De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training: Effectief communiceren op de werkvloer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training: Effectief communiceren op de werkvloer"— Transcript van de presentatie:

1 Training: Effectief communiceren op de werkvloer

2 Wat gaan we vandaag doen?
Programma: Even voorstellen: voorstelrondje! Wat is communicatie? Verbaal en non-verbaal Vormen van communicatie? De drie stappen van effectief communiceren Discussie vs. Dialoog Belbin: en beter samenwerken door betere communicatie Conclusie

3 Even voorstellen: Oscar Jacobs
Trainer – coach – adviseur loopbaanvraagstukken Zeeland

4 Wat is communicatie?

5 Hoe werkt het? Onder woorden brengen Besluit tot ontvangen
Medium kiezen Uitzenden Decoderen Interpreteren Ruis Impuls impuls

6 Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Onze communicatie wordt beïnvloed door omstandigheden: Onzekerheid Boosheid Blijdschap Enthousiasme Tip voor communicatie op de werkvloer: Neem thuis niet mee naar je werk… Uitleggen van de situatie (gevoel) Ga er niet van uit dat de ander weet wat jij voelt

7 Communiceren op de werkvloer: Wanneer gaat het mis?
Werkdruk: de klus moet af! De ander begrijpt niet wat ik bedoel… Ik wil het graag op mijn manier doen… Verschillende belangen… Irritaties op persoonlijk vlak Persoonlijkheden: bijvoorbeeld extravert vs. introvert De vraag is: hoe kan het beter?

8 Verbale communicatie Praten ‘Tone of voice’
Op welke manier kan je dingen zeggen? Spreektempo en spreekhoogte Belangrijk: heeft de ander de boodschap ontvangen? Controle! Navragen Samenvatten

9 Non-verbale communicatie?
Signalen in de context (non-verbale communicatie): Mimiek Houding Gebaren Onwillekeurige lichaamsbewegingen

10 Oefening verbale en non-verbale communicatie
In groepjes van twee Beantwoorden van de volgende vragen: Welke non-verbale communicatie vind jij lastig? Lichaamshouding? Zuchten? Ogen rollen? Armen over elkaar? Welke verbale communicatie vind jij lastig? Wat vind jij lastig om aan een ander te vertellen? Welke non-verbale communicatie zou jij beter/anders kunnen doen? Denk nu aan je eigen lichaamshouding? En geef elkaar tips? Welke verbale communicatie zou jij beter/anders kunnen doen? Denk aan je eigen manier van dingen vragen/zeggen? Vraag tips… Plenair doorspreken van de antwoorden

11 Hoe komt informatie binnen?
Verschil in perceptie door verschil in verleden: Wat heeft de ander meegemaakt? Opvoeding, opleiding en ontwikkeling Eerdere ervaringen Verschil in perceptie door verschil in heden: Cultuur Werk Referentiekader: Normen en waarden OVERTUIGINGEN Met andere woorden: we zijn niet allemaal hetzelfde!

12 Korte pauze

13 Effectief communiceren in drie stappen!

14 Stap 1: Weten wat je wilt (zeggen)
Vaak weet je wel waarom je iets niet wilt…. Maar dat is niet genoeg! Het is belangrijk om te weten waarom je iets juist wel wilt! Dus: Weet wat je wilt bereiken! Waar ga jij voor? De wet van Sinterklaas: “Als je niet precies zegt wat je wil, dan krijg je iets anders!” Voorbereiding: Zorg dat je ‘scherp hebt’ wat je wilt zeggen – voor het gesprek! Raadpleeg je onderbuik gevoel (‘Wat wil ik nou eigenlijk echt…’) Maak het SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

15 Stap 2: Maak contact! Als je eenmaal weet wat je wilt, dan moet de ander je wel (willen) horen! Hoe doe je dat? Dus: Kies het juiste moment om iemand aan te spreken Aandacht voor zijn/haar bezigheden en situatie Juiste manier van aanspreken…. (vriendelijk dus – ook al voel je irritatie) En – als je boos bent – gewoon even wachten… Tel tot 10  Maar ook: tikje op de schouder, optrekken van een wenkbrauw, een knipoog, een blik van verstandhouding – dit is allemaal contact maken!

16 Stap 3: De juiste vragen stellen: open of gesloten
Welke vraag je stelt bepaalt in belangrijke mate welk antwoord je krijgt. Vergelijk eens: 1. Zijn er mogelijkheden om dit op te lossen? (antwoord: JA/NEE) 2. Welke mogelijkheden zijn er om dit op te lossen? Zin 1 is een gesloten vraag (antwoord JA/NEE). Zin twee is een open vraag – de ontvanger moet nu na gaan denken over het antwoord. LSD: Luisteren Samenvatten Doorvragen Belangrijk: blijf vooral jezelf!

17 Oefening: Beantwoord met zijn tweeën de volgende vragen:
Op welke manier kan een ander jou het beste storen tijdens je werk? Op welke manier wil jij het liefst aangesproken worden? Waar word jij (meteen) boos van? Waar merk je dat een ander boos van wordt?

18 Effectief communiceren…..
Onthoud drie dingen: Heldere boodschap (vaagheden geven irritatie) Maak contact (houd rekening met de ander) Wees jezelf! – probeer jezelf niet anders voor te doen! En stel de juiste vragen…

19 Communiceren: dialoog of discussie?

20 Dialoog vs. Discussie

21 Omgaan met verschillende belangen

22 Belangrijk: aanspreken van de ander…
Het aanspreken van de ander: Soms lastig – maar moet wel gebeuren! Denkfout: aanspreken moet op een boze toon… (dit klopt niet) Tip: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn Denkfout: niet aanspreken om ruzie te voorkomen (dit klopt ook niet!) Wat dan wel? Aanspreken van de ander om processen te verbeteren! We kunnen allemaal nog wat leren… Aanspreken = communiceren… Gewoon praten dus!

23 Belbin en communiceren:
Iedereen heeft Belbin gedaan – plenair doorspreken van de resultaten: Wat is je opgevallen? Wat zegt dit over jouw communicatie? Wat zijn jouw valkuilen of ergernissen? EN die van de ander…. Dus: Iedereen is verschillend – houd rekening met de ander in je communicatie Door te weten waar de ander goed in is - en niet goed in is – kan je: Gebruik maken van elkaars talent Beter met elkaar communiceren Allemaal prettig en succesvol (samen)werken!

24 Conclusie: Wat is communicatie? Hoe werkt communicatie?
Non-verbale en verbale communicatie De drie stappen tot effectief communiceren Dialoog vs. Discussie Communicatie en Belbin

25 Vragen?


Download ppt "Training: Effectief communiceren op de werkvloer"

Verwante presentaties


Ads door Google