel bevat. Afhankelijk van het installatietype kan er door natuurlijke verdamping tot 10% koudemiddel verloren gaan uit het aircosysteem. Voordat het systeem wordt gevuld met koudemiddel, moet er worden vastgesteld of het tekort aan koudemiddel is ontstaan door een "natuurlijk verlies" of door lekkage. Als er een vermoeden van lekkage is, mag het systeem niet worden gevuld met koudemiddel. Er moet eerst een lekkagetest plaatsvinden, bijvoorbeeld door het aircosysteem met formeergas te vullen en te controleren met een elektronische lekdetector. Afhankelijk van het resultaat wordt dan een lek onderdeel (afbeelding) van het koudemiddelcircuit vervangen, of enkel het filterdrogerelement vernieuwd. Vervolgens wordt de installatie volgens de voorschriften gevacuumeerd en volgens de specificaties van de fabrikant gevuld met koudemiddel en olie. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

79 + DIAGNOSE & SERVICE In werking stellen airco-installatie
CONTROLE In werking stellen airco-installatie Controle actuele drukwaarden Compressor geen vermogen Losgeraakte vuildeeltjes of metaalslijpsel door leeghalen en vullen Vervuiling van regelventiel compressor of expansieventiel Stel de vraag: “Hoe wordt doorgaans de klacht van de klant opgelost?” Bespreek waardoor er onvoorziene/onnodige kosten gemaakt worden. Bij het inwerking stellen, kan het voorkomen dat de compressor geen vermogen meer afgeeft. De actuele drukwaarden op het servicestation zijn dan voor hoge- en lagedrukzijde bijna gelijk (afbeelding). Hierdoor ontstaat het vermoeden dat er onvoldoende koudemiddel door het circuit stroomt, bijvoorbeeld bij het expansieventiel of door een defect van de compressor. Opvallend genoeg zijn er ook gevallen waar bij de ingangscontrole van de airco-installatie de hoge- en lagedrukwaarden normaal zijn en er slechts te weinig koudemiddel in het systeem aanwezig is. In dit geval ontstaan er pas problemen nadat de airco-installatie volgens de voorschriften opnieuw is gevuld. Door het leeghalen en opnieuw vullen kunnen vuildeeltjes of metaalslijpsel losraken, in het regelventiel (afbeelding) van de compressor of in het expansieventiel/smoorklep (afbeelding) terechtkomen en zo storingen veroorzaken. Dit soort problemen treden voornamelijk op wanneer de filterdroger verouderd was of de airco-installatie te weinig koudemiddel bevatte. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

80 + DIAGNOSE & SERVICE Compressor demonteren en olie aftappen.
CONTROLE Compressor demonteren en olie aftappen. Inspectie op verkleuring van de olie Verkleuring? Koudemiddelcircuit volgens de voorschriften spoelen Compressor vervangen Expansieorgaan vervangen Filter/droger vervangen Vacumeren en opnieuw vullen met olie en koudemiddel Bespreek met de cursisten de noodzaak om de compressor te demonteren en de olie te inspecteren. De grijsachtige verkleuring door fijne metaal deeltjes is bij het gebruik van contrastmiddel grijsgroen of grijsgeel. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

81 + DIAGNOSE & SERVICE Is de klant voldoende geïnformeerd?
KLANTSERVICE Is de klant voldoende geïnformeerd? Enkel kostenraming voor zoeken naar lekken? Enkel kostenraming voor eventueel vervangen van lek onderdeel? Enkel kostenraming voor uitsluitend airco-onderhoud? Wat zijn de risico’s als de klant niet is geïnformeerd over mogelijke extra kosten voor: Spoelen systeem, vervangen van compressor, expansieorgaan en filter/droger? Stel de vraag: “Waarom moet de klant voldoende geïnformeerd zijn?” “Wat zijn de risico’s als dit niet gebeurt?” Antwoord: Risico op onenigheid met de klant. Deze is vaak niet bereid om extra kosten voor bijvoorbeeld het vervangen van een compressor en een spoeling te betalen. Daarom is het erg belangrijk om de technische aspecten en de risico's op voorhand met de klant bespreken. AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

82 DIAGNOSE & SERVICE + KLANTSERVICE Klachten met betrekking tot ontoereikend vermogen van de airco? Klant wijzen op: In geval van twijfel, demontage van de compressor noodzakelijk. Olie verontreinigd? Installatie spoelen en vervangen compressor! Bespreek met de cursisten waarop de klant, voordat met werkzaamheden begonnen wordt, gewezen moet worden. Geef ook aan dat de kostenraming daarbij voor de klant duidelijk is! De posters kunnen hierbij helpen om inzicht aan de klant te geven over het systeem. Stel de vraag: “Wat als de klant wenst dat de werkplaats op een andere manier te werk gaat?” Antwoord: “In dat geval is het handig dit op de rekening te specificeren of de afwijkende handelwijze in schriftelijke vorm te laten bevestigen door de klant.” Dit voorkomt onenigheid en een hoop ellende achteraf.” AMS1 AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1

83 EINDE


Download ppt "WELKOM. WELKOM + INTRODUCTIE Basiswerking en principes PLANNING Basiswerking en principes Systeemoverzicht en componenten Diagnose en service werkzaamheden."

Verwante presentaties


Ads door Google