De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Governance van de Informatievoorziening bij Saxion

Verwante presentaties


Presentatie over: "Governance van de Informatievoorziening bij Saxion"— Transcript van de presentatie:

1 Governance van de Informatievoorziening bij Saxion
Van IT-Governance 1.0 naar IT-Governance 3.0

2 Agenda Positionering IT-Governance 1.0 van aanbod naar vraagsturing
IT-Governance het moet professioneler Functioneel Beheer IT-Governance steviger sturen Lessons Learned

3 Positionering 27000 studenten 2300 medewerkers Deventer Enschede
aantal fte IT afdeling 52 budget IT afdeling 6 M€ tot. kosten netwerk incl. beheer M€ aantal werkplekken/devices 6556 gedistribueerde applicaties 479 Enschede Deventer Apeldoorn

4 Positionering

5 IT- Governance 1.0 naar vraagsturing
5 - De informatievoorziening van een instelling…informatievoorziening bedrijfskritisch……de omslag van aanbodsturing naar vraagsturing…. de 5 informatiedomeinen….. rollen in onze IT-Governance aan de hand van het Amsterdams Informatiemodel (AIM)…. we gebruiken BiSL als referentiemodel. We zijn de inrichting van de IT –Governance van boven ingevlogen, de strategische (bovenste laag) in het BiSL-model en de bovenste rij in het Amsterdams Informatiemodel

6 IT-Governance 1.0 Aanleiding Doel Resultaat Aanleiding
Onvrede over aansluiting vraag en aanbod Financiën Wens tot samenwerking Resultaat (Interne evaluatie) Introductie BIM  constante/kwalitatieve aandacht Heldere afbakening  goede afweging belangen Verantwoordelijkheid daar waar het hoort Meer focus/prioriteit op haalbare doelstellingen Beter inzicht in de kosten Heeft de gebruiker er iets aan (vraagsturing) en budget goed besteed Niet als rijdende rechter optreden Gouden ASL BiSL Award 2011: Saxion Voor de inzending 'De Business aan het stuur' met BiSL werd Saxion door de vakjury beloond met de Gouden ASL BiSL Award. De jury is van mening dat 'Saxion een goed voorbeeld is van het effect dat bereikt kan worden door de business in de lead te zetten bij IT. Samen sturen was een probleem dat Saxion goed heeft aangepakt.'

7 IT-Governance 2.0 de basis op orde
Aanleiding Doel Het Programma Professionalisering Informatievoorziening (PPI) Informatiebeveiliging & privacy Leveranciersmanagement Wijzigingenbeheer Incidentmanagement Managementinformatie Dataintegratie en datakwaliteit Functioneel Beheer

8 Functioneel Beheer Decentraal (in de 5 domeinen) Centrale regie
Functieprofiel Deskundigheidsbevordering (o.a. BiSL training) Volwassenheidsmeting Rugzak Gezamenlijke themasessies

9 IT Governance 3.0 versterking van het sturend vermogen
Aanleiding en doel Sturing op de IV is een zaak voor alle lijnverantwoordelijken BigBang in “De Kleine Willem Proceseigenaren meer “in the lead”; aandacht voor eigenaarschap, ketenregie, procesmanagement Meer slagkracht (en ruimte) Principes ipv regels Afspraak is afspraak Kortcyclisch werken (o.a. Lean) Continu verbeteren Wendbaarheid als strategiesch thema => Op weg naar “Het verdrag van de Kleine Willem” ( )

10 IT-Governance 3.0 Resultaat ?

11 Lessons learned Samenwerking en dus creëren van awareness en organiseren van commitment is cruciaal Goed is goed genoeg De enige constante is verandering Theorieen, modellen, stucturen en templates zijn erg nuttig maar slechts een middel

12 Vragen. Opmerkingen. Tips en suggesties. Hans Outhuis j. g. a
Vragen ? Opmerkingen ? Tips en suggesties ? Hans Outhuis


Download ppt "Governance van de Informatievoorziening bij Saxion"

Verwante presentaties


Ads door Google